Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund

Någon här som gått sträckan från Låktatjåkka station till trollsjön som kan beskriva hur leden är att gå. Vi människor som ska gå leden har inga hinder, men denna gång har vi med oss två mindre hundar. Finns det några hinder längs vägen som kan vara ett svårt moment för en med fyra korta (men vältränade) ben?
 
Gick där förra sommaren. Det är inga klättringar, trånga passager eller liknande. Med det sagt så är det en vandring som tar sin stund. Tror det var 7 km enkel riktning. Ganska välbesökt och när jag var där var det många andra som nog hade sämre förutsättningar än era hundar. Vi gick i ihållande kraftigt regn men mötte många i sommarskor typ converse.

Vi stötte på ett par i 80-års åldern som klarade att gå fram och tillbaka.
 
Med det sagt så är det en vandring som tar sin stund. Tror det var 7 km enkel riktning.
Njaa snarare ganska exakt 5 km. Övervägande lättgånget skulle jag vilja påstå utan något dramatiskt. Fin stig hela vägen. Vita-sneakersfolk även när jag och frugan var där 2020.
 
Gått där flera gånger, både som barn och i vuxen ålder, alla gånger med hund. Är hundarna inte otränade skall där inte vara några större problem, leden är som @hedtjarn skrivit ovan lättgången. Enda problemet jag kan se är att om hundarna måste svalka sig på slutet är det ganska stenigt/blockigt ner till själva sjön, inga problem för en lite större hund och knappast heller för en liten. Är vädret varmt för hunden brukar det annars finnas snölegor och smältvattenansamlingar i dalgången att svalka sig i. Angående skodon så måste jag lägga till att jag gått både barfota och i Teva-sandaler. Nu är jag uppvuxen i närheten, men terrängen är inte direkt svår annat än att stigen (sten och lera) säkert kan vara rejält hal i ihållande regn. Allt som allt en ganska trevlig liten tur, speciellt med hund!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Vonsan Abisko-Låktatjåkka. Fjällvandring 2
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka b.la. Fjällvandring 6
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Vonsan Låktatjåkka-Abisko Fjällvandring 6
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
Blåiris Björkliden-Låktatjåkka-Abisko v 26! Fjällvandring 1
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.