Klättra ner i Kärkevagge?

Kärkevagge hade lockat länge. Drömmen vore att kunna ta sig ner från sydost, rakt ner till sjön, men efter noggranna kartstudier kändes det hopplöst. Döm om min förvånong när Grundsten skriver att det går. Man ska utgå från pasströskeln mellan Gorsabahta och Vassejietna. Sedan ska man följa en liten bäck en bit för att sedan gå på skrå österut. Så får det bli, tänkte jag.
I Kårsavaggestugan träffade jag en stugvärd som på det bestämdaste avrådde mig från den vägen. Jag borde i stället söka mig norr om Gorsabahta och sedan på skrå mot norr och öster så skulle jag så småningom stöta på en stig ner. Han verkade trovärdig så jag följde rådet.
Jag hittade ingen stig. För att göra en lång historia kort: Jag kom ner välbehållen, men tänker aldrig mer ta samma väg ner. Nu undrar jag förstås: FINNS det någon väg ner som inte är livsfarlig om man inte är klättrare?
 
Den vägen du gick ner är väl den vanligaste. Det FINNS en stig som inte är för överjävlig - men visst är det brant.

/Per
 
Håll höjd

MAJJEN; sa:
Jag borde i stället söka mig norr om Gorsabahta och sedan på skrå mot norr och öster så skulle jag så småningom stöta på en stig ner. Han verkade trovärdig så jag följde rådet.
Jag hittade ingen stig. För att göra en lång historia kort: Jag kom ner välbehållen, men tänker aldrig mer ta samma väg ner. Nu undrar jag förstås: FINNS det någon väg ner som inte är livsfarlig om man inte är klättrare?

Hej!

Jag tror du var på rätt väg, men det är viktigt att hålla höjd från pasströskeln (ja kanske t.o.m. stiga litet i riktning toppen 1419) och passera bäcken med god marginal. I tänkt linje rakt västerut från "passet" mellan 1419 och 1388, bör det vara en hyfsat ofarlig nedgång. Jag har i varje fall gått upp den vägen. Men det är klart - med packning på ryggen känns det alltid jäkligare att ta sig neråt, när det är så pass brant. Bra, torrt väder är nästan en förutsättning.

Mvh Bert
 
OK. Jag kanske försöker igen.

Tack!
Om din beskrivnimng är rätt - vilket jag inte betvivlar - så gick jag fel. Jag sänkte mig ganska mycket direkt och hade sänkt mig minst 2/3 av sträckan när jag passerade bäcken. Sedan följde jag i stort sett bäcken nedåt - vilket jag inte borde ha gjort. Två frågor: Kan du uppskatta hur långt efter bäcken man hittar stigen? Sker nedstigningen lodrätt ellr fortsätter man att gå på skrå?
Håkan
 
När det är brant följer stigar inte fallinjen ("lodrätt") utan går på skrå. För annars är det klättring. :)

Har gått österut från strax före Trollsjön och över passet till Kårsavaggestugan för länge sen (1967, var stugvärd) utan att uppleva några problem - ingen stig på den tiden annat än renstigar. Det är normalt lättare att finna lämplig väg på en sluttning om man startar nedifrån.

Det finns två andra övergångar från Trollsjön till Kårsavagge (ingen klättring) men dom tänker jag inte beskriva :cool:
 
Re: OK. Jag kanske försöker igen.

MAJJEN; sa:
Tack!
Om din beskrivnimng är rätt - vilket jag inte betvivlar - så gick jag fel. Jag sänkte mig ganska mycket direkt och hade sänkt mig minst 2/3 av sträckan när jag passerade bäcken. Sedan följde jag i stort sett bäcken nedåt - vilket jag inte borde ha gjort. Två frågor: Kan du uppskatta hur långt efter bäcken man hittar stigen? Sker nedstigningen lodrätt ellr fortsätter man att gå på skrå?
Håkan

Jag måste säga att jag inte heller använt någon stig. Renstigar finns det däremot här och där och de är oftast bra. Renarna är inte dumma, (fast fan tro't) och hittar ofta bra möjligheter.

Man går lämpligtvis i serpentiner, den gamla kända alpvägstekniken. :)

Kan inte uppskatta hur långt förbi bäcken man skall gå. Bäcken syns överhuvudtaget inte, när man går på höjd. Har ett minne av att jag passerade på snö den gången. Den bäcken är nog rätt tunn, om det inte är "regnperiod". Men om du går nästan fram till toppen 1388, så kommer du rätt. Man kommer ner alldeles vid sjöns nordligaste spets.

Sen finns det ju tydligen (enligt Ingemar ovan) två andra vägar att gå utan klättring, men de är tydligen hemliga....? Jag trodde den här sajten var till för att utbyta erfarenheter!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2005-02-14 kl 16:57]
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...