Kärkevagge (trollsjön)

Hej
Vilken väg är den smidigaste för att komma till Kärkevagge. Fru och barn skall med och frun är väl inte den meste vandraren så därav ambitionen smidigaste väg.

Roland
 
Har du tittat på kartan?

Det syns ganska tydligt två vandringsleder, den från Låkta är både kortare och enklare. Kräver dock att man har bil, eller kan bli avsläptt på rätt plats. Den andra (vassijaure) har ju reguljärtåg.

Christian
 
I regel är det så att tåget från söder stannar i Vassijaure och går tillbaka från Låkta.

Stigen från Vassijaure är svårare att hitta/följa, inte för att det nu är svårorienterat.
Går du från Vassijaure måste du gå över till andra sidan dalen strax efter det lilla huset (enligt utmärkt stig på kartan).

Kör du bil rekommenderar jag att du går från Låkta, brukar gå att parkera på en P-ficka på E10, sedan går det en stig genom skogen upp till Låktastationen.

/Ulf
 
Två tåg i vardera riktningen stannar i Låktatjåkka och i Vassijaure varje dag. Hur det blir till sommaren står skrivet i stjärnorna eftersom SJ ännu inte behagat offentliggöra sina tidtabeller. Fördelen med bil är naturligtvis att man inte behöver tänka på avgångstiden.

Det är lättgånget från både Vassi och Låkta. Det är något mer stigning från L och något längre från V. Av någon anlededning tycker jag det är trevligare att gå från Låkta, trots att det är mer folk längs den stigen. För några år sedan gick jag dit tillsammans med en person i 60-årsåldern som är både otränad och överviktig. Vi tog det lugnt, vilade ofta och drack mycket och det gick jättebra. Jag visste att hon skulle klara det för att hon verkligen VILLE klara det.
 
Båda

Ta föst den ena vägen och sedan den andra tillbaka, båda sidorna av dalen erbjuder utsikter som är ganska unika enligt mig. Min tippning är att de äldre gillar lokta stigen mer och de yngre vassi stigen mer.

Skulle jag välja någon av dem att gå med någon som drar sig för umbäranden skulle det givetvis bli Vassi-vägen, den må va lite längre men man slipper helt brösket (mygg) och det är en myck snällare stigning i början och en planare väg i allmänhet ända fram tills de båda möts.

Några kilometer av vassivägen är så pass lättgånget att det inte finns någon stig alls egentligen, men bekymra er inte över det, det är som sagt en av fjällvärldens mest lättnavigerade dalar.
 
Tackar för svaren... Skall nog kunna få henne att nappa på tanken. Sist hon var med ville hon gå från Jäckvik upp mot kungsleden. Jag talade om för henne att det är ju en bit uppför men hon var less på att åka bil och ville börja gå så fort som möjligt. Sagt och gjort, från parkeringen upp mot leden. Hon hade en nära döden-upplevelse i tre km. Väl uppe på fjället slogs tältet upp och sedan gick hon inte många metrar under de tre nätter vi var där. Detta var 4-5 år sedan... Nu görs alltså ett nytt försök.

roland
 
Blir hon sugen på fjällen av besöket vid Trollsjön skulle en uppföljare kunna vara att ta liften upp från Abisko, runda Njulla och följa leden ner till Björkliden.

HåkanF
 
estetdrägg;342333 sa:
Några kilometer av vassivägen är så pass lättgånget att det inte finns någon stig alls egentligen, men bekymra er inte över det, det är som sagt en av fjällvärldens mest lättnavigerade dalar.
Vilse kan man inte gå, men just där är faktiskt det enda stället i fjällen där jag har gått fel.. Dottern och jag var där en kväll för några år sedan. Vi hade karta, men plötsligt var stigen borta! I stället för att komma över till "rätt" sida fortsatte vi in bland stenblocken och efter att ha klättrat upp och kanat ner ett antal gånger, så höll det på att sluta med att vi var fast mellan en massa enorma klippblock som vi inte kom över!!
Efter några klunkar vatten gjorde vi ett nytt försök och då gick det :)


frarol:
Vad var det som gjorde att din fru tyckte det var så hemskt? Det verkar ju på det du skriver som att hon ville vandra, men sedan tyckte det var hemskt när hon väl gjorde det. Finns det kanske något ni kan ändra, som skulle göra det till en trevligare upplevelse för henne?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
JPPswe Kärkevagge – Biran/Guoblacorru (Abisko) Fjällvandring 2
JPPswe Kärkevagge och tillbaka Fjällvandring 6
skuggarvet Kärkevagge Fjällvandring 3
majjen Klättra ner i Kärkevagge? Fjällvandring 18
nidob49 Kärkevagge - TV-tips Fjällvandring 17
pjurka Kärkevagge? Fjällvandring 3
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.