Njulla-Trollsjön

Hej!

Någon som vandrat från Njulla till Trollsjön och sedan mot Vassijaure?

Jag tänkte vandra där efter midsommar och planerar göra lite "toppar" under vägen. Jag undrar om det är någon som kan ge lite tips bra tältplatser samt ungefär hur lång tid det tar och man vandrar i lugn takt.
Dessuom ser jag på kartan att det verkar vara brant ner mot Trollsjön om man kommer från öst, är detta problematiskt med packning???

Mvh Johan
 
Trollsjön

Att gå ner till trollsjön från öst kommer inte att vara några problem. Själv har jag gått (inte klättrat) upp samma väg med rejäl packning.

Jag gick upp i norra änden av sjön, det går renstigar upp/ner där.

Det är fint att tälta uppe vid trollsjön. Men det kan vara lite svårt att hitta en slät plats som rymmer ett tält, men det går om man letar. Det är ju som sagt lite stenigt i Kärkevagge...

Efter midsommar kommer det att vara kvar en del snö på hög höjd. (Riksgränsen har skidåkning tom midsommarafton)

/OLA
[Ändrat av Träsket 2004-05-31 kl 18:25]
 
Nej det blir inga problem med att tälta.
Du kommer nog att passera snöfält uppe på hög höjd, men det kommer inte vara problem med att hitta barmark att tälta på...

Förra helgen vandrade jag upp till Abiskojaure längs kungsleden och det var barmark hela vägen...
Det är ju iofs i en dalgång men ändå.

Du kan ju kolla in Björklidens web-kamera mot lapporten (www.bjorkliden.com) så ser du ungefär på vilken höjd snön ligger.

Vänstra toppen är på ca 1500 möh och högra på ca 1700 möh, lapportens botten/dal ligger på ca 950 möh.

/OLA
 
Träsket; sa:
Förra helgen vandrade jag upp till Abiskojaure längs kungsleden och det var barmark hela vägen...
/OLA

Hur var det? Blött? Myggen har inte kommit än va? Hur är det annars i Abiskojaure? Tidig sommar, eller vad tror du?
 
Träsket; sa:
..Nej det blir inga problem med att tälta..

tja, man ska kanske inte lova för mycket; inte för intet som skidlandslaget har förlagt sina träningsläger till platån vid Låktatjåkka under försommaren! I dålig sikt kan det vara hyggligt svårorienterat däruppe oxå.
Sluttningen ner mot sjön tycker jag är rätt brant, men nog går det (jag har oxå bara gått uppför).

/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
majjen Njulla/Nuolja Fjällvandring 4
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
quango Dagstur Njulla-Abisko Fjällvandring 1
Hinka Olycka Njulla. Fjällvandring 0
viavescovile01 Njulla Fjällvandring 0
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.