Tält för 2 eller 3 pers

Vilket tält tycker ni är lämpligast vid ovanstående påstående?

  • Kaitum 2GT

    Röster: 7 43.8%
  • Kaitum 3GT

    Röster: 7 43.8%
  • Tält för en person

    Röster: 2 12.5%

  • Totala väljare
    16
  • Enkät stängd .
Hej

2 pers, fjällvandring, 1 tält.......

Hilleberg Kaitum 2GT eller 3GT?

Antar det är sommar då du nämner vandring. Det där kommer att handla om viljan att bära lite extra för att få lite lyxigare med utrymme. Jag hade nog gått på 3GT då det skulle öppna upp för möjligheter vintertid lite bättre. Men visst, 2GT är aningen lättare. Och aningen billigare men i den prisklassen kanske det inte ska avgöra med strax under 1000:-.
 
vi valde annan modell men 3GT, klart värt extra vikten med mycket mer komfort.. kör lätt 2 manna kupol när jag är ensam..
 
enmannatält

Intressant att se att det är en person som i omröstningen tycker att man ska välja ett 1-manna-tält och klämma in 2 personer med full packning. =P
 
Eftersom du skrivit vandring så skall det bäras, lättast väger minst även med vatten i. därav föreslås 2 manna utan GT, vill ni ha mer utrymme under tak föreslås i stället förläng med tarptak.
Baserat på bärerfarenhet samt nyttjande.
 
Eftersom du skrivit vandring så skall det bäras, lättast väger minst även med vatten i. därav föreslås 2 manna utan GT, vill ni ha mer utrymme under tak föreslås i stället förläng med tarptak.
Baserat på bärerfarenhet samt nyttjande.
Men en pressenning måste man ju också hålla uppe med något om man vill ha ett tak istället för en lutande vägg, och då behöver man en båge eller tältpinne av något slag. Och den väger förmodligen inte särskilt mycket mindre än den extra bågen i ett GT-tält (och pressenningen väger förmodligen inte mycket mindre än den extra duken i ett GT-tält).

Personligen så har jag inget stort behov av extra takutrymme så jag skulle inte välja varken pressenning eller GT-tält, men om man vill ha en stor absid så tror jag att det är smidigare med en som hänger ihop med resten av tältet.
 
Tremanna utan GT är mitt förslag! Det blir billigare o lättare än tvåmanna med GT, gott om plats med möjlighet för en sovplats extra.
 
Kommer ni alltid vara max 2st?

Jag har ett 2pers fjällräven med extra stor absid (jag antar att det motsvarar ett kaitum 2GT).
Finns gott om plats att sova, och även med två stora ryggsäckar i absiden kan man laga mat eller klämma in ett par vänner på kortspel.

Jag tänkte först köpa ett 3pers, men varför betala mer och bära mer när det räcker med ett 2pers?


Slutsats: Kommer ni inte vara fler än två, köp 2GT. Det är mitt tips.
 
Jag har ett Nammatj 3, ej GT, själv och tycker att det är kanon för två pers och en hund. Visst hade GT-absid okså varit trevligt men det funkar helt klart bra ändå. Vinterturar inte, då bor jag och jaktkompisen i kåta :)
 
Köp ett Nallo. Vi är 2 + en bäbis. Nallo 4 GT på 3,3 kg är banne mig inte mycket och komforten är suverän. VIsst funkar ett litet utan absid bra på sommaren i fint väder men regnar det eller man har en vilodag blir det snabbt trångt. Vi har också ett Fjällräven Akka 2 och vi får inte plats 2 personer (utan bäbis) i det utan att sovsäckarna ligger emot duken och all packning måste bo i absiden.

3,3/2= 1,65 kg/person med så hög komfort är UL deluxe.

PS ett tvåmannatält med avsmalnande fotända klarar inte 2 st expedmattor i bredd. De måste ligga omlott men ytterligare försämrad komfort och minskat avstånd till tältduken för fötterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
chito65 Pop-up tält eller vanligt tält Fjällvandring 9
Pellepassat Tält eller stuga med bebis? Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 22
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.