Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka

Hej!

Jag har fundering på att vandra Sitasjaure och vidare upp mot Abisko. Då jag sett lite olika information angående roddbåt vid Sitasjaure så undrar jag om någon vet om man är tvungen att ro över för att komma vidare. Rodd är väl inte min starkaste gren och är nog osäker på om jag vill ge mig ut på det själv. Fundera också på om det är någon som ska till dessa trakter runt den 25-26 juli och hade tänkt att transportera sig med taxi eller dylikt upp till Sitasjaure ifrån Ritsem.

För övrigt undrar jag om hur leden är mellan Sitasjaure till Sälka. Jag går mellan stugor, men finns det några alternativa vägar som jag kan gå så är jag intresserad av tips.

Dessutom undrar jag om hur det är att vandra från Abiskojaure till Kårsavagge och sedan vidare upp till Låktatjåkka. Jag är ganska van vandrare och har varit ute ett antal gånger själv. Men brukar hålla mig till leder där det inte är alltför folktomt när jag går själv för att vara på säkra sidan om något skulle inträffa.

Hälsningar
Pia
 
Dessutom undrar jag om hur det är att vandra från Abiskojaure till Kårsavagge och sedan vidare upp till Låktatjåkka. Jag är ganska van vandrare och har varit ute ett antal gånger själv. Men brukar hålla mig till leder där det inte är alltför folktomt när jag går själv för att vara på säkra sidan om något skulle inträffa.

Från Abiskojaure till Kårsavagge är det inga större problem. Du kan antingen gå "rakt fram" och gena över höjden eller gå runt. Om jag inte minns fel finns det en bro i Kårsavagges mynning ungefär vid nationalparksgränsen men det är inga problem att vada över nedanför stugan. Det är inte alltför mycket folk som går den här sträckan, men bitvis skulle jag tro att mobiltelefonen har täckning.

Sedan upp till Låkta kan du gå tre vägar, alla är varierande branta. Det alternativet att gå längst in i dalen och sedan lämna packningen och bestiga höjden för att få utsikt över Trollsjön är fin, men krävande. Det är klart man behöver ju inte bestiga höjden. Är du trött den dagen välj istället leden som börjar bakom stugvärdens lilla hus.

/Ulf
 
Hur lång är sträckan mellan Kårsavagge och Låktatjåkka? Det lät mycket intressant att bestiga höjden och få utsikt över Trollsjön. Är det mycket brant här? Tycker inte om höjder alltför mycket speciellt inte om det finns stup. Men lite utmaningar kan jag klara av. Hur lång vandring är det upp till utsikten?

Hälsningar
Pia
 
Det är ca 15 km på kartan från Kårsastugan till Låkta, lägg på en 10% för verkligheten. Blir kanske 4km extra för utsikten. Sedan blir det en massa uppför förståss, men då du sitter med en starköl i handen i Låktas bastu glömmer du det. :)

Själv gick jag åt andra hållet, men det är ungefär lika jobbigt att gå nerför då det är brant.
Brant är det, men inga stup direkt. Du behöver inte använda händerna för att ta dig upp. Knölen jag menar att du ska upp på ligger alltså söder om Trollsjön. Här finns det mobiltäckning så gott som hela tiden.
Jag var inte upp och tittade på den utsikten, men i efterhand skulle det ha varit lika lätt att gå upp där som dit vi gick.

/Ulf
 
Sitasjaure behöver du inte ro över... du går på en dammfördämmning. Du kommer ha två dagar med (enligt kartan) två mils vandring per dag. Sträckan är inte vältrafikerad. När jag gick förbi Hukijaurestugan för två år sedan o pratade lite med stugvärden sa hon att hon hade en nattgäst i snitt... Men det är en fin sträcka väl värd att vandra.
 
Sitasjaure

Hej!

Jag har fundering på att vandra Sitasjaure och vidare upp mot Abisko. Då jag sett lite olika information angående roddbåt vid Sitasjaure så undrar jag om någon vet om man är tvungen att ro över för att komma vidare. Rodd är väl inte min starkaste gren och är nog osäker på om jag vill ge mig ut på det själv. Fundera också på om det är någon som ska till dessa trakter runt den 25-26 juli och hade tänkt att transportera sig med taxi eller dylikt upp till Sitasjaure ifrån Ritsem.

För övrigt undrar jag om hur leden är mellan Sitasjaure till Sälka. Jag går mellan stugor, men finns det några alternativa vägar som jag kan gå så är jag intresserad av tips.

Dessutom undrar jag om hur det är att vandra från Abiskojaure till Kårsavagge och sedan vidare upp till Låktatjåkka. Jag är ganska van vandrare och har varit ute ett antal gånger själv. Men brukar hålla mig till leder där det inte är alltför folktomt när jag går själv för att vara på säkra sidan om något skulle inträffa.

Hälsningar
Pia

Var upp till Sitasjaure efter midsommar 2007 innan stugvärden kommit. Vi gick då över på en murad balk,typ en liten damm, till andra sidan. Om du skulle behöva ro är det inte någon lång sträcka men mest troligt behöver du inte det..
 
Några tips

Boka skjuts till Sitasjaure kunde man förra året göra hos Alexander tel 070-2085178.
Skulle det inte funka, kontakta STF Ritsem och fråga.
Ingen rodd behövs vid Sitasjaure, den murade balken finns att gå på.
Lätt vandring till Hukejaure. Vägen till Sälka har jag ej gått men lyssna med stugvärden var det är klokast att vada. Det finns ju ett vad på vägen mot Sälka.
Led Alesjaure-Kårsavagge finns nu inritad på den nyare kartan över området, BD 6.
Har ej gått den men har varit i Kårsavagge och sett hur man vadat över precis vid stugan.
Verkar vara ok om man går över precis vid stugan. Välj att gå där det är som bredast.
Leden Kårsavagge-Låktatjåkka har jag gått omvänt och kom då ned precis vid stugvärdsstugan. Något brant på vissa ställen, men inte svårt.
Boende i Låktatjåkka måste man boka innan. Det görs i Björklidens anläggning. Låktatjåkka tillhör inte STF men är ett fantastiskt ställe med full service.
Innan frukost nästa dag hinner Du upp på Låktatåkkas topp och där njuter Du av formidabel utsikt om vädret är med Dig.
Vart tar Du vägen efter Låkta?
Skall Du till Björkliden är det återigen klokt att förboka boende där.
Lycka till
Yvonne som också knallade ensam.
 
Hej! Vi kom från Singi via Hukejaure till Sitasjaure 2007 dagen innan de öppnade vid Sitasjaure.
Det var bara att knalla över dammen. Sen var vi ensamma med några renar. Eftersom vi gick så tidigt på säsongen vandrade vi många km i snö. Vadet efter Hukejaure (mot Sälka) hittade vi inte men efter mycket sökande kom vi över. Det var spännande för mig som är lätt och kort jämfört med min man och min 14-årig son, som är lång och storväxt.
h Stina
 
Kårsavagge - Guoblavaggi - Låkta

Förra sommaren vandrade jag ensam från Kårsavagge till Låkta via Goublavaggi. Kan verkligen rekomendera den turen. Otroligt vackert med vattenfallen och utsikten när man kämpat sig upp för sluttningen. Om du vill kan du ta en titt på en bild i mitt album. Vandringen mot Låkta var inga problem i strålande solsken, men jag kan tänka mig att rösningen kan bli svår att se här och var om det blir dimmigt. Till slut vill jag bara rekomendera frukosten i Låktatjåkkastugan, godaste gröten jag ätit!

Mvh Kristina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Sitasjaure-Kaitumjaure Fjällvandring 0
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Joakim Ambrosson Renstängsel Sitasjaure Fjällvandring 4
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
rotax Flygplansvrak vid Sitasjaure Fjällvandring 7
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
MaSt Sitasjaure Fjällvandring 0
0690 Båtrute på Sitasjaure Fjällvandring 2
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.