Vandra laugavegur?

Hej!
Jag och min vän hade tänkt vandra på Island nästa sommar efter studenten, och vi är sugna på Laugavegur. Jag har googlat runt lite, och får lite blandad respons på hur svår leden är.
Jag är relativt fjällvan, vandrat mest uppe i Padjelanta och Abiskofjällen, men är ingen expert på t.ex. vad. Min fråga är egentligen; ni som har vandrat laugavegur, skulle ni säga att det är rimligt för två 18-åringar med "svensk-fjällvana" (vandring mellan stugor med tält) att ge sig på den? Och hur var den generellt?
Jag är tacksam för svar!
/Ester

För ganska exakt 10 år sen var jag i nästan samma sits som ni. Jag och min dåvarande pojkvän gick Laugavegur som vår livs första fjällvandring, med föräldrarnas gamla utrustning, jeans, och ingen aning om vad vi höll på med. Det var helt fantastiskt! Så gör det! Lätt den vackraste och mest omväxlande vandringen jag gjort hittills. Se till att boka snart, den är poppis så platserna tar slut snabbt (har i alla fall för mig att man var tvungen att boka, vi hade nån form av kuponger med oss som man lämnade i stugorna).

Strax innan man kom fram till thingvellir (om man startar i landmannalaugar) var det ett vad. Det var lite obehagligt, men det gick bra. Det är så mycket folk som går den där sträckan, så man kunde hjälpas åt och tjuvkika på hur alla andra gjorde. Idag när jag har klart mer koll på vad jag gör hade jag dock sett till att ta med vandringsstavar. Men vi kom över utan problem trots att vi innan vi såg vadet nog inte ens visste vad ett vad var.

I övrigt är vandringen lite som Islands motsvarighet till att gå Kungsleden mellan Keb och Abisko, dvs rätt så mycket folk, en tydlig stig och det finns stugor längs vägen. Dock kunde man inte köpa mat i stugorna, men det fanns varmdusch som man betalade med myntautomat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!
Jag och min vän hade tänkt vandra på Island nästa sommar efter studenten, och vi är sugna på Laugavegur. Jag har googlat runt lite, och får lite blandad respons på hur svår leden är.
Jag är relativt fjällvan, vandrat mest uppe i Padjelanta och Abiskofjällen, men är ingen expert på t.ex. vad. Min fråga är egentligen; ni som har vandrat laugavegur, skulle ni säga att det är rimligt för två 18-åringar med "svensk-fjällvana" (vandring mellan stugor med tält) att ge sig på den? Och hur var den generellt?
Jag är tacksam för svar!
/Ester

Det är sanslöst vackert och häftigt nästan hela vägen. Leden är inte särskilt krävande, men visst är det lite branta upp- och nedförslut. Om man går hela sträckan, det vill säga Landmannalaugur till Skogar så finns det ett par passager där man inte får ha höjdskräck. På hela sträckan är det vid normalt vattenstånd två vad - inget av dem särskilt svåra, mer än att glaciärvattnet är svinkallt. Ska ni bo i stugor så tror jag att det gäller att boka långt i förväg - det är mycket folk som går leden och ganska få sovplatser i stugorna. Annars finns det iordningställda platser för tält runt stugorna, där man betalar en peng för att få tillgång till faciliteterna. Det är bara vid Hrafntinnusker som det är lite besvärligt att tälta (typ små stenhårda rutor). Vädret kan vara besvärligt och lynnigt (särskilt kring Hrafntinnusker som ligger högt över havet) så det gäller att ha bra kläder i packningen.

De flesta går i riktningen norr till söder. Därför kan det vara en poäng med att gå åt andra hållet, eftersom man då möter folk under en begränsad period under dagen. De flesta går bara mellan Landmannalaugur och Þórsmörk, men de sista etapperna från Þórsmörk till Skogar är väldigt häftiga (särskilt det som kallas Goðaland - gudars land). Dessutom passerar man då strax bredvid vulkanen Eyjafjallajökull (den som hade utbrott 2010) och får se vattenfallet i Skogar (där man sedan tar bussen tillbaka till Reykjavik).

Har man tält med så finns det en jättefin, välordnad camping centralt i Reykjavik så slipper man bo på svindyra hotell transferdagarna. Allt är dyrt på Island.

Så är det rimligt? Ja, definitivt. Är man ovan att gå uppför med tung packning kommer man att vara rätt slut varje kväll, men då sover man ju gott.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips