Super shelters

Sen skall man ha i åtanke miljön och förutsättningarna för Kochanskis överlevnadsstrategier, de stora skogarna i Canada/Alaska och ofta med militära förtecken.
 
Det ställer ju lite andra krav på uppsättningen, ja :)
Men jag skulle nog inte lita på ett PSS över trädgränsen, då är nog till och med nödbivacksäcken bättre...
Finns ju idag enmanstält som knappt väger mer än PSS, tex 440gram https://durstongear.com/products/x-mid-pro-1-tent-ultralight-thruhiking men de kostar ju därefter.
Nej för fasiken, inte tänkte jag mig den uppe på fjället. Då funkar min 100 grams bivy mer adekvat i nödläge. "Vissa sorters utflykter" var typ strandcamping i Skåne ;).
Men nu blir de alldeles för mycket OT.
 
Ffa är det bra att tänka lite i förväg. Vad händer om ryggan flyter iväg efter att man ramlat i ett vad, man kör fast med skotern långt borta eller bryter en skida, eller man välter med kanoten och förlorar packningen.

Tvivlar på att man har kvar grejor till att bygga ett supershelter. Därmot kan man åtminstone ha phone, plånbok, bilnycklar odyl på sig, så att det inte förloras. Och i vissa av vinter-fallen bör man ha med varm sovsäck osv även om man inte tänkt övernatta.
 
Jag brukar vilja utgå från de förutsättningar som TS sätter upp, men det kan också vara till nytta att ifrågasätta dem - det kan ju leda till bättre lösningar på själva problemet (det är just därför det i princip alltid är mer fruktbart att formulera problemet, än att ställa frågor kring en redan förutsatt lösning). Det kliade i fingrarna, men nu har GustavOh satt det grundläggande ologiska i konceptet på pränt, så jag slipper.

Om då svaret på Gustavs invändning är att nödkittet, till skillnad från t ex sovsäck, är något så litet att man rutinmässigt har med sig det i en ficka, så förstår jag inte var yxan/jättekniven m m kommer in. Det är ju inget man normalt bär på sig för en utflykt i naturen.
Inte heller den armerade underlagsplasten får plats i en ficka, och troligen ingen annan plastfilm som kan vara tillräckligt hållbar för att kunna hanteras (särskilt i kyla, snöfall och blåst), spännas fast och inte blåsa sönder. Så även det är rätt osannolikt att man bara råkar ha på sig i en plötslig nödsituation.
En nödfilt kan jag däremot tänka mig att man har med, och det vore klart intressant att undersöka hur man bäst tar vara på dess egenskaper i en nödsituation.

Själv ser jag ytterligare en självmotsägelse i de givna förutsättningarna. Vore jag på pass fysiskt oskadd att jag hade förmågan att bygga all denna anläggning, så skulle jag ju tillämpa en helt annan strategi: jag skulle inte försöka gå och lägga mig, utan helt enkelt fortsätta gå, närmaste vägen till "civilisationen", och på det viset både hålla uppe min kroppsvärme och öka mina överlevnadschanser (vi förutsätter att det inte finns mobiltäckning och att jag inte har någon nödsändare, men bara det är mindre sannolikt i våra tider).

Så pannlampa, karta och kompass (analog eller digital kvittar, men den analoga får ju inte batteritorsk i kylan ;)) är kanske en mer adekvat "nödutrustning" än yxa och byggplast.

PS om strålning
Att något som är genomskinligt släpper igenom den synliga delen av strålningsspektrat är ju definitionsmässigt :). Däremot släpper plasten dåligt igenom strålning med längre våglängder, dvs fr o m infrarött och ner - dvs inte mycket, om något, av den långvågiga värmestrålningen från elden.
Jag misstänker att tanken om plast inspirerats av den växthuseffekt, som man gärna tar vara på i fönster, växthus etc - den kortvågiga solstrålningen passerar in, men när den värmt upp luften och ytorna i utrymmet, så emitterar de tillbaka just långvågig värmestrålning - och den passerar alltså inte ut igen genom glaset/plasten.

Men skillnaden mellan växthus och den tilltänkta "överlevnadshyddan" är ju att att i det förra finns ingen (huvudsakligen) långvågigt strålande eld, utan bara den kortvågigt strålande solen, som man tar vara på energin från - medan det ju är tvärtom i "överlevnadshyddan".

Så ur den synvinkeln skulle man ta vara på dramatiskt mycket mer av strålningsvärmen om man kunde skippa plasten.
Delar helt Joannas lösning, karta och kompass, gå ut ur krisen, en 200 g chokladkaka och en flaska vatten underlättar promenaden.
 
Bara namnet "supershelter" får mig att ifrågasätta hur bra det är. Mors video är 4 år gammal, om detta vore nåt som fungerade bra borde man hört talas om det mycket mer.

Finns det några oberoende tester av hur det fungerar jämfört med andra lösningar?

Världen är full av "uppfinnare" som tror de kommit på nåt revolutionerande, men det är inte många av dem som verkligen kommit på nåt revolutionerande.
 
Bara namnet "supershelter" får mig att ifrågasätta hur bra det är. Mors video är 4 år gammal, om detta vore nåt som fungerade bra borde man hört talas om det mycket mer. ...
Jag kollade super shelter (det verkar finnas många modeller) på youtube och jämförde med militärns Handbok Överlevnad¹. På det hela taget såg super shelter ut som det handboken kallar för bivack (typ skärmskydd eller kanske kupolbivack) låt vara med plast mellan sovplats och brasa. Lämplig för en mer stationär situation. Så nog borde det funka.

¹finns på nätet, fråga mig inte om url. Dom där militärböckerna är så pass användbara att de borde ligga som fri nedladdning på MSBs hemsida tycker jag.
 
Bara namnet "supershelter" får mig att ifrågasätta hur bra det är. Mors video är 4 år gammal, om detta vore nåt som fungerade bra borde man hört talas om det mycket mer.

Finns det några oberoende tester av hur det fungerar jämfört med andra lösningar?

Världen är full av "uppfinnare" som tror de kommit på nåt revolutionerande, men det är inte många av dem som verkligen kommit på nåt revolutionerande.
Rent "byggtekniskt" är det inget fel på konceptet, bara man också tänker på kondensventilationen. Har man väl fått upp det, samlat tillräckligt med bränsle, kan sköta elden och vinden inte vänder åt fel håll så fungerar det ju, även om det inte är det mest bränsleeffektiva.

Så visst kul att experimentera med, men kräver som sagt att man är i hyfsad fysisk form, har burit på en yxa, etc.

Är man två och den ena blir så skadad att man inte kan fortsätta (vi säger att den skadade inte kan bäras/dras av den friska), så känns det genast mer adekvat.
 
Finns det några oberoende tester av hur det fungerar jämfört med andra lösningar?
TS har tveklöst örnkoll på sitt bygge. Det enda som fattas är den perfekta plastbiten. Efter testet borde TS kunna svara på frågan ovan. Det går ju att mäta om bivacken blev varmare med plast än utan eller om det gick åt mindre ved.

En mer allmän tanke (som är OT och som säkert slår in många öppna dörrar) är väl att man egentligen borde träna för ett nödläge med det man vet finns, inte det man tror finns. Vill man träna på att bygga en nödbivack i skogen så använder man tex slanor, näver, granris (och kunskap) för att få till det. Råkar man sen hitta byggplast eller spånskivor så används det såklart för att förbättra arbetssätt eller bivacken. Men den måste funka utan sånt extragodis.
 
Jag kollade super shelter (det verkar finnas många modeller) på youtube och jämförde med militärns Handbok Överlevnad¹. På det hela taget såg super shelter ut som det handboken kallar för bivack (typ skärmskydd eller kanske kupolbivack) låt vara med plast mellan sovplats och brasa. Lämplig för en mer stationär situation. Så nog borde det funka.

¹finns på nätet, fråga mig inte om url. Dom där militärböckerna är så pass användbara att de borde ligga som fri nedladdning på MSBs hemsida tycker jag.
Den har funnits för nedladdning från mil.se, men inte längre. Men jag hittade den här: https://www.silverheart.se/images/media/Ov3rl3vnad.pdf
 
Mors packade gärna ner sovsäck, något att få eld med, snöre och en såg i ett kokkärl, detta för norra Canada under trägränsen. Det är en skaplig uppsättning för sådant som är svårt eller kräver mycket tid och energi för att skapa.
Jag kommer inte ihåg om han stoppade ner plast, en bit tältduk eller en poncho. Personligen skulle jag försöka få ner en poncho då den funkar både som regnplagg och som grund till ett skydd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.