Tälta i Arjeplogtrakten, tips?

Hej! :)

Jag och tjejen har planerat att åka och tälta i veckan!
Siktet är inställt mot Arjeplog, men ingenting är skrivet i sten.
Vi letar efter en plats där vi kan slå upp tältet och vara för oss själva några dagar.
Uppskattat om det inte är mer än ca 3-4km från bilen.

Drömmen vore att tälta vid en sjö (optimalt om det finns ädelfisk) en bit ovan mark där det blir lite glesare mellan träden.

Det här är en helt ny upplevelse för oss, så om vi har för höga drömmar får ni gärna berätta det!
Kanske måste man ända upp mot Norska gränsen för att hitta såna ställen? Eller finns det något närmare centrala Arjeplog?
Eller ska vi t.o.m lägga om kursen i en helt annan riktning? 🤷‍♂️

Alla tips mottages tacksamt! :giggle:

Ps. Tack för ett väldigt bra forum! Har varit en grym hjälp medan vi planerat allt det materiella!

Hej!

Om ni orkar köra lite längre skulle jag rekomendera att fortsätta mot Laisvall/Adolfström. Sedan viker ni av mot Hästskoforsen/Dellikälven. Efter grusvägen finns det fina ställen att ställa upp tältet vid Laisan. Vid hästskoforsen går det också bra att tälta men det är risk för mer folk där. Dock rekommenderar jag att åka dit och ta en dagstur till Delliknäs (https://sv.wikipedia.org/wiki/Delliknäs).
Det är ett fint och lättillgängligt område och man behöver inte färdas långt från bil.

Ps. Det är bra fiske i området.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack snälla för svaret tyan! :)

Det såg jättefint ut där, helt klart ett hett alternativ!
Vi tittade först mot Gautosjö men YR sa att det skulle regna där hela tisdagen så vi letade oss närmare kusten, nu ser det dock ut att ska regna hela tisdagen i Arjeplog också :(

Vi åker upp imorgon eftermiddag och hem torsdag eftermiddag så det blir en förhållandevis kort resa, annars hade vi kunnat åka betydligt längre.

Som jag förstått det gäller Arjeplogkortet nästan överallt :)

Vi har dock fått lite kalla fötter pga vädret, inte säkert vi åker imorgon som planerat. Tips är fortfarande väldigt välkomna i hopp om att komma oss iväg lite senare :giggle:

Här tältade jag och farsgubben för en del år sedan. Gles tallskog, några andra campare, och riktigt bra fiske i forsarna. Både nära tältplatsen och nån kilometer västerut.

Bilagor

• skuppe.PNG
    skuppe.PNG
    1.3 MB · Visningar: 348
Tack för tipset graylingman! :)
Såg bra ut på flygfoto, skriver definitivt upp det!
Minns du om man fick fiska med kastspö i forsarna eller om det bara var flugfiske som gällde?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips