Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg?

Hej!
Vi ska upp några dagar i månadsskiftet för att möta hösten. Ser att det finns i alla fall tre möjliga vägar, enligt kartan, att ta upp mot Låkta. Viken anser du vi ska ta? Varför? Är någon av dem mer beskedlig? Från Låkta mot Abisko om vädret är hyfsat, ska väl funka? Såg i en tråd om problem där vid ev dimma. Någon som gått där i år? Hur ser det ut? Stämmer det att Njullaliften stänger redan kl 16.00?

Tackar, Birgit
 
Jag har bara gått den stig som passerar forskningsstationen, alltså den längst österut. Den var mycket fin och inte speciellt svårgången bortsett från höjdskillnaden. (som väl blir minst med den varianten, tror jag)
Ett vad på vägen, som vi klarade torrskodda då. Lockande tältplatser i närheten av forskningsstationen.

Branten upp från kårsavagge kan nog vara lite äventyrlig om det regnat eller snöat.
 

avslutad210712

Gäst
Om man tar dem från närmast Kårsavaggestugan:

Led 1 är troligen lättast med tanke på antal höjdmeter. Ett vad som inte är alltför svårt men som kan ställa till problem med halvhöga kängor. Dalen vid forskningsstationen upplevde vi som blöt och trist att gå i eftersom det skuggade mycket pga branta bergssidor.

Led 2 har den största och brantaste stigningen upp från Kårsavagge men sen är den relativt lättvandrad upp till Låktatjåkka. Mycket bättre utsikt mot det inre av Kårsavagge jämfört med led 1.

Led 3 har en mindre brant stigning upp från Kårsavagge men ger fler höjdmeter totalt eftersom man kommer upp högre än led 2 men det ger å andra sidan härlig utsikt ner mot Låktatjåkka.

Själv skulle jag 9 av 10 gånger välja led 3.
 
Om man tar dem från närmast Kårsavaggestugan:

Led 1 är troligen lättast med tanke på antal höjdmeter. Ett vad som inte är alltför svårt men som kan ställa till problem med halvhöga kängor. Dalen vid forskningsstationen upplevde vi som blöt och trist att gå i eftersom det skuggade mycket pga branta bergssidor.

Led 2 har den största och brantaste stigningen upp från Kårsavagge men sen är den relativt lättvandrad upp till Låktatjåkka. Mycket bättre utsikt mot det inre av Kårsavagge jämfört med led 1.

Led 3 har en mindre brant stigning upp från Kårsavagge men ger fler höjdmeter totalt eftersom man kommer upp högre än led 2 men det ger å andra sidan härlig utsikt ner mot Låktatjåkka.

Själv skulle jag 9 av 10 gånger välja led 3.
Led 1 är lätt men "tråkig" när man väl kommit upp i Latnjavagge. Den dalgången är MYCKET trevligare att vandra åt andra hållet.
Led 2 är brant i början, erbjuder en del fina tältplatser strax ovanför krönet och har vacker utsikt över Gorsavagges inre delar. Branten är gräsklädd och "lätt" att ta sig upp för.
Led 3 är nog vackrast när det gäller utsikten mot Gorsajökeln och bergstopparna där ovanför. Däremot håller jag inte med om att det är så lätt. Den allra sista biten är rejält brant.
Är du van vid branter och stenskravel då tar du led 3, annars led 2.

HåkanF
 
Led 1 är lätt men "tråkig" när man väl kommit upp i Latnjavagge. Den dalgången är MYCKET trevligare att vandra åt andra hållet.
Som sagt, jag har inte gått de två andra, men jag skulle definitivt inte kalla den leden för "tråkig". Jag upplevde den snarare som omväxlande just pga den ibland begränsade vyn.

Men om de andra är ännu finare är det ju ett bra skäl att komma tillbaka :)

Så: du har nu en person som intygar att led 1 är fin, och två som säger att de två andra är ännu finare. Du har således ett riktigt lyxproblem framför dig :)
 
Härligt med lyxproblem!
Vi har exempelvis gått från Tarfala via Svarta sjö och ner i vad var det nu? Kuopervagge? Ingen karta i närheten. Och varit uppe på Kebnekaise. Jämförbart? Där var det ju både stenigt och bitvis brant. Minns förresten hur det var att gå ned mot Tarfala från Tjerolako. Brant. Man får väl ta det efterhand.

Led ett osv räknar du då från väster? Eller från Abisko hållet?

Tack för tipsen så här långt, Birgit
 
Nu är det gjort, det blev led ett. Snö på topparna och även i dalgångarna på höjden så vi valde ettan. Det ångrar vi absolut inte, mkt vackert. Om det nu är så att 2 och 3 är ännu finare så är det inte fel att ha dem kvar. Otroligt vacker utsikt över Kårsavagge uppifrån. Passövergången var häftig med undran över hur vi skulle komma fram och igenom. Bra ställe att rasta på där vid krönet. Vadet blev inget - för lite vatten. Fick pulsa i snö största delen fram till Låktastugan. Kul att vara med om det så pass tidigt på hösten. Sträckan rekommenderas varmt. Sen var det faktiskt klart sämre väder på lördags på väg ned till Björkliden. Dimma, stark vind och lätt regn.

Tack för all info, Birgit o Pär
 

avslutad210712

Gäst
Led 3 är nog vackrast när det gäller utsikten mot Gorsajökeln och bergstopparna där ovanför. Däremot håller jag inte med om att det är så lätt. Den allra sista biten är rejält brant.
Är du van vid branter och stenskravel då tar du led 3, annars led 2.

HåkanF

Glömde såklart att nämna att sista biten är rejält brant men som tur är hann jag inte lura iväg någon dit *L*. Dock inte så brant att jag klassar den som alltför brant så länge det inte är snö men med snö kan det bli rätt "skoj" där.

http://album.baskeri.net/Vandring/20070713/slides/D5004414.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
stinzen Vandra låktatjåkka - kårsavagge Fjällvandring 6
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
piaea Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
Maskrospigg Snöläge. Kårsavagge Fjällvandring 1
andershugo Stuor Kärpel till Kårsavagge Fjällvandring 7
casset Vattentillgång nu i Kårsavagge? Fjällvandring 4
mkruse Kårsavagge - Stuor Kärpel Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
camlun Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
andy69 Kårsavagge... Fjällvandring 6
quango Låktatjåkko - Kårsavagge telefontäckning Fjällvandring 6
ytilde Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag? Fjällvandring 8
k elias Abiskojaure - Kårsavagge med barn? Fjällvandring 10
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
björnkraft Orösad vandring Hukejaure - Kårsavagge Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
Vonsan Abiskojaure-Kårsavagge Fjällvandring 7
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
Almgren Hoiganvagge till Kårsavagge Fjällvandring 11
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
Vonsan Abisko-Låktatjåkka. Fjällvandring 2
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka b.la. Fjällvandring 6
Erixolen Trollsjön via Vassijaure eller Låktatjåkka? Fjällvandring 10
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Vonsan Låktatjåkka-Abisko Fjällvandring 6
Blåiris Björkliden-Låktatjåkka-Abisko v 26! Fjällvandring 1
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.