Tält för 2 eller 3 pers

Vilket tält tycker ni är lämpligast vid ovanstående påstående?

  • Kaitum 2GT

    Röster: 7 43.8%
  • Kaitum 3GT

    Röster: 7 43.8%
  • Tält för en person

    Röster: 2 12.5%

  • Totala väljare
    16
  • Enkät stängd .
Hej, vi är 2 personer och "bor" i Nammatj 3, utan GT, och det fungerar utmärkt, ocksa pa vintern, fast det blir lite trangt med en massa extra-grejar man inte behöver pa sommaren. Men som sagt: pa sommaren är det toppen, vi tar nästan allting in i tältet och lämnar bara de tomma ryggsäckar i apsiden (och skorna och 'köket' förstas ....) Hälsningar fr. Sigi!
 
Mitt tips är att köpa ett så lätt tält som möjligt.
Det är lätt att håna lättpackarfolk med att gramjakt är till för de klena men när vi snackar om tält så är det tusentals gram dvs. ganska många kilo som man kan spara. Det kommer ni vara glada för varje morgon när tältet är nerstoppat i ryggsäcken och ni ska ta dagens första kliv.

Hilleberg kommer ju med ett par nyheter i vår för de som vill ha lätta tält. Både Anjan och Rogen kommer i maj och vilken man vill ha beror väl på om man föredrar tunneltält eller kupoltält. Skulle jag köpa ett nytt tält idag som är avsett för två personer så skulle jag utan större tvekan gå på ett Anjan då man får Hilleberg kvalité men en vikt på endast 1,7kg för två pers.

Om man vill ha en större absid för att förvara utrustningen i skulle jag köpa en lös tarp och spänna över ingången. Fördelen med detta är att tarpen lätt kan tas fram vid lunch eller andra raster så att man kan få krypa in i skydd utifall det är dåligt väder. Personligen så hatar i alla fall jag att luncha när det regnar. Någon här ovan sade att man måste ha extra pinnar till en tarp som väger mer än en GT-absid men de flesta tarpar spänns upp med vandringsstavarna så det blir ju ingen mervikt där. Om man nu använder vandringsstavar vill säga, men å andra sidan så kan jag inte förstå hur man skulle våga sig på ett vad eller liknande utan ett par stavar.
 
Även i kaitum med vanlig absid rymmer jag ryggsäck, kängor och kök i absiden. Dessutom är tältet rymligt i övrigt. Så om ni inte har väldigt stora utrymmesbehov så skulle i alla fall jag föredra den lättaste och billigaste varianten.
 
jag kommer under 10kg på 1 vecka med ett nammtja 3gt.. på vilket sätt blir min vandring bättre av att det blir lättare.. min packning väger inget.. att ytterligare spara vikt och offra säkerhet är inte min grej.. speciellt med tanke på att jag helt obehindrat bär långt över 20 kg.. man ska inte generalisera för mycket, det finns olika val för människor med olika behov, att optimera viktbesparing är inte alltid ett självändamål.. själv har jag valt bort tunga vattentäta kläder till förmån för ett tält som klarar det mesta naturen kan slänga åt mitt håll.. är mitt sätt rätt.. för mig, absolut.. för er andra, inte en aning..
 
Köpt tält

jag kommer under 10kg på 1 vecka med ett nammtja 3gt.. på vilket sätt blir min vandring bättre av att det blir lättare.. min packning väger inget.. att ytterligare spara vikt och offra säkerhet är inte min grej.. speciellt med tanke på att jag helt obehindrat bär långt över 20 kg.. man ska inte generalisera för mycket, det finns olika val för människor med olika behov, att optimera viktbesparing är inte alltid ett självändamål.. själv har jag valt bort tunga vattentäta kläder till förmån för ett tält som klarar det mesta naturen kan slänga åt mitt håll.. är mitt sätt rätt.. för mig, absolut.. för er andra, inte en aning..

Under 10 kg på 1 veckas vandring. Det är vansinnigt bra gjort. Jag väntar fortfarande på att få packa ryggsäcken för första gången, det ska bli intressant att se hur tungt det blir. Räknar med 15-18 kg.

Nu så var det avgjort när det gäller tältköp. Jag kom efter en del funderande fram till att jag inte kommer vandra ensam någon gång, jag är alldeles för "sällskapssjuk" av mig. Jag är lite kräsen med utrymmet dessutom och 2 pers i ett tält (eventuellt 3 pers) blev tillslut det avgörande. Det blev ett Kaitum 3 GT. Delar man upp vikten på 2 pers blir det 1,95 kg, inget superlätt men kanske en slags kompromiss mellan utrymme och vikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
chito65 Pop-up tält eller vanligt tält Fjällvandring 9
Pellepassat Tält eller stuga med bebis? Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.