Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom?

Jag letar efter en vettig vandringssäck till min 11-åring som han gärna ska kunna använda länge.

Själv fick jag en 65-liters när jag var i den åldern och den hängde med tills för bara några år sen. Men när jag googlar nu verkar de flesta rekommendera 40 liters-säckar för 11-åringar och jag blir osäker på vad som är rimligt, både i liter och i kilo? (Hittills har jag burit all mat mm när vi vandrat han och jag, men det begränsar hur många dagar vi kan vara ute.)

Min son är 1,54 redan och till sommaren är han nog lika lång som en kort vuxen kvinna. Han är inte spenslig heller utan rätt robust.
Ska jag ändå tänka "juniorsäck"? Det bästa jag hittat hittills är Osprey's Ace 50 liter, men vad är det egentligen som gör att en juniorsäck kallas juniorsäck? Hur länge kommer han att kunna använda den tror ni?

LIte olika frågor alltså - både om allmänt tänk kring detta, men också om förslag på specifika modeller?

Tack!
 
När jag bara såg rubriken tänkte jag direkt 40L, men när jag sedan läste texten känns det som att en större säck också skulle kunna funka. En vuxenmodell i stl S med rygglängden ställd i kortaste läget kanske kan funka, men jag skulle nog ändå föreslå en juniormodell på kanske 40-50 liter som får tjänstgöra ett par år.

Hur lång är han beräknad att bli som vuxen? Skall han bli lång kommer du ändå inte hitta en säck som funkar både nu och i framtiden. Juniorsäckar är förmodligen bara lite mindre och nättare än motsvarande vuxenmodell, funkar säkert precis lika bra på små nätta vuxna personer.

Angående hur mycket ett barn kan bära så skiljer det sig väldigt mycket från barn till barn. Min 10-åriga dotter har en säck från Bergans på 40L och den är på gränsen till att vara för lång för henne, viktmässigt däremot klarar hon all sin packning även om vi går långt. Jag brukar göra så att hon först och främst bär lätta volymkrävande saker typ sovsäck och kläder och sedan fyller jag ut med annat utifrån förutsättningarna, på så vis kan man fylla säcken utan att det blir tungt, samtidigt frigör man plats i sin egen säck och får då med mat, kök, vatten mm utan att behöva speciellt stor säck själv.

Jag gillar min Exped Lightning 60 (finns även som 45L), ställd i kortaste läget tror jag den är gångbar även på ganska små personer. En lätt, smidig och bekväm ryggsäck enligt mitt tycke.
 
Hur lång är du själv? Med utgångspunkt från föräldrarnas vuxenlängd kan man göra en hyfsad gissning om hur lång sonen blir.

Finns en del säckar med ställbar rygglängd. Vi har i familjen ett par olika Lowepro som funkat fint (men de är rätt gamla vid det här laget 30-40 år och är utmärkta till olika rygglängder).

Thure
 
Jag brukar göra så att hon först och främst bär lätta volymkrävande saker typ sovsäck och kläder och sedan fyller jag ut med annat utifrån förutsättningarna, på så vis kan man fylla säcken utan att det blir tungt, samtidigt frigör man plats i sin egen säck och får då med mat, kök, vatten mm utan att behöva speciellt stor säck själv.

Jag gör på samma sätt med mina barn. De bär volym och jag bär vikt. Sonen har haft en Ospray Ace38 när han var 9-11år. Nu är han 12år och 165cm (och 43 i skor!) och har vuxit ur den. Har en annan Osprey som är på 48liter, som jag just nu glömt namnet på, som borde passa honom bra nu. Till sommaren är vi nog lika stora han och jag… Avbärarbältena på mina ryggsäckar kommer han dock inte överens med så jag tror inte att man ska köpa en damryggsäck till en ung grabb. Då är det nog bättre att hitta en ryggsäck med ställbar rygglängd och låta den växa med honom.
 
Tack alla! Nu beställde jag hem en Vaude Hidalgo 42+8 som var den enda säck jag hittade som uttryckligen var tänkt för äldre barn/ungdomar/tonåringar (med justerbara axelremmar såväl som höftbälte).

Dessutom med justerbart topplock som jag tycker är grymt för att kunna anpassa säckens storlek efter packningen!

Lite konstigt annars att det så ofta används beteckningen "barn" eller för den delen "junior" som storleksangivelse, då ju dessa kan vara väldigt olika stora...
 
Min 11-åring, (numera 12 sedan några veckor), har en Osprey Ace, som använts senaste året. Den har passat henne utmärkt, då hon är 150 lång, men väldigt spensligt byggd över rygg och axlar. Den har justerbar rygglängd, vilket man kan växa en hel del utan att behöva byta ryggsäck. Ryggsäcken passar även mig. Fördel att det går att dra åt höftbältet tillräckligt mycket runt midja, samt att ryggsäckens band inte är för breda för hennes axlar och skuldror. Vi försökte med en junior Haglöfs på 40L, den passade inte alls hennes axlar eller skuldror där ryggsäckens band och bröstrem var för breda.
Osprey har en Ace 70L, om man fortfarande vill ha en juniorsäck men ändå ha en stor volym.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
FruNalleman Hur stor ryggsäck behöver ett barn? Barn och friluftsliv 17
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
magda_ Hur stor ryggsäck? Barn och friluftsliv 5
Vandrare Bära barn I ryggsäck? Barn och friluftsliv 1
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.