Låktatjåkka b.la.

Hej!
Någonstans har jag läst mig till att det skulle vara möjligt att få tåget att stanna vid Låktatjåkka?
Rätt? Kommer med nattåg från Sthlm mot Narvik och enl. tabell bör tåget vara vid Låkta runt 13.30. Är det möjligt att ta sig till middagen på Låktatjåkkas fjällstation samma dag? Hur är leden, svår, hyfsat utmärkt?
Kan ett alternativ vara att gå från Abisko via Måndalen, hur är den leden? Båda är nyheter för mig. Endast gått från Björkliden tidigare.
Efter Låkta är planerna att gå ned till Kårsavagge stugan.
Har gått Latjnavaggi tidigare, hur är de andra två alternativen?
Goublavaggi och vad den andra nu heter? Mycket svårare, vackrare eller? Minns att jag gillade Latjnavaggi mycket och går den gärna igen.
Frippes fall, kan det vara en lämplig dagsutflykt från Kårsavagge?
Vidare mot Abiskojaure men dit har jag gått tidigare.
Vänliga hälsningar
Vonsan
 
Jag har inte svar på alla dina funderingar, men området har diskuterats här flera gånger tidigare. Om man planerar en resa hos SJ så ser man att Låktatjåkka är en destination som fungerar både för av- och påstigande. Avståndet till fjällstationen får jag till ca 7 km, vilket du bör klara på 3 timmar och därmed hinna fram till middagen. Det är en enkel vandring även om det är rätt många höjdmetrar. Hoppas någon annan kan kommentera dina alternativa vägval i övrigt.

Lycka till önskar Pelle
 
Efter Låkta är planerna att gå ned till Kårsavagge stugan.
Har gått Latjnavaggi tidigare, hur är de andra två alternativen?

Guoblavagge är ett mycket trevligt alternativ till Latnja. Det är visserligen brant, men man går på gräs hela tiden. Ingen risk för ras. En regnrik dag kan det förstås vara lite halt.
Det västligasste alternativet är rejält brant i början. Jag har visserligen enbart gått uppför denna brant, men jag kan tänka mig att det kan vara lite knepigt att hitta bästa nerfarten. Sedan man passerat branten är det lättvandrat och vackert. En nackdel med denna väg är att det är svårt att få tag på vatten. Jokken är inte så lättåtkomlig och rinner inte heller i närheten av det naturliga vägvalet.



Frippes fall, kan det vara en lämplig dagsutflykt från Kårsavagge?

Utan tvekan! En varm och solig dag är detta den ultimata utflykten. Du hinner också ta en sväng till forskningsstationen i Latnja om du vill.

HåkanF
 
Hej!
Någonstans har jag läst mig till att det skulle vara möjligt att få tåget att stanna vid Låktatjåkka?
Rätt? Kommer med nattåg från Sthlm mot Narvik och enl. tabell bör tåget vara vid Låkta runt 13.30. Är det möjligt att ta sig till middagen på Låktatjåkkas fjällstation samma dag?
Om man planerar en resa hos SJ så ser man att Låktatjåkka är en destination som fungerar både för av- och påstigande. Avståndet till fjällstationen får jag till ca 7 km, vilket du bör klara på 3 timmar och därmed hinna fram till middagen.
Tyvärr stoppar din tåg inte i Låktåjåkka, bara den senare tåg som ankommer 17:12 stoppar där.
http://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag30_4817.pdf
Även byta till buss ger ingen bra förbindelse, den är på hållplatsen i närheten omkring 16:00.
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_91_3.pdf

Henning
 
Per, Håkan och observante Henning!

Hej på Er!
Stort tack för svar, kul att Ni håller reda på varann också!
Jo jag har insett att jag får bo i Abisko en natt.
Går därifrån mot Låkta via Kåppatjåkka,Måndalen.
Även denna väg ny för mig men är det inte dimma skall det
väl funka.
Gublavaggi lockar och är det uppehåll blir det nog den vägen.
Latjnavaggi och Frippes fall kanske följande dag, allt beror ju på vädret.
Kan man bara knalla in på forskningsstationen?
Jag har passerat där tidigare och även uppe vid Tarfala men aldrig vågat mig på att störa...
I min värld tror jag de har jobb att sköta och kan vara måttligt roade av
besök från vandrare. Kanske har jag fel.
Fler som har erfarenheter av spontanbesök på dyl. stationer?
Tacksamma hälsningar Vonsan
 
Jag har passerat forskningsstationen många gånger. Några gånger har jag bara passerat eftersom jag inte sett en levande själ. (Jag har inte knackat på.) Någon gång har det bara blivit ett hej, men de flesta gånger när jag stött på studenter-forskare-professorer och jag öppnat med en fråga, så har de mer än gärna berättat vad de håller på med. Ett par gånger har stoppen blivit mycket långa. Vid ett tillfälle blev jag och Livskamraten bjudna på lunch (sill och potatis) och fick dessutom en inbjudan att sova över. Detta erbjudande tackade vi dock nej till. Det är förresten tack vara ett samtal där med professor Ulf Molau, som jag första gången hittade till det som nu "är" Frippes fall.

Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.