Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses!

Hej!

[Följande förfrågan har jag också postat i Forum --> Utrustning --> Kläder. Men jag har lite bråttom och jag tror inte att många ser posten där. Så jag postar den här också i förhoppningen om att få snabba svar. Tycker moderator att den här tråden är för fel placerad får hen radera den.]

Jag ska inom kort på en fjällvandring med en kompis och hennes 16-åriga son. De har varken mycket friluftskläder – eller pengar att köpa dem för! Jag skulle därför vilja ha tips på kläder som inte kostar så mycket men som ändå är funktionella och bra. Med billigt menar jag typ Biltema.

De plagg som det särskilt handlar om är:

Strumpor
Regnkläder
Underställ
"vandringsbyxor"
Och som bonus: Sovsäck

Har du köpt något av detta från någon av de billiga kedjorna? Har du använt det ute i fjäll och skog?

Alla tips mottages tacksamt!

/Markus
 
Hej Markus!

Jag tror och hoppas du får svar från flera medlemmar på denna sida. Kläder och annan utrustning engagerar oss fjällvandrare!

Bland postorderfirmorna tänker jag på Engelsons i Falkenberg och ITAB i Surahammar. Prisvärda grejor som räcker långt. Men bäst är förstås om man på plats kan prova. Själv köper jag en hel del i outletbutik, där bra märkesgrejor kostar hälften eller mindre.

Det framgår inte hur stor erfarenhet du själv har av fjällklädsel. Men helt kort vill jag säga att man närmast kroppen har ett underställ av polyester eller ull, ofta även långkalsingar. Ovanpå detta har jag upptill fleece och nedtill "grönsvarta" vandringsbyxor. Rejält regnställ (jacka och byxor) med huva, fungerar också som vindkläder. Dubbla sockar av ull/syntet. Mössa och handskar. Bomull undviker man, möjligen kortkalsongerna då. (Ursäkta om detta är självklarheter!)

Lycka till önskar Pelle
 
Billiga fjällkläder

Hej! Engelssons byxor brukar jag ha på fjälltur. Itabbyxor på skogsturer och annars. Merinoställ från Itab, flecceställ och ett antal strumpor. Regnbyxor också från Itab, fungerar bra. Ja, aven jacka som håller regnet borta men den är inte i produktion längre. Sovsäck har jag dock köppt i nätbutik.
Maritha. trevlig tur
 
Hej!

[Följande förfrågan har jag också postat i Forum --> Utrustning --> Kläder. Men jag har lite bråttom och jag tror inte att många ser posten där. Så jag postar den här också i förhoppningen om att få snabba svar. Tycker moderator att den här tråden är för fel placerad får hen radera den.]

Jag ska inom kort på en fjällvandring med en kompis och hennes 16-åriga son. De har varken mycket friluftskläder – eller pengar att köpa dem för! Jag skulle därför vilja ha tips på kläder som inte kostar så mycket men som ändå är funktionella och bra. Med billigt menar jag typ Biltema.

De plagg som det särskilt handlar om är:

Strumpor
Regnkläder
Underställ
"vandringsbyxor"
Och som bonus: Sovsäck

Har du köpt något av detta från någon av de billiga kedjorna? Har du använt det ute i fjäll och skog?

Alla tips mottages tacksamt!

/Markus

Du kan i princip använda exakt samma kläder som till vardags.
 
Det beror lite på vad man brukar klä sig i till vardags, skulle jag tro :) Jag borde kanske ha skrivit att vi tänker oss gå 10-11 dagar genom Sarek, och för en sådan tur skulle inte jag vilja klä mig i jeans och bomullsskjorta.

Vi tror oss ha bra koll på vad som behövs i klädväg. Jag håller med dig i allt, Pelle, förutom att jag personligen anser att en hygglig keps också hör till nödvändigheterna!

Tack för tipsen so far! Engelssons var nytt för mig - spännande!

/Markus
 
Tips i all välmening är att det är rätt kasst att starta två trådar om samma sak (kallas korspostning). Vilken tråd vill du ha svar i och hur bråttom är det egentligen när du överväger postorder - knappast ett snabbt alternativ.

ITAB ska vara billiga och bra men med vanliga kläder plus bra regnkläder kommer man en bra bit.
 
Ledsen om jag bröt mot forumetiketten. Det var dumt av mig att posta så. Jag skulle iofs gissa att om jag inte hade påtalat det hade få upptäckt det.

Jag kollar givetvis bägge trådarna, så för min del spelar det ingen roll vilken tråd man skriver i. Dessutom trodde jag faktiskt att den här tråden redan skulle ha blivit raderad av moderator.

Vi gick på shoppingrunda idag, jag och min kamrat. Så det var så bråttom det var med tipsen för vår del, men med det sagt är inte otänkbart att andra uppskattar och har användning av eventuella tips som skrivs här. Vi provade oss på Jula och Team Sportia och fann många bra saker till bra priser. Jag kan återkomma efter turen med recensioner.

/Markus
 
Strumpor
Definitivt ull! Om de är ovana att gå långt bör de antagligen satsa på ett tunnt innerpar och ett något tjockare ytterpar. Själv har jag bara enkla par strumpor, men det beror på att jag vet att det funkar för mig.

Regnkläder
Svårt att hitta bra saker som andas för små pengar. Om inte goretex eller motsvarade ryms inom budget - satsa på billigast möjliga istället. Om det inte andas blir det blött från insidan och då spelar det ingen roll hur mycket man betalt för eländet...

Underställ
Försvarets gamla på överskott...

http://www.bbfab.se/underk/p1.htm

Titta i övrigt på http://www.bbfab.se/ för billig utrustning...

"vandringsbyxor"
Försvarets nuvarande m/90-byxor består antingen av 50% bomull och 50% polyester eller 35% bomull och 65% polyester beroende på modell och årgång. Köp ett par kraftiga m/59 på överskott och hoppas att det inte regnar allt för mycket... De funkade för krigsmakten i över 30 år...

http://www.militart.se/product.html?product_id=49&category_id=14

Och som bonus: Sovsäck
En billig sommarsäck från Stadium motsv. funkar säkert tillsammans med alla underkläder som ändå ska släpas med... Se bara till att inte gå mitt i vintern...

http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar/107399/everest-classic-w-1-s10

Om du är intresserad kan jag sno ihop ett grundset bestående av överskottsmateriel. Det borde inte bli alltför dyrt - och som sagt, det har funkar för Försvarsmakten under många år... Och vad har de sedan tidigare som kan användas på en vandring? Där har du nog den största besparingen!
 
Tack, Patrik! Det militära hade jag faktiskt inte tänkt på. Och jag är tacksam för erbjudandet om hjälp. Men efter att vi handlade igår är det mest småsaker kvar att införskaffa. Sovsäck kommer lånas av granne.

Kan förresten säga att de på Team Sportia hade en "ta 3 betala för 2" kampanj på ALLT i affären. I alla fall i uppsala (boland), men det skulle kunna vara hela kedjan. I alla fall kunde man göra rätt bra klipp – t.ex. två regnställ (jacka+byxa) av Didriksson á 1400 kr, nedsatt till 999, plus ett par vandringsbyxor från North Face, för totalt 1998 kr! Hade det varit originalpris på allt hade vi betalt 1500 kr mer för samma.

/Markus
 
Tack, Patrik! Det militära hade jag faktiskt inte tänkt på. Och jag är tacksam för erbjudandet om hjälp. Men efter att vi handlade igår är det mest småsaker kvar att införskaffa. Sovsäck kommer lånas av granne.

Kan förresten säga att de på Team Sportia hade en "ta 3 betala för 2" kampanj på ALLT i affären. I alla fall i uppsala (boland), men det skulle kunna vara hela kedjan. I alla fall kunde man göra rätt bra klipp – t.ex. två regnställ (jacka+byxa) av Didriksson á 1400 kr, nedsatt till 999, plus ett par vandringsbyxor från North Face, för totalt 1998 kr! Hade det varit originalpris på allt hade vi betalt 1500 kr mer för samma.

/Markus

Hmmm. Kanske ska ta mig ut till Boländerna och titta lite... Tack för tipset! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broberg.marcus Billiga vandrarkängor Fjällvandring 19
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
ludde863 Billiga ryggsäckar? Fjällvandring 11
m99an0jo Billiga Butiker där man kan hitta bra kängor? Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.