Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer?

Har tältat många gånger och fjällvandrat i jämtland, padjelanta och runt jokkmokk/kvikkjokksområdena..men aldrig med hund.

Kan nån detta med hund och temperaturer? Min är nu ca 4,5 månad, briard (så pälsad ras..). Ska inte ut och tälta nu, men är intresserad av att lära mig mer om vilka temperaturer folk tycker är ok för hundar/unghundar tex att sova i tält i? Vet av erfarenhet att tempen i fjällen kan krypa neråt nollan även ibland på sommarhalvåret, samtidigt som det kan bli bra varmt.

Hur tänker ni? Tycker ni det blir för kallt vid nån viss temp? Kommer ju som sagt ha en rätt köldtålig hund som har underull och täckhår, men visst, det är ju inte en polarras. Har aldrig tältat med hund förut, så ursäkta om det är lite dumma frågeställningar..

Tänker att man förstås har isolerande underlag, ala liggunderlag.
 
Fryser hunden

Jag har två hundar, en pälsad och en korthårig. Den pälsade fryser i stort sett aldrig men den korthåriga mår bättre i kläder när det är under + 5 grader även om vi är i rörelse. När hunden kyls av så börjar den darra för att öka temperaturen. (Det lär inte vara så obehagligt som för en människa - hur man nu kan veta det.). Då brukar jag bre över den med mina förstärkningskläder.
Jag tror att dom individuella variationerna hos hundarna är så pass stora att du får iaktta hunden och försöka tolka beteendet, det går nog inte att ange någon temperaturgräns.
 
Min erfarenhet är att det är viktigast att hunden har ett välisolerande liggunderlag som den kan ligga på om den vill.
T o m våra Aussies som har rejält med bra päls kan frysa på natten när dom ligger direkt på tältgolvet. Ofta väljer dom att flytta mellan underlag och golv för att reglera tempen.
Tältnätter i minusgrader funkar med en tillklippt och omsydd barnsovsäck, som mest liknar en IKEA-påse man lägger över hunden.
Självklart så är hunden välrastad innan natten så det fått upp tempen och blivit av med onödig vätska.
 
Har vandrat mkt med hund som är långhåriga,, de fryser med om de varit blöta under dagsvandringen,,och man går i rast eller bivack under sommaren,,, använt Hurtta hundtäcken, men även Jerven hundsovsäck helt vatten o vindtät, finns en fodrad innerpåse till den,, Tindebergs lagerför denna
 
Tack för svaren!

Ja, isolera neråt känns som det absolut viktigaste.

Men hur viktigt är det att sovsäcken är vind- och vattentät? Låter konstigt tycker jag, särskilt om hunden vore lite fuktig eller blöt när man lägger sig..är det inte bättre om den andas? Tältet är ju vattentätt ändå :)

Men dvs, du menar då att det är smart att ha ett bra regntäcke under dagtid då det regnar osv? Låter smart, just för att undvika att pälsen är onödigt blöt eller fuktig vid sänggång.. Precis som man själv drar på sig regnkläderna kan man ju dra på hunden ett täcke när det börjar regna.. :)

Briard som jag har är allmänt vädertåliga, men regnar det ordentligt kan det ju ta ett bra tag innan pälsen torkar då det är så mkt och tjock päls. Bra råd!
 
Om du kika på Jerven, sk jervenhiet som säcken heter är väven speciell då den är tät,, betänk att sommaren i fjällen kan ha minusgrader på nätterna även i juli,, mina schäfer hund gillar ha extra natt täckning över sej
 
Det jag lärt mig av mina korthåriga vorstehhundar är att på sommaren torkar de ganska fort om de blivit blöta. De ligger på en bit liggunderlag i tältet och får ha min jacka som "täcke" Funkar bra även om det blir ner mot 0 grader under natten men då är det ju klart väder så hunden är helt torr.
På vintern föredrar jag att vara ute i slutet av april - början av maj om jag ska tälta. Då kan det vara -20 grader på natten men med renhud som underlag och min halvlånga dunjacka som täcke sover en vorsteh gott.

Jag tycker mig ha sett att hundar anpassar sig till låga temperaturer om de får vara ute mycket när det är kallt. Det man ser är att pälsen blir tätare och att pälsen växer ut i synnerhet vid trampdynorna.
På dagen tycker jag att köldgränsen för en korthårig vorsteh utan hundtäcke går vid ca -20 grader om den är i rörelse. Detta förutsatt att det är vindstilla. Blåser det måste man ta på hundtäcket tidigare.
Är det kallare än -20 blir första tecknet på att hunden fryser att den börjar lyfta på tassarna. Öronen är en känslig punkt, där finns risk för förfrysning. Är det riktigt kallt brukar jag ta av mig mina handskar och med bara händer känna efter att hundöronen inte blir för kalla.
 
Ett alternativ om man inte vill köpa dyra specialgrejer som man måste vara lite rädd om är att köpa sådana där begagnade åkpåsar som ungar har i sina barnvagnar. Dom burkar man kunna hitta för någon tjuga och dom funkar kanon. Nyare varianter är lika tjocka som människosovsäckar för -10.
 
Mm fördelar med speciellt anpassad utrustning är ofta den är lätt o liten i packningen så man antingen har den i ryggsäck alternativ klövjeväskan
 
Vi har en Beauceron så han har ju lite kortare päls än din men ändå underull. Det som har funkat bra för oss är liggunderlag, fleeceoverall och regntäcke. Han har aldrig visat tecken på att vara varken för varm eller för kall då vi har vandrat i fjällen. Fördelen är att han kan vända på sig som han vill.
 
Kan inget om din ras och det är nog väldigt mycket upp till den. Hur mycket underpäls/ull har den. Att den har en lång päls behöver ju inte vara en fördel om den blir fuktig och det fastnar mycket snö i den t ex.

Jag hade en Siberian Husky och den kunde ju få för sig att ligga ute och sova när det var -15 till -20. Det hände att han låg och blev helt översnöad ibland.

Nått att ligga på är ju bra mot markkylan. Täcke och så vet jag inte, vår hund kröp närmare om han var kall men oftare kröp han iväg för att det blev för varmt. Nu vintertältade aldrig vi utan det var mer höst.

Största problemet var att hunden aldrig riktigt förstod det där med tält. När både ljud och lukt kröp igenom men att det var nått emellan i form av tältduk. Han brukade gå runt och trycka nosen mot tältduken i tron att han skulle komma igenom nånstans.

Som någon skrev så öronen känsliga. Polarraserna har förhållandevis små öron och välpälsade och det är kanske in så vanligt hos andra raser. Vidare har de ganska "stubbig" täckpäls och snön fastnar inte så lätt i den.

Gör som med barn och prova dig fram och se när hunden inte verkar trivas längre.
 
Vi har en amstaff som fryser när det blir kallt, har inget extra med åt honom mer än en filt. Dock vill ha ju gärna sova emellan oss och när det är kallt får man dra över honom en jacka hehe :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.