Billiga vandrarkängor

Tja
Någon som kan tipsa om billiga vandringskängor(under 700kr) lämpliga för skogs vandring och fjällvandring. Ska göra min första längre fjällvandring under sommaren.
 
Varför ska dem va så billiga? Aldrig rekommenderat billiga prylar till någon men kängor i synnerhet. Ska aldrig va snål när det kommer till kängor eftersom du ska "bo" i dem i flera dagar. Och när ska du iväg? Du behöver gå in dem innan du ger dig iväg. Så gärna några månader innan så du hinner gå 10,15,20 mil i dem innan du ska iväg så du i re får skoskav av den ena elr andra anledningen. Kolla Hanwag, Lundhags elr Haglöfs.
Slutord: Applicerbart på allt kvalitet kostar!
 
Vill ha billigt för att min nuvarande budget är lite ansträngd. Vet inte exakt när jag kommer att sticka(beror på när jag få semester) men troligen i slutet av sommaren. Vandrar några mil varje helg just nu.
 
Det går att finna begagnade, speciellt om man har möjlighet att se på dem och undvika membrankängor (läcker) och prova att de inte är snedgångna .
 
Gamla Lundhagskängor brukar finnas gott om för billig peng på tex tradera.. Bra kvalité och bra pris om man väljer rätt. Dock inte senaste modellerna.

Mvh / Johannes
 
Ska du köpa nya är det nog bara gummistövlar du kan få för det priset. Eller begagnade kängor. Vad har du för storlek?
Det går faktiskt bra att gå i fjällen med ett par kraftiga och inte alltför slitna gymnastikskor + gummistövlar för blöta dagar. Men det sliter rätt hårt på gympaskorna, modeller med mycket nät riskerar att totalhaverera.
 
Eftersom det på det här forumet råder en kultur är de enda kängor som duger är märket Lundhags (nästan så man börjar misstänka reklam/lobbying-arbete mot forumet.) - så är det väntat att du kommer få svar att det inte finns billiga kängor som duger.

Jag skulle nog säga att du kan få ett par ok kängor om du lägger på några hundringar, så din budget är runt 800-1000 kronor.

Kolla på prisjakt och efter mindre hippa märken. Typ Graninge eller liknande.
 
Senast ändrad:
Köpte ett par Palladium canvaskängor på skoaffären för ett par veckor sedan. Jättesköna, och skulle definitivt fungera som vandrarkängor så länge du har normalstadiga fötter/fotleder. De har en kraftig sula men fungerar lika bra som vardagsskor, är lätta, svala och torkar snabbt om de blir blöta.
De är inte lika stadiga som vanliga vandrarkängor, men fungerar säkert minst lika bra sommartid.

http://www.brandos.se/palladium/plbr-hi-enz-13-92477-277-asphalt/a84929
 
lite beroende pa exakt var, nar och med hur mycket packning sa skulle det kunna fungera med ett par vanliga jympaskor atlernativt joggingskor. var dock medveten om att de ofta saknar stabiliteten, styvheten och vattenavvisningen som ett par vandringsskor -kangor gor.

om du darfor ar ute efter ett var vandringsskor sa skulle jag nog satsa ett par lagskor, eller midcut, med den budgeten.
har i ett land som inte ar sverige sa brukar de vanligaste sportmarkena vara de som ger mest for pengarna ii den prisklassen. kanske stammer det for sverige ocksa.
http://www.abc-mart.net/shop/g/g5134400001049/
http://tinyurl.com/kc27b59
evntuellt kanke ett par trailrunners skulle passa herrn.
kanske kan du testa som nagon sa de mindre hippa markena. de fanns i alla fall tidigare i jaktaffarer. annars aterstar nog bara begagnat.

lycka till.
 
Jag tycker hårdheten i sulorna är viktigare än att de har höga skaft, men dock tycker jag vanliga gymnastikskor är en plåga när man går på rotiga och steniga stigar. Även om de har tjocka sulor känns marken rakt igenom a´prinsessan-på-ärten.

Kanske sk "approachskor" skulle kunna vara något? Jag vet inte om jag fattat rätt, men vad jag förstått är approachskor typ sneakers-aktiga skor med styva sulor. Stämmer det? Såna skulle ju funka utmärkt, speciellt om de har nån sorts vattentätt membran också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.