Vandra låktatjåkka - kårsavagge

Hejsan!

Jag och mina bröder plus våran mamma planerar att fjällvandra i sommar, vi tänkte börja i Björkliden, gå till låktatjåkka (alternativt ta liften upp en bit), sova i stugan där sen gå till kårsavagge, sova en natt där och sen till abisko.

Någon som vet hur långt det är mellan låktatjåkka - kårsavagge, är det en bra dagsvandring? och hur lång tid tar det sen till abisko från kårsevagge? Vi är inte så vana vid att fjällvandra, det är därför vi kör light den här gången och sover i stugor, men vi är vana att vara ute i naturen annars.

Tacksam för svar!

/Stina
 

avslutad210712

Gäst
Rekommenderar att söka för exakt samma fråga är behandlad för någon månad sedan
 

avslutad210712

Gäst
Hejsan!

Jag och mina bröder plus våran mamma planerar att fjällvandra i sommar, vi tänkte börja i Björkliden, gå till låktatjåkka (alternativt ta liften upp en bit), sova i stugan där sen gå till kårsavagge, sova en natt där och sen till abisko.

Någon som vet hur långt det är mellan låktatjåkka - kårsavagge, är det en bra dagsvandring? och hur lång tid tar det sen till abisko från kårsevagge? Vi är inte så vana vid att fjällvandra, det är därför vi kör light den här gången och sover i stugor, men vi är vana att vara ute i naturen annars.

Tacksam för svar!

/Stina

Rätt länge sen jag var i Björkliden men finns det stolslift där eller menade Ni liften i Abisko?

Låktatjåkka - Kårsavagge är en lämplig dagsetapp och det finns tre vägar dit och jag tar dem från längst inifrån.

En fin vandring med en del uppför från Låktatjåkka. En kort brant nerfart efter den högsta sjön. Här kan man passa på och gå och titta ner mot Trollsjön om man vill det.

Den mittersta är utan några uppförslut men däremot är nergången i Kårsavagge en brant på 3-400 höjdmeter. Utsikten innan man börjar nerången är otroligt fin i bra väder. I regn vet jag inte om jag skulle vilja gå ner här eftersom hela sluttningen är gräsbeklädd och lär bli hal.

Den tredje som kommer ner ovanför Kårsavaggestugan går i en dal där det kan vara ont om sol om man går sent på dagen. En kort brant negång på stigen alldeles i början på nerstigningen.

Kårsavagge - Abisko går Ni på en dag utan större problem och det måste Ni såklart eftersom det inte finns någon stuga att övernatt i på vägen.

Om Ni tänker ta stolsliften upp från Abisko och går via Kåppartjåkka vindskydd så se till att Ni kan orientera. Blir det mulet/molnigt så är det inte helt lätt att hitta däruppe. Stötte på ett sällskap som hade gått vilse i dimman och var helt ute och virrade omkring.
 
Hej Stina.

1) Sträckan Låktatjåkkastugan-Gorsavaggestugan är 8-10 km beroende på vägval.

2) Hur lång tid det tar att vandra Gorsavagge-Abisko är förstås svårt att svara på. Sträckan är ungefär 15 km. Går ni stugtur och med lätt packning kanske det tar 4-5 timmar beroende på er ork.

3) Bästa vägen ner i Gorsavagge är lurig att svara på. Det beror delvis på er orienteringsförmåga. Det finns i huvudsak två alternativ:

a) 9-10 km. Vandra i princip rakt söderut från Låktatjåkka genom Guoblavagge och rakt ner i dalen. Denna väg är oledad i slutet, men det är lätt att hitta. Nedfarten är stiglös och brant, men underlaget är gräs. Ingen risk för ras. Närheten till Gorsajökeln gör denna nedfart intressant. Nackdel? Ont om vatten under själva nedfarten, men det går ju att åtgärda med en fylld vattenflaska.

b) 8-9 km. Ett par km efter stugan stiger man upp i öster genom Harpasset och sedan ner i Latnjavaggi. Jag vill inte påstå att denna väg är väl markerad, men det finns en del rösen/stigar att följa. Bitvis otydligt och kan definitivt vara knepigt vid dålig sikt. Fördelar: Man passerar forskningsstationen och kan få ett intressant samtal med någon personal. Tydlig stig ner för branten.

HåkanF
 
Björkliden-Låktatjåkka

Hej!
Det är några år sen jag var där men då gick det ingen lift uppför mot Låkta.
Säkrast kolla med personalen i Björkliden först.
Jag gick sommarleden men insåg att flertalet gick på vinterleden som var
genare..........kolla även upp detta innan ni ger Er iväg.
Kan gå bra men också vara blött. Sommarleden funkade fint med fin utsikt över
Träsket om man vände sig om.
Glöm ej att boka i Låkta, annars kan det bli knepigt att få plats, stället är med all rätt
poppis.
Innan frukost hinner man upp på Låktas topp och har därifrån en fin utsikt både mot Keb. och mot
Norge vid fint väder.
Nedfarterna mot Kårsavagge: Har bara erfarenhet av Latjnavagge och det funkade fint men
man får se upp så man kommer i rätt nedfart. Någon brant passage på slutet men ingen direkt svårighet.
Kårsavagge-Abisko är lättgånget.
Hela området är väldigt fint och rekommenderas varmt!
Lycka till
Yvonne.
 
Hej igen, tack för alla utförliga svar!

Skriver fran ett tyskt tangetbord, sa har ä och ö, men tyvärr inga å:n.

Det där med stolsliften har jag nog blandat ihop var den gick ifran, laste nan som tipsade om det men det är nog fran Abisko som ni sager! Da tar vi nog antingen taget till lakta-stationen eller gar fran bjorkliden. Vi tankte sova dar en natt och borja pa morgonen.

Annars verkar det ju vara en bra plan for en light-rutt, far se vilken led det blir till Karsevagge, men alla verkar ju fungera bra. Vi ar alla ganska hurtiga sa det ska inte vara nagra problem alls att ga dom sträckorna.

Tack igen för alla svar, da ar det bara att boka stugor!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.