Trollsjön

Hallå!

Har en fundering om att vandra från Vassijaure och in i Gearggevaggi i höst.
Men sen ska jag vidare söder ut, och tänkte slippa att gå tillbaka. Nu undrar jag om man kan klättra över kanten(vid stigen som går parallellt med sjön)så att man kan ta sig ner i Kårsavagge.

Mvh Håkan
 
Allt är väl möjligt, det går ju att ta sig ner.
Men med packning på ryggen kan det bli lite väl spännande.
Är det nu i år du ska dit?

/Ulf
 
Sommartid: Ja men det är brant
Nu: Nej, det är snö och halt, jag skulle inte ge mej på det.

Det är inte höst, det är vinter nu...

/M
 
Håkan har skrivit lite i en artikel.
http://www.utsidan.se/cldoc/972.htm

Han dyker väl troligen upp personligen :)

/Ulf
OK då!

I artikeln som Ulf hänvisar till skriver jag bara att det var besvärligare än väntat. Men - det berodde på fel vägval. Jag har i efterhand lusläst alla tänkbara beskrivningar och rådfrågat alla jag hittat som har kunskaper i ämnet och jag TROR att jag vet bästa vägen upp/ner.
Från sjöns nordspets ska man gå i stort sett rakt norrut, upp på bergskammen, rakt mot kartans bostav G i Gaergecorru (eller hur det nu stavas). Jag föreställer mig dock att uppfarten kan bli mycket besvärlig med blött underlag.

Är du intresserad av att läsa en mera detaljerad beskrivning över mina problem vid min nedfart hittar du den här:
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11383.htm

HåkanF
 
Ja, det går.

På Bamm 2006 (Björkliden Arctic Mountain Marathon) kom vi in i Kärkevagge från Vassijaure station, stämplade en kontroll vid Trollsjöns norra ände, och tog oss upp österut till nästa kontroll på toppen 1419. Men det var ganska brant och sträckan tog runt 52 minuter. Ett tag var väl både händer och fötter i marken.

/Krister
 
Krister har redan skrivit det. Ryktesvägen har jag hört att något tidigare år, när banan hade en snarlik dragning i Kärkevagge och sen upp-söderut, så var det flera lag som sprang runt eftersom de inte trodde det var möjligt att ta sig upp. Deras placering förtäljer inte historien...
 
Inget större problem

Jag har själv gjort just den turen med långfärdspajkning. Jag gick upp öster om nordänden på sjön och upp på Kärketjårro och ned i Kårsavagge öster om Kuoblatjårro. Det var brant och lite vägletande men ingen klättring. Fantastiskt fin tältplats vid jåkken ner mot Kårsavagge. Om man går söder ut från sjön så går det att ta sig upp med det handlar om lättare klättring enligt en guide i Björkliden som jag pratade med (alltså andrahandsuppgifter som jag inte går i god för).

Bosse
 
Tack för alla svar!
Vi för väll se hur det ser ut när vi kommer upp. Tänkte slå läger vid sjön första dagen så man hinner ju reka lite.

Håkan
 
Skolutflykt

Hej!

Även jag har gått upp vid sjöns nordspets utan större problem. Det finns en del renstigar.

Ett mått på att det inte är så farligt är väl att min första gång på stället var under en friluftsdag i skolan. Jag var väl sisådär 13-14 år och bodde i Kiruna på den tiden. Att släppa iväg ett 50-tal ungdomar uppför den sluttningen är väl ett tecken på att det inte är förenat med livsfara på något sätt.

/Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Ramsgards Trollsjön Fjällvandring 6
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.