3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo

Med risk att jag har skrivit under fel forumdel, undrar jag vilket ni föredrar av ovan nämnda, (Akto, Unna och Soulo).

Jag tycker skarpt om designen på soulo men det väger ca 700g mer än Akto. Jag äger redan ett Nallo 2 GT som inte är så mycket tyngre heller 2.7kg mot soulo 2.4kg.
Akto ser litet ut och verkar inte vara att föredra om man måste sitta timmar i tältet under storm och regn. Unna har jag hört har ett problem med att det regnar in i innertältet när man öppnar yttertältet. Dessutom ser det ut att ha stora långväggar som vinder kan gripa tag i. Soulo har dessutom andra användningsområden för framtida kajakturer, tältning på stränder och annat.

En annan tanke är helt andra tillverkare och modeller som:
Hubba Hubba av MSR (+lätt att sätta up, två utgångar - yttertältet sitter inte ihop med innertältet och innertältet är gjord i mesh)

Orsaken att jag ändå kollar på Hilleberg grejerna är ju att det är lättare med svenska produkter vid reklamation, garantiärenden samt reservdelar.

Era tankar på detta?
 
Anjan?

Hejsan,

Noterar att du enbart kollar in 1-mans tälten, vilket är naturligt då ett mindre tält oftast innebär lägre vikt. Men i Hillbergfamiljen finns det faktiskt ett tält som inte riktigt följer den regeln och det är Anjan 2 som väger exakt lika mycket (eller lite) som Akto.....som är det lättaste av dina alternativ. Då jag själv har använt ett Anjan 2 på 3 turer vid det här laget kan jag varmt rekommendera det. Trevligt och lätt på alla sätt och vis!!!

Och eftersom det är ett 2-mans tält lär det vara klart bekvämare än de andra om man regnar inne en dag eller två.

Däremot har ju givetvis Soulo en klar fördel vid tältning på klippor elller liknande, precis som du skriver. Så om detta är en viktig komponent hade jag valt det. Annars tycker jag att Anjan är klockren och ett klart bättre val än t.ex Akto.

/ Stefan
 
Jag har aldrig behövt reklamera tält och jag köper inga dyra Hilleberg,Fjällräven el liknande... tältar ca 40-45 nätter på ett år delat på två tält... minst 20 nätter/tält

Varför måste man slå upp tältet just på kalfjället,har nog gjort de 2-3 nätter under mina 25år jag vandrat i fjällen... räcker gott om de finns lite vindskydd av ett gäng buskar så man behöver inte ta sig ner till trädgränsen..

Fattar inte att alla envisas att tälta på kalfjäll o sen köpa dyra tält som ska tydligen hålla för allt därav blir dom lite tyngre oxå..

Vandrar jag ensam så väljer jag tvåmans tält för extra utrymme..

Har planer att vandra med en Tentipi 5 lätt och lämna mittstång hemma då väger kåtan strax under 3kg... fast då måste man slå läger vid trädgränsen för att få till en mittstång..

Skulle valt hubba hubba alla dagar i veckan före Akto fast den väget 400g mer.. för min del är de värt för att få mer utrymme och även kunna ta av yttertält under varmare nätter o titta på stjärnhimlen...
 
Noterar att du rerdan har ett Nallo2GT, annars hade jag föreslått Nallo2 som rymligare alternativ till enmanstälten om du skall tillbringa så många nätter i det. Inte mycket tyngre än Soulo eller Unna, men betydligt rymligare och med bra absid.
Ett alternativ kan vara Helsport Ringstind Light 2, Akto design fast rymligare.
 
Suolo är likvärdigt med Akto utrymmesmässigt, så tycker du Akto verkar trångt, välj inte S.
Unna fungerar ypperligt, har använt det på många och långa turer och trivs bra med modellen. Maximalt med innerutrymme samtidigt som packning får plats mellan inner- och yttertältet. Mkt vindstabilt om man använder alla pinnar och snören.

Det är inte något problem att gå in i tältet om det regnar, bara haka loss innertältet lite vid ingången, själv använder jag ett 50 cm långt snöre med ett snörlås som sitter i innertältets golvfäste, bara att haka loss två ringar från taket och släppa ut snöret så skapas ett stort utrymme.

Det finns också gott om lagringsplats mellan ytter- och innertältet, en 110L säck + regnkläder och kängor och köket får plats,liksom en Fjellpulke modell "Snerten" (118 cm lång). Matlagning kan man enkelt sköta sittande i ingången, köket utanför, eller bara haka loss innertältet enligt ovan för att skapa ett stort utrymme under tak.

//J
 
Hur får du in säcken och pulkan mellan tältdukarna?
Antar att du lossar inne tältet på ena kortsidan och packar där?

Fick hem mitt Unna igår och har inte hunnit bekanta mig med det helt än, därav nyfikenheten.
Har du fler trick att dela med dig av?
 
Hur får du in säcken och pulkan mellan tältdukarna?
Antar att du lossar inne tältet på ena kortsidan och packar där?

Fick hem mitt Unna igår och har inte hunnit bekanta mig med det helt än, därav nyfikenheten.
Har du fler trick att dela med dig av?

Nej, spänner ut sidorna med bifogad tältlina. Ryggsäcken läggs på högkant längst in, blöta grejor ovanpå ryggsäcken, skor och kök bredvid på marken. Pulkan sköt jag så långt in mot kortänden som jag kunde. Inte svårt, det ger sig när du satt upp tältet :).

Ett tips är att skaffa 10mm stänger och extralinor om du avser att nyttja tältet på vinterfjället...

//J
 
Härligt med engagerade vandrare!
Men efter denna tråd har jag inte blivit klokare, Anjan, Unna, Hubba Hubba, Soulo alla verkar ha sina företrädare här.

Det kanske blir så att jag använder mitt nallo! Jag tänker att Anjan är lite för likt Nallo 2. Eftersom jag har tillgång till ett Hubba Hubba kanske jag använder det ändå. Finessen med att köpa ett till tält känner jag, ska vara att man kan få användning för det på fler sätt (Soulo).
Hade jag haft outtömligt med stålar så hade jag kollat in ett galet tält som denna:
http://www.outsideonline.com/outdoor-gear/gear-shed/Cuben-Si2-Easton-Takes-a-Bold-Step-Into-the-Tent-Category.html Prislapp: 2.000 $!

Min tanke är alltså att köpa något som är lite annorlunda än Nallo, med fler eller olika användningsområden, lättare, helst skandinavisk stuk med fast innertält så man kan sätta upp det i regn.

Jag kanske tar en tur och kollar lite närmre på soulo i helgen.
Angående reklamationen på tält så kan det vara så att att inget händer och tältet fungerar utmärkt i många år. Men jag har bytt så många andra saker och reklamerat: jackor, sovsäckar, väskor, teknik mm. Då är det skönt att det finns åtminstone en bra agent i Sverige. Ett Hilleberg tält kan dessutom sälja efter en sommar och få tillbaka nästan alla pengar.
 
Soulo är trevligt. De två saker som stör lite är 1) vikten lite hög för ett enmans och 2) får ibland lite ont i fingrarna av att snäppa på de sista plastkrokarna på stängerna, särskilt om jag är kall om händerna. När tältet väl är rest så bor man kungligt. Jag har min jätteryggsäck inskjuten i absiden och lite prylar längst in på min vänstra sida. Kan köra gasköket i absiden om det är dåligt väder.
 

avslutad210712

Gäst
...

Varför måste man slå upp tältet just på kalfjället,har nog gjort de 2-3 nätter under mina 25år jag vandrat i fjällen... räcker gott om de finns lite vindskydd av ett gäng buskar så man behöver inte ta sig ner till trädgränsen..

...

.

Kan vara så enkelt att man tältar på kalfjället för att man vandrar på kalfjället :)

Har många tältnätter där det inte finns några buskar att ta skydd bakom men du kanske menar att man skall välja bort all vandring ovanför buskgränsen för att slippa köpa dyra tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.