Kärkevagge och tillbaka

Hej!

Några korta funderingar och råd från er...

Mellan 30 aug - 4 sept är vi i fjällen.

Planen är att ta oss (2 pers) till Kärkevagge och tillbaka. Jag har en del fjällvana men behöver veta lite om rutten. Detta är en högst preliminär plan :)
Jag har inte detaljstuderat fjällkartan ännu, därför är jag här och frågar lite korta råd. Däremot har jag hunnit kolla lite buss/tågtider.

Ungefär så här:
Anländer med flyg 30 augusti på kvällen, Kiruna.
Dag 2: Tåg från Kiruna stn till Låktatjåkka.
Sedan är tanken att det ska vandras till Kärkevagge, därifrån går rutten tillbaka till antingen Björkliden eller Abisko, beroende på tid.
Hemresa: 4 september, bussen mot Kiruna flygplats går kl 10.30 från Abisko.

Nån här som gått den rutten? Vad säger ni, är fyra vandringsdagar tillräckligt? Och vilken rutt tillbaka till Abisko (eller Björkliden) är att föredra?

Stort tack på förhand!
 
Anländer med flyg 30 augusti på kvällen, Kiruna.
Dag 2: Tåg från Kiruna stn till Låktatjåkka.
Sedan är tanken att det ska vandras till Kärkevagge, därifrån går rutten tillbaka till antingen Björkliden eller Abisko, beroende på tid.
Hemresa: 4 september, bussen mot Kiruna flygplats går kl 10.30 från Abisko.

Nån här som gått den rutten? Vad säger ni, är fyra vandringsdagar tillräckligt? Och vilken rutt tillbaka till Abisko (eller Björkliden) är att föredra?

Det är gott om tid.

30/8: Anländer Kiruna

31/8: Ta tåget till Vassijaure istället och gå därifrån. Vandra ända in till Trollsjön och njut av mäktigheten. Följ sedan jokken medströms tills ni har passerat forskningsstationen. I dessa trakter finns underbara tältplatser.

1/9: Följ stigen mot Låktatjåkka, men sväng upp mot Låktatjåkkastugan där ni käkar lunch. Är ni orienteringskunniga och kan följa en karta så letar ni er söderut, först Guoblavagge, men sedan över till Latnjavagge. Alldeles vid Harpassets krön finns en fantastisk tältplats. (Är ni inte orienteringskunniga så slappar ni vid fjällstugan, dricker dyr whisky och öl samt bastar. Dagen därpå följer ni leden ner till Björkliden. Men då missar ni en del.:) Nappar ni på idén om tältning i Harpasset så ta kontakt med mig så ska jag ge en noggrann beskrivning var bästa tältplatsen finns.

2/9: Vandra ner genom Latnjavagge. Ta er några minuter och be någon av forskarna vid sjön berätta om sin verksamhet. Fortsätt sedan österut uppe på kanten till Gorsavagge och njut av utsikten. Tälta vid Frippes fall. Mejla bildbevis till mig så får ni var sitt diplom. (Vet du inte vad jag bubblar om? Det är en låååång historia... Hör av dig om du blir nyfiken.)

3/9: Runda Slåttatjåkka och avsluta vandringen med en magisk tur ner för linbanan mot Abisko.

4/9: Hemresa.

Studerar du kartan så ser du att det finns ett antal "genvägar" att ta. Men det vore synd, för detta är en fantastisk tur... om vädergudarna är med er.

Denna text handlar till stora delar om detta område.

HåkanF
 
Stort tack till er! Proffsig hjälp!

Underbart med Frippes fall, härligt att kunna duscha "varmt". Hoppas att jag hinner dit. Såklart vill vi ha diplom. :D

Ska begrunda allt och kolla alternativen.

Jag återkommer här när jag detaljstuderat lite mer!
 
Jag är inte helt säker på vilken väg majjen menar från Trollsjön, men jag förmodar att det är stigen som går ut hela vägen ur Kärkevagge och sedan upp mot Låktatjåkka (väldigt grovt skissad med blå färg nedan)?

Det är inte helt nödvändigt att ta den svängen, det gick åtminstone fint för mig och min dåvarande flickvän, båda med veckopackning på ryggarna, att knalla rakt upp från Trollsjön och över mot Latnjavagge. Brant förstås, och ganska exponerat vill jag minnas, men jag har för mig att det var fina gräsmarker som det slingrade sig en stig upp över. Jag minns inte säkert, men när jag kikar på Google earth får jag intrycket att det borde ha varit i höjd med norra spetsen på sjön som vi gick upp. (ungefär orange linje nedan). Sen blir det förstås ganska luftig när man kommer upp, och rätt svårorienterat om det är dålig sikt, så det ska nog vara en fin dag om man ska ge sig på den vägen - både för uppstigningen och för navigeringen. Vi hade strålande sol, och fick fantasiska vyer över Kärkevagge och fjällen runtomkring!

Per
 

Bilagor

  • kärkevagge_640.jpg
    kärkevagge_640.jpg
    131.7 KB · Visningar: 3,935
Jag är inte helt säker på vilken väg majjen menar från Trollsjön, men jag förmodar att det är stigen som går ut hela vägen ur Kärkevagge och sedan upp mot Låktatjåkka (väldigt grovt skissad med blå färg nedan)?

Det är inte helt nödvändigt att ta den svängen, det gick åtminstone fint för mig och min dåvarande flickvän, båda med veckopackning på ryggarna, att knalla rakt upp från Trollsjön och över mot Latnjavagge. Brant förstås, och ganska exponerat vill jag minnas, men jag har för mig att det var fina gräsmarker som det slingrade sig en stig upp över. Jag minns inte säkert, men när jag kikar på Google earth får jag intrycket att det borde ha varit i höjd med norra spetsen på sjön som vi gick upp. (ungefär orange linje nedan). Sen blir det förstås ganska luftig när man kommer upp, och rätt svårorienterat om det är dålig sikt, så det ska nog vara en fin dag om man ska ge sig på den vägen - både för uppstigningen och för navigeringen. Vi hade strålande sol, och fick fantasiska vyer över Kärkevagge och fjällen runtomkring!

Per
Japp, det är den blåmarkerade stigen jag menar. Och visst GÅR det att göra som du skriver. Livskamraten och en kompis till henne har gjort det och jag har själv gått motsatt väg. Men... det är ändå inget jag skulle rekommendera någon på en första tur i detta område.Jag har för mig att TS presenterade sig som en person med VISS fjällvana, medan vandrarkompisen är novis (min tolkning). Jag noterade också att det är hans första dag på Utsidan. :)

Jag rekommenderar TS att skaffa BD6 och studera!

HåkanF
 
Jag har för mig att TS presenterade sig som en person med VISS fjällvana, medan vandrarkompisen är novis (min tolkning). Jag noterade också att det är hans första dag på Utsidan. :)

Jag rekommenderar TS att skaffa BD6 och studera!

Ser ut som en intressant, den oranga. Jag för min del har gått Trepassleden, Kebnetoppen o lite annat gott i Sarek, men totalt tre fjälläventyr är för mig bara 'viss' fjällvana ändå.
Däremot är det som du säger Håkan, min turkamrat är i fjällen första gången. Då ska det ju vara en allsköns upplevelse och kanske inte en svettig och pulserande vandring.
Men vi får se vad vädret bju på!

Det jag funderar mest på är tiden, det här blir den kortaste vistelsen (fyra vandringsdagar) som jag gjort. Därför är jag mån om att hinna se denna underbara fjälldel.

Men jag återkommer när jag detaljstuderat så får ni mer än gärna bekräfta/såga min idé =D

Återigen stort tack.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.