Hund - hur gör ni, tält eller stuga...?

Precis fått smak för det här med att lufsa runt i naturen och jämtlandsfjällen till sommaren kan nog vara lagom för mig och vovven, gillar möjligheten att använda köket i fjällstugorna och även få tak över huvudet om så behövs. Och det är där min fundering kommer in... Frågan är hur mycket ro det skulle bli i ett rum som delas med okända hundar och deras hussar/mattar? Min hund tar inga medaljer i ordning och uppförande direkt... Hur gör ni? Tar med ett enmanstält för den händelse att eget boende verkar bli lugnast? :)
 
Har själv igen hund men en snabb koll på STFs hemsida visar att antalet "husdjursrum" är begränsade. Mao, boka i förväg eller ta med ett tält...
 
Senast ändrad:
Hej

Har inte vandrat i fjällen med hund men däremot varit ute med mammas hund (en Hovawart, 48kg päls och energi...) och träffat på en hel del hundägare med hund i fjällen.

Jag skulle välja tält. Det blir mycket enklare på många vis. Nu skrev du inte hur stor din hund var men rummen är inte jättestora. Klarar din hund av att sova ute så är det nog att föredra. Mammas hund var lite vaktig av sig (ingår i rasen) och ogillade ffa unga killar (älskade äldre damer...). Ett tält är lättare att vakta (avgränsa) och folk kommer i regel inte så nära tält. Inne på en station/stuga så är det alltid liv och rörelse och det kanske gör det svårt för hunden att slappna av. Men har du en mindre hund som bara älskar folk så kanske det går bra inne med. Kom bara ihåg att inte alla tycker om hundar - rädsla och allergier kan få folk att titta surt.

En av det lite svårare sakerna med att sova i tält är att få hunden att inte krafsa på golv och myggnät, kräver en del övning - träna hemma. En annan sak: hunden är blöt och smutsig - inte jättekul att få in i tältet... Så en handduk att torka av med och något att sova på/i är nog skönt för hunden.

Klart hunden ska med upp till fjälls! Var bara noga med att läsa om den får vara i det område du tänkt och hur den ska hållas kopplad.

Lycka till!
 
Jag vandrade Jämtlandstriangeln i början av sommaren i år och nu i september vandrade jag Abisko-NIkkaluokta, båda gångerna med hund. Jag valde att tälta för att jag inte vill bli stående och det visar sig vara fullt i hundrummen. Nu har jag dessutom stora hundar (berner sennen) så de tar lite plats och det är inte alltid helt smidigt att dela yta med många andra.

Jag tänkte som så att om jag ändå måste släpa med mig ett tält för att vara säker på att det funkar med hundarna så kan jag lika gärna planera för att använda tältet hela tiden. Under Abisko-Nikka vandringen hade jag bara en hund med mig och då valde jag att ta en natt i stuga (risk för oväder på natten). Då var vi helt ensamma i hundrummet så visst hade vi kunnat göra så varje natt, men då gick vi ju också på "lågsäsongstid". Vi träffade faktiskt bara en hund på hela den vandringen (?) och det var en stugvärds egna hund.

Visst kan det vara bökigt med hund i tält om hunden är ovan och har en tendens att snurra runt, men mina hundar har varit nöjda med dagen efter många timmars vandring så de har snällt sovit sig igenom kväll och natt utan försök att krafsa sönder tältgolv eller myggnät. En torkduk för att kunna torka av hunden innan det är dax att gå in i tältet som någon skrev här ovan rekommenderas dock, inte så mysigt med blöt/skitig hund i tältet. I övrigt är hunden en trevlig värmekälla om man som vi råkar ut för några minusgrader på natten ;)

Bilderna visar överst min hund Kilo på vår ensamvandring i september, då hade jag med mig ett 2 manna tält (han är som sagt rätt stor och tar lite plats). Nedre bilden är från vår vandring i Jämtland då hade jag båda hundarna med mig samt en vän så då körde vi med 3 manna tält.
 

Bilagor

  • 10665704_10201665218351324_7499429654937024122_n.jpg
    10665704_10201665218351324_7499429654937024122_n.jpg
    55.9 KB · Visningar: 2,094
  • 10352280_10201304807141269_2917774618614330682_n.jpg
    10352280_10201304807141269_2917774618614330682_n.jpg
    50.6 KB · Visningar: 2,853
Att gå från stuga till stuga kräver en del planering och med hund ännu mera.
Tält är för mig en frihet, men också en trygghet vid oväntade situationer.
Min hund älskar att vara i tältet, hon vill inte gå ut på morgonen, det sista som måste göras innan tältet rivs är att jaga ut henne. :)

Jag går alltid med tältet i packningen, även om jag skulle planera att inte använda det.
 

Bilagor

  • 20140722_223310.jpg
    20140722_223310.jpg
    32.3 KB · Visningar: 1,598
  • 20140721_212918.jpg
    20140721_212918.jpg
    66.3 KB · Visningar: 1,421
De där bilderna!

Ollebus och LightDan - vilka härliga bilder!!!! Kände märkligt nog ett definitivt behov av att dela tält med vovven när jag såg dem :). (Att jag dumpar syrran i stuga till förmån för umgänge med det pälsiga sällskapet kanske inte blir jättepopulärt, men det är en annan fråga ;))

Tack alla för era synpunkter, jag hade nog lutat åt tält redan och blev klart stärkt i den tanken, lugnast så för både folk och fä, skulle jag tro :)
 
Har gjort några skidturer med hund i svenska och norska fjäll men inte under högsäsong typ påsk. Det har fungerat bra på det hela taget men hundutrymmen har varit lite mindre bekväma i en del norska hyttor.

Svenska STF-stugor har oftast stugvärdar som har ordnat det bra för hunden och mig.

Thure
 
Da regner jeg med at du har vært i fjellene i sydlige Norge Thure. Der er det mye mer styr rundt hund. I Nordnorge er det slik at alle hytter enten har en egen hytte eller eget rom for hunder. Hvis ikke så er hundene tillatt inne i hytta, men ikke opp i sengene selvsagt.
 
TÄLTA, säger jag utan tvekan, du får oändligt mycket mer frihet då!

Det kan vara svårt att få plats i hundrummen kring Jämtlandstriangeln är min erfarenhet. Det löser sig ju alltid men ett eget tält är i många fall mycket bättre, alternativt bokar man i förväg men då med risk att man ändå får sällskap av ett stort gäng 2- och 4-benta och all stress som det innebär för hunden.

Jag och hunden har tältat mycket, både sommar och vinter och vi njuter båda två av detta, hunden är till och med lugnare i tältet än när vi sover hemma! I somras vandrade vi Kungsleden söder om Kebnekaise med tält. Tanken då var att utnyttja stugor vid alltför dåligt väder, vilket vi dock slapp. Märkligt nog träffade vi knappt på några andra hundar så hundrummen gapade tomma där vi passerade.

Vad jag dock lärt mig av våra vandringar är att det är skönt med ett väl tilltaget tält,
att kanske välja bort dunsäcken sommartid om man har en närgången blöt hund,
att ha en handduk till hunden,
att träna hunden att bära i god tid så hon kan bära sin egen mat, förband och filt själv,
att välja tältplats med omsorg utifallatt vädret blir sämre under kvällen så inte tassar blir onödigt skitiga vid kvällsrastningen.

Ja åter igen, tveka inte, prova att tälta!

Bifogar en bild från sommarens tältning. Tänk vilka vackra platser man har möjlighet att stanna vid om man själv får bestämma! Lycka till med din vandring med vovven!
 

Bilagor

  • IMG_8634.jpg
    IMG_8634.jpg
    66.5 KB · Visningar: 2,623
Precis fått smak för det här med att lufsa runt i naturen och jämtlandsfjällen till sommaren kan nog vara lagom för mig och vovven, gillar möjligheten att använda köket i fjällstugorna och även få tak över huvudet om så behövs. Och det är där min fundering kommer in... Frågan är hur mycket ro det skulle bli i ett rum som delas med okända hundar och deras hussar/mattar? Min hund tar inga medaljer i ordning och uppförande direkt... Hur gör ni? Tar med ett enmanstält för den händelse att eget boende verkar bli lugnast? :)

Det löser sig alltid med plats i en fjällstuga men vissa dagar/perioder kan det vara mycket hundar och andra mycket lugnt med hundar. Jag har bott själv 2-3 dagar i 10-bäddsrum men även delat andra dagar med 5 andra hundar så tält är en större frihet.

Jag har varit stugvärd i Jämtland och på Gåsen där jag var finns ett 10-bäddsrum så det blir sällan något problem med hundar. Däremot i Stensdalen, Vålåstugan, Lunndörren och fältjägaren kan det vara jaktperiod samt de har mindre hundrum så där kan det bli trångt.

Du kan ju tälta nära en fjällstuga/station och betala en serviceavgift på 40-70: - så får du använda kök, torkrum och liknande på kvällen och morgonen i stugan fast du sover i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.