Billiga tält vs. dyra tält

Hej!


Jag planerar att nästa sommar åka och fjällvandra 3-4 dagar i kebnekaise-området. Har noll erfarenhet av att fjällvandra eller vandra i skog överhuvudtaget (bortsett från utflykterna i grundskolan) och jag har heller aldrig sovit i tält, dvs, jag är totalt nybörjare.

Men en sak jag har funderat på rätt mkt är just det här med tält. Måste man köpa ett tält i +1000 kr klassen eller går det minst lika bra att köpa nått billigt för typ 400 kr på biltema/clas ohlson men att man istället köper en riktigt bra sovsäck?
Tältets uppgift är väl ändå att skydda mot regn, insekter och vind så ser inte vad ett 6 tusen-kronorstält kan göra bättre än ett 400 kronors.


Tack på förhand :)
 
I stort sett

så får du den kvalitet du betalar för. Nedanför trädgränsen funkar billiga tält ofta bra om man hanterar dem rätt. Ovanför trädgränsen i hårt väder kan agnarna skiljas från vetet.

Du kan hitta många trådar på det här temat.

Thure
 
Hej!


Jag planerar att nästa sommar åka och fjällvandra 3-4 dagar i kebnekaise-området. Har noll erfarenhet av att fjällvandra eller vandra i skog överhuvudtaget (bortsett från utflykterna i grundskolan) och jag har heller aldrig sovit i tält, dvs, jag är totalt nybörjare.

Men en sak jag har funderat på rätt mkt är just det här med tält. Måste man köpa ett tält i +1000 kr klassen eller går det minst lika bra att köpa nått billigt för typ 400 kr på biltema/clas ohlson men att man istället köper en riktigt bra sovsäck?
Tältets uppgift är väl ändå att skydda mot regn, insekter och vind så ser inte vad ett 6 tusen-kronorstält kan göra bättre än ett 400 kronors.


Tack på förhand :)

Det går alldeles utmärkt att köpa ett tält i för 399kr på Biltema eller motsvarande. Problemen du då kan stöta på är dock ganska många.