Kärkevagge

Hallå på er!

Har ett par frågor om just Kärkevagge. Det ska bli så kul att att åka upp i år, för att jag har fått med mig frun och barnen efter flera års övertalning.
Men det blir inta på tal om att tälta när det gäller frun i alla fall,så till frågan var är det lättast att gå av om man ska till Kärkevagge, är det tåg eller buss till Låktatjåkkas och hem från Vassijaure.
Men hinner man in och ut på en dag, och tillbaka till Abisko.
Är det nån som har koll på när sista buss eller tåg går från Vassijaure.Det blir att åka upp i början av Aug.

Ha en skön sommar! Håkan.
 
Kolla tiderna för tåg på http://www.connex.se

Brukar vara så att morgontåget inte stannar i Låkta utan ni får gå från Vassijaure. Tillbaka från Låkta.

Om du inte har varit där själv så ett tips: Då ni kommer från Vassijaure gå över till andra sidan av dalen strax efter det lilla huset.

"Lättast" är det väl att gå från Låkta, men det är inte "svårt" att gå från Vassijaure. Så blir det ju lite omväxling att gå olika vägar.

/Ulf
 
Gjort samma tur med barn

Jag(vi) har gjort din tänkta tur sent i sep 1994 (när yngsta barnet skulle bli 6 år).

Vi startade från Abisko och gick av tåget i Låkktatjåkka (Karven som morgontåget kallas ersätts ju med buss större delen av sommaren 2007).
Det måste ju bara vara att be busschauffören att stanna så ni kan gå den extra biten ned till Låkkta.

Det var inga problem tidsmässigt att hinna gå ned till "Trollsjön" och sedan upp till Vassijaure och därifrån ta tåget tillbaka till Abisko. En mycket fin och lättgången tur så lycka till.

mvh Björn

PS. Några tips till som inte kräver tält

1. Ni kan även "fuska" med linbana upp på Nuoljja och därifrån ned till Björkliden. Buss eller tåg tillbaka.
2. En variant kan också vara att ta linbanan upp och sedan gå på fjället Slåttatjåkka och ned till Kårsavagges mynning. Därifrån tillbaka till Abisko.
3. Sträckan Björkliden-Abisko, längs den sk. Rallarstigen var inte heller något problem med en 6-åring. Återigen buss eller tåg i lämplig riktning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.