Trollsjön

Tänkte göra en lyxvandring för att övertyga resten av familjen att det är intressant och trevligt i fjällen.
Planen är att bila till Björkliden och därifrån vandra upp till Trollsjön. För att få lite äventyr tänkte jag tälta en bit upp för att nästa dag börja vandringen Trollsjön ToR. Därefter boende på hotell Fjället för att nästa morgon gå upp till Låkktatjåkko.
Vet någon på forumet om det finns någon bra plats för tältande ca 1 timmes väg upp mot Trollsjön? Är det bäst att utgå från Björkliden?
Jag.vet att detta säkert uppfattas som småpotatis för alla fjällrävar. Men nu handlar det mest om att erbjuda positiva upplevelser på ett enkelt sätt. Så hör gärna av er. Äventyret är tänkt att ske slutet aug början sep.
 
Men om du går från Björkliden till Trollsjön passerar du ju Låktatjåkka. Så det låter inte helt igenomplanerat.
Om du ändå har bil med dig, gå från vägen vid Låktatjåkka hållplats,. Då har du ju ca 5 km upp till sjön. tälta på vägen, eller i dalen nedanför. Gott om plats på gräsytorna mitt emot forskningsstugan som ligger där,.
 
för att visa åp karta.

streck, vandringsled från bilvägen
X=bra tältplatser.
darrig linje, man kan gå upp och ner, men ska du få din familj att tycka detta är ju enkelt, undvik det.

Karta från Lantmäteriets karttjänster
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    33.3 KB · Visningar: 1,032
Tack för svar

Nja, genomtänkt ur effektivitet är det inte. Min tanke är att ge två helt olika upplevelser. Den första blir den sträcka du anger dvs rätt in i dalen. Efter detta hotellboende en natt och sedan vandring från annat håll till Låktatjåkko fjällstation och övernattning där och sedan till baka nästa dag till hotell Fjället.
Första turen ska innebära,tältande, ryggsäckar, matlagning och ”strapatser”
Andra turen innebär lunchpaket och våfflor och middag på fjällstationen
Jag har hört både ris och ros om hotell Fjället! Har du några kommentarer?
 
Åk tåg ist för bil! Mycket trevligare för familjen och smidigare för att kunna gå av och på på olika ställen! (dessutom bättre för miljön)

1. Gå av låkktatjåkka, och vandra upp till trollsjön. Ev stanna lite tidigare om det känna långt. Finns tältplatser som du blivit tipsad tidigare eller vid sjön (ö sidan).
2. Sedan dag 2 kan man gå upp för branten. Det är brant och luftigt! Läskigt om man bär en tung säck och känner sig lite ostadig. Men det går. Jag har gjort det med barn. Annars kan man gå tillbaka och sen upp till våffelstugan.

3.Vandring tillbaka till björkliden (med ev en till tältnatt beroende op hur långt ni gillar att gå) Avsluta med hotell i björkliden.
 
Uppför branten vid Trollsjön?

Hej! Jag skulle inte gå uppför branten vid Trollsjön med barn. Men vandringen från Låktatjåkks järnvägshållplats upp till Trollsjön är jättetrevlig med gott om fina tältplatser. Rekommenderar också att ta tåget hela vägen. Inlandsbanan är en upplevelse om du inte tar nattåget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
MLJ001 Trollsjön Fjällvandring 9
Petrus83 Trollsjön äldre par? Fjällvandring 13
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Nikolai Låktatjåkko fjällstation via Trollsjön? Fjällvandring 9
Lindis7911 Trollsjön Fjällvandring 4
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
tsebring Toppvandring Trollsjön - Vássejietnja - Gorsacohkka Fjällvandring 4
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
GMauritzson Från Kärkevagge (Trollsjön) till Kärsavagge?! Fjällvandring 7
Noz Trollsjön (från Björkliden till exempel?) Fjällvandring 1
veni Kärkesvagge & Trollsjön Fjällvandring 1
jossanlundkvist Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden Fjällvandring 5
skuggarvet Trollsjön Fjällvandring 22
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
frarol Kärkevagge (trollsjön) Fjällvandring 9
fn Trollsjön-Vassi Fjällvandring 4
Juventus88 Njulla-Trollsjön Fjällvandring 5
rakel Trollsjön + Abisko-Keb Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.