Trollsjön-Vassi

Hej alla,

Har för för att jag läst någon gång att det ska gå att gå vidare söder om Trollsjön utan att bära med sig rep etc. Stämmer detta och går det i så fall att fortsätta upp på Vassitjåkka från det hållet? Någon som vet?

/Fredrik
 
Längst in vid sjön är jag mycket tveksam, men lite längre norrut så kommer det ner ett vattendrag från en glaciär mellan topparna 1490 och 1590. Ser brannt ut men där kanske det går?
 
Jepp

Sommaren 2003 sprang jag och en kompis upp längs snölegan i den ravinen som är utmärkt som en bäck på kartan så visst är det möjligt.

/M
 
Njae...

Hej!

Jag sitter här och letar bland mina bilder, men hittar inte någon som visar just det där området.

Att man kan ta sig upp från Trollsjön/Rissajaure, är det inte någon tvekan om. Men man måste gå en "omväg".

När man kommer till sjöns östra strand, kryssar man rakt upp i sluttningen upp på Geargecorru. Där kan man sedan fortsätta söderut till toppen 1419. Att därifrån ta sig upp på Vassecohkka är jag mer tveksam till. Tror inte det går utan regelrätt klättring. I mitt fotoalbum här på Utsidan finns en bild som heter Ristacohkka. I högerkanten på den bilden ser man Vassicohkkas sydbrant och jag vet att även östbranten ser ut så i långa stycken. Men jag kan alltså inte tvärsäkert säga att det inte finns en passage som man kan använda.

Själv var jag upp på Vassicohkkas nordtopp härom veckan. En härlig tur. Hade planerat att därifrån ta mig vidare till den sydligaste toppen, men tiden räckte inte till. Vi gick upp den "vanliga" vägen, dvs via den ravin som man först kommer till, när man kommer från Vassijaure. Brant, men ingen regelrätt klättring. Bilder kan du hitta här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.