Billiga tält vs. dyra tält

Hej!


Jag planerar att nästa sommar åka och fjällvandra 3-4 dagar i kebnekaise-området. Har noll erfarenhet av att fjällvandra eller vandra i skog överhuvudtaget (bortsett från utflykterna i grundskolan) och jag har heller aldrig sovit i tält, dvs, jag är totalt nybörjare.

Men en sak jag har funderat på rätt mkt är just det här med tält. Måste man köpa ett tält i +1000 kr klassen eller går det minst lika bra att köpa nått billigt för typ 400 kr på biltema/clas ohlson men att man istället köper en riktigt bra sovsäck?
Tältets uppgift är väl ändå att skydda mot regn, insekter och vind så ser inte vad ett 6 tusen-kronorstält kan göra bättre än ett 400 kronors.


Tack på förhand :)
 
I stort sett

så får du den kvalitet du betalar för. Nedanför trädgränsen funkar billiga tält ofta bra om man hanterar dem rätt. Ovanför trädgränsen i hårt väder kan agnarna skiljas från vetet.

Du kan hitta många trådar på det här temat.

Thure
 
Hej!


Jag planerar att nästa sommar åka och fjällvandra 3-4 dagar i kebnekaise-området. Har noll erfarenhet av att fjällvandra eller vandra i skog överhuvudtaget (bortsett från utflykterna i grundskolan) och jag har heller aldrig sovit i tält, dvs, jag är totalt nybörjare.

Men en sak jag har funderat på rätt mkt är just det här med tält. Måste man köpa ett tält i +1000 kr klassen eller går det minst lika bra att köpa nått billigt för typ 400 kr på biltema/clas ohlson men att man istället köper en riktigt bra sovsäck?
Tältets uppgift är väl ändå att skydda mot regn, insekter och vind så ser inte vad ett 6 tusen-kronorstält kan göra bättre än ett 400 kronors.


Tack på förhand :)

Det går alldeles utmärkt att köpa ett tält i för 399kr på Biltema eller motsvarande. Problemen du då kan stöta på är dock ganska många.
Dels så är ofta de tälten så kallade enkelväggstält, det vill säga att du har bara en tältduk mellan tältets insida och omvärlden. Detta leder till att fuktig varm luft från dig, utandningsluft och perspiration, kondenserar på den enda existerande duken, vilket leder till kondens som sedan kommer att droppa ner på dig och din sovsäck, kläder etc, som du helst vill hålla så torr som möjligt.
Vidare så levereras de tälten ofta med tältstänger och sömmar/tyg som inte är testade att klara hård vind. Det kan leda till att du en natt finner dig i en situation där du är utan tält eller har ett tält som spruckit och/eller där tältstänger knäckts av vinden. Det leder i sin tur till att regn och kyla kommer in till dig och din utrustning.

De tre viktigaste sakerna att måna om på fjället och i övrigt när du är ute i skog och mark är, i fallande ordning:
-Att du är torr. Är du inte hyffsat torr så kommer du bli kall, vilket leder till dåliga beslut.
-Att du är varm. Som ovan.
-Att du får tillräcklig vila. Utan tillräcklig natthärbärge får du inte den vila du behöver för att fungera. Vilket leder till dåliga beslut.

Till dessa tre saker kommer punkt fyra, att du får den näring du behöver, men det är inte direkt kopplat till din fråga om tält.

Jag har praktisk erfarenhet av att försöka frilufsa i ett tält för några hundralappar. Vi hade tur med vädret, nollgradigt och regn, men inte nämnvärt mycket vind. Upplevelsen var fortfarande bedrövlig. Och vi gick endast i 1,5 dagar, i civiliserade trakter med endast 6h som längst till bilen, hemmet, med varm dusch, varm mat och en torr,varm säng.

Om jag skall ge konstruktiv tips så skulle jag råda dig, om du har en tajt friluftsbudget, att kika på blocket efter beggagnade fjällräven eller hillebergtält. Jag vet inte vars du bor, men om du har vägarna Örnsköldsvik så kika in på fjällrävens/naturkompaniets outlet. Där köpte jag mig ett av deras prototyptält för ett par hundralappar. Ett riktigt bra tält men som du inte får några garantier för och det finns inga tillbehör som passar out of the box.
Det billigaste sättet att komma ut är att låna utrustning av bekanta eller kompisar. Du kanske har någon släkting som frilusar? Se bara till att du reser tältet själv några gånger innan du far ut, dels för att lära känna konstruktionen, men också för att se att inget fattas eller är trasigt. Det är väldigt tråkigt att behöva gå hela natten tillbaka till civilisationen efter att man upptäckt att innertältet saknas..

Sammanfattningsvis: Jag råder dig att hitta någon annan form av tält, enligt de tips jag gav. Vandringen har större chans att ge dig ett positivt intryck med ett tält avsett för den miljö du skall vistas i och det tycker jag att du skall låta den göra.

Vänligen,
Negativ
 
Tack för era svar allihop, jag uppskattar dom verkligen. :)

Men vad är det som definerar ett bra tält? Vad jag har förstått så bör vattenpelaren vara minst 1500 mm. Stommen ska helst vara i aluminium men glasfiber går också bra.

Vad mer ska man kolla efter när det gäller tält?
 
själv så köpte jag ett biligt tält på makken för 200 kronor, ett kupol tält. när jag gjorde min första tur i fjällen o den funkade bra. ha även haft både billiga o dyra tält. men eftersom jag går mycket själv så har jag börjat gilla mera bivaksäckar o hammock bättre än tält.

jag kan råda dig till att låna eller köpa nått någolunda biligt tält för att testa första gången o se om du gillar sova ute eller inte, annars är de bortkastde pengar ju om man inte gillar sova i tält att köpa dyrt o sova bara några nätter sen alldrig använda tältet igen.
 
Halaj!

Det är en väldigt bra fråga. Jag tror att det finns ett omvänt förhållande till vikt och pris. Ju lättare tält, desto dyrare. För samma slitstyrka då.

Som fattig, men glad yngling köpte jag ett enkelväggigt tvåmanna kupoltält på Hobbex för några hundringar, för ca 25 år sedan. Det tältet åkte sen kors och tvärs genom Europa på hojsemester i många år. Ett sånt tält! Aldrig svek det mig. Tätt var det. Och aldrig någon kondens öht. Trots nån Englandssemester där jag och flickvännen var som två blöta, bleka russin av allt regn. Eller jo, en gång i Kautokeino var det liiite, liiite fukt på duken, men då regnade det så mycket att t.o.m. knotten och myggen höll sig inomhus.
Till slut gick en av stängerna av. Det var väl nån fyllskalle som ramlade på den i mörkret på nån musikfestival, jag minns inte.
Köpte ett 3-manna go-sport. Den funkade också bra, fast passformen var usel.

Nu, 20 år senare, och med större finansiella muskler skulle jag ta upp tältandet igen.
Köpte ett North face rock 22 för några tusen spänn. Jag njöt av den, som jag tyckte, höga kvaliten på alla detaljer. Den spelade i en helt annan liga än mina tidigare skittält!
Den funkade finfint i Vättlefjäll, i skogen, med klarblå himmel.
Så åkte jag på hojsemester. Tältet var ungefär lika tätt som en tesil. Vetifan var den läckte, men blött blev det, både uppifrån och nedifrån. Enda sättet att hålla röven torr inne i tältet var att sitta på liggunderlaget. Som tur var blev det stulet i torkrummet i tvättstugan.

Med Hobbextältet i minne köpte jag ett exakt likadant på Rusta. Den sprack i en söm vid första provuppsättningen i trädgården.

Nu har jag ett BD hilight som jag tror på. Men jag har provat den en gång, vid regn och då blev det så mycket kondens att allt var dyblött i tältet.

Min erfarenhet är inte att man får vad man betalar för, och i svaga stunder saknar jag mitt gamla Hobbextält.


//T
 
Jättesnällt av dig :) Men tänkte i första hand satsa på att köpa eget.

Eller hyr! Många fjällstationer hyr ut tält. Ex Storulvån http://www.svenskaturistforeningen....station/Pris--Bokning1/Uthyrning-sommar-2011/ Då får du chansen att prova dig fram.

Jag har provat både Rusta och HB - äger numera 2xHB och 0xRusta... Men jag förstår att man funderar. Är det verkligen så mycket som skiljer i kvalitet att det ibland till och med skiljer en extra nolla i pris? Och tja, för mig har det varit så. Men då vandrar jag ffa i fjällmiljö, ovanför trädgränsen och vill ha ett tält som står ut med ett sommarsnöoväder i Tarfala...och har oftast med mig någon annan som jag har ansvar för, ex småsyskon eller barn. Eftersom jag studerar så har jag fått spara en hel del för att komma upp i HB-nivån men när man sitter där ute i skitvädret så har det varit värt varje krona!

Så har du andra krav så kan det funka utmärkt. Om vädret är bra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
ludde863 Billiga ryggsäckar? Fjällvandring 11
m99an0jo Billiga Butiker där man kan hitta bra kängor? Fjällvandring 1
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.