Trollsjön äldre par?

Hej :)

Förstår att delar av min frågeställning är lite ”hur långt är ett snöre”, men hoppas på kunna få svar som gör att jag kan ta ett beslut.

Tänkte skicka ut mina föräldrar på en tur norrut, vet att min Mamma länge velat besöka norra Sverige under sommaren. Pappa klarar det utan problem, däremot skulle beroende på hur vandringen är, min Mamma tycka det är tufft/för tufft.

Vad är forumets samlade uppfattning om att skicka ut en 67-åring på en dagstur ToR till Trollsjön?
Hon brukar gå en 5km varje dag, men då pratar vi inte vandring. (Natten innan sover de på fjällstation).

Hur pass svår är vandringen, är det bara att trampa på i lungan ro och låta det ta 2-3h enkel vandring eller är det tuff vandring?
Något annat som är bra att tänka på för denna vandringsled?
Hur är det med turismängden i slutet maj/början juni?

Tack för all input som kan hjälpa till ett bra beslut :)
 
Det är lätt vandring, först bra stig genom björkskogen, sen en backe, uppe för den så är det lätt bortåt sjön på samma höjd.

DSC_5880.JPG
 
Hej :)
Något annat som är bra att tänka på för denna vandringsled?
Hur är det med turismängden i slutet maj/början juni?

Tack för all input som kan hjälpa till ett bra beslut :)

Hej. Liftarna i Riksgränsen stänger 23:e maj (Länk) och enligt SMHIs snökarta (Länk) är det oftast snö kvar på fjället ”till skolavslutningstider”. Risken med att skicka upp föräldrarna i skiftet maj/juni är att de får hyra skidor 😉
 
Hej. Liftarna i Riksgränsen stänger 23:e maj (Länk) och enligt SMHIs snökarta (Länk) är det oftast snö kvar på fjället ”till skolavslutningstider”. Risken med att skicka upp föräldrarna i skiftet maj/juni är att de får hyra skidor 😉
Bra input 😄!!
När är det som bäst att vandra Trollsjön rent väder och turistmässigt
(Såg bilder av trafikkaos på E10:an kring mitten av Juli 2020)
 
Vi var uppe 20 juli 2020. Då såg Trollsjön ut så här. Det var ändå några som valde att bada...
image001.jpg


Vandringen är enkel. Det enda som kan ställa till det är dåligt väder. Det rör sig inte om högfjäll, så det är inte direkt farligt, men är det blött kan spåret bli lerigt och halt.

Månadsskiftet maj/juni är tidigt. Du kan troligen ta dig upp -- men lär få gå i snö den sista biten. Du lär inte få uppskatta sikten i sjön, eftersom den med stor sannolikhet är istäckt.

Det är rätt mycket mer snö i Riksgränsen än i vid Låkta station, även om det inte är mer än en mil mellan ställena.
 
Tack för all info, tolkar det som att vandringen är lätt.
Tidsmässigt så kanske de ska åka upp månadsskiftet augusti/september.
 
2020 hade Riksgränsen öppet över midsommar. De stängde i slutet av maj och öppnade igen för midsommar. Jag vill minnas att det gjordes på samma sätt förr i tiden.
 
Bra input 😄!!
När är det som bäst att vandra Trollsjön rent väder och turistmässigt
(Såg bilder av trafikkaos på E10:an kring mitten av Juli 2020)


Bilder/Youtube från 27 Juli, 2020. Vi var de enda som hoppade av 91:an-bussen vid Låktatjåkka jvst. från Abisko , och var således "sist på plats", det var helt fullt på parkeringen då (runt 17:20). Vilken innebar att när vi kom fram till Trollsjön 19.00, så var vi helt ensamma vid sjön. Vi hade dessutom sol på oss i flera timmar.
Så det skulle kunna vara ett tips, vid bra väder, om man vill slippa lite av trängseln vid sjön, att starta senare. När vi vandrade vidare dagen efter så räknade jag över 60 bilar längst E10 (kl. 10.30).
 
Ursäkta en fråga, men 67 är ingen ålder. vet flera i den åldern som går tältvandringar. Är du inte lite överbeskyddande? .

Vill inte gå in på detaljer, men min Mamma har en muskelsjukdom (har bla ätit kortison under lång tid), hon är tuff och biter ihop och stark vilja, men det finns gränser.
Det ska ju även vara en njutningsfull vandring, med den info jag fått hittills så känner jag mig rätt övertygad om att hon kommer klara det galant.
Det får ta en heldag ToR, lunka på i egen takt.
 

Bilder/Youtube från 27 Juli, 2020. Vi var de enda som hoppade av 91:an-bussen vid Låktatjåkka jvst. från Abisko , och var således "sist på plats", det var helt fullt på parkeringen då (runt 17:20). Vilken innebar att när vi kom fram till Trollsjön 19.00, så var vi helt ensamma vid sjön. Vi hade dessutom sol på oss i flera timmar.
Så det skulle kunna vara ett tips, vid bra väder, om man vill slippa lite av trängseln vid sjön, att starta senare. När vi vandrade vidare dagen efter så räknade jag över 60 bilar längst E10 (kl. 10.30).
Tack för filmen, ser riktigt fint ut :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
fowwe Äldre versioner av Fjällkartan Fjällvandring 59
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Maua Ungt par saknas i fjällen. Fjällvandring 72
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...