Var vandra 2020?

2020 års vandring/vandringar planeras för fullt.
Obanat så mycket det bara går, då det är skönt att inte gå på led på en led.
Gärna någon topp om vädret är på topp.
Jag tror att jag är nyfiken på området söder om Padjelanta/Sarek, med start eller avslutning i Kvikkjokk/Sulitelma.
Kanske gå solo.

Eller varför inte mer obanat i Jämtlandsjällen. Vandringen i augusti i år var underbar, ner genom Saantandurrie...ska kanske skriva om den vandringen i vinter.
Septembervandringen i Muddus har jag bloggat om, kan inspirera någon kanske.

Var planerar ni att vandra nästa år?
//Thomas

Det blir skidåkning i Gällivare i februari. Jag skall inte sova ute då utan bo på vandrarhem och göra dagsturer.
På sommaren blir det vandring i Dalarna. Detaljerna kring den turen återstår att planera.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Norge

Satt just och talade om det igår.
Lutar åt att den kan bli en tur i Norge.
Fast ännu är det långt till nästa sommar....
Vonsan.

Till sommaren ser det ut som att det blir vandring från Suorva upp till Kaitumjaurestugorna, därefter packraft genom sjöarna och kaitumälven ända ner till Kaitum eller Killinge.

Nästa rena vandring blir nog från Tarraluoppal över luohttolahko, Pårte och Pårek ner till kvikkjokk.

En annan tur på att göra-listan kanske kan passa dig:
Vandring från kvikkjokk via tarradalen och vajmok upp till pieskehaure. Därefter obanat ost nordost genom fierrovagge, och sedan ner till tarraätno. Där tar man "färjan" (en liten båt med lina över älven) över till såmmarlappastugan. Sen går man tarradalen ner till kvikkjokk.

Klar med bloggen om min Muddusvandring

Om jag kan inspirera någon till att vandra Rallarstigen eller i Muddus nationalpark, kanske på Muddusleden blir jag glad.

Jag är klar med bloggen från vandringen nu i alla fall...det sista och avslutande inlägget är nu klart.

Det handlar om att bestämma sig, vara lite modig på så sätt. Att gå på led kan vara kul ett tag, tills man (i alla fall jag) vill gå obanat och upptäcka nya områden.

Jag har en idé om var jag vill vandra under 2020, men jag behöver räkna på dagarna.

Ha en god avslutning på året och läs gärna bloggen om Muddus...det är inte så många som går där.

//Thomas

Klar med en plan

Tänker ta mig till Kvikkjokk och vandra till Sulitelma på obanat sätt. Blir spännande och se om det går att tälta där jag tänkt mig eller om det är för stenig.
Tid på året vet jag inte ännu, men mygg undviker jag gärna. Iofs går Tarradalen bort, så de värsta myggen slipper jag nog per automatik.

Ska kolla hur bussarna går i Norge, eller om jag blir tvungen att ta mig till Bodö, och flyga. Flög ju till Bodö när kompisen och jag vandrade i Sarek, så jag vet att det funkar att flyga.

Sälen-Åre

Blir solovandring mellan Sälen och Åre i sommar. Beroende på snöläget i vår, så börjar jag redan efter midsommar eller i alla fall slutet av juni.
Självklart blir det tält och inga stugor (om inte det skulle vara riktigt busväder), samt så mycket det går obanat...

Vandring kommer det bli, men jag funderar fortfarande över när, var och hur.

Känner ett sug efter att ensamvandra igen (har gjort det några gånger förr)
Känner ett sug efter att vandra i omslaget till höst.
Känner ett sug efter att återvända till Sarek. Kanske de södra delarna som jag inte sett än.

Om en, två, tre eller ingen av punkterna ingår i slutplanen återstår att se.

Står och väger mellan två huvudalternativ, valet beror på om jag får sällskap eller ej.
Det ena kan lite skämtsamt kalla "flykten från Kungsleden". Jag utgår då från Abisko via Lapporten/Nissonvaggi - Mårma - Vistas - Nallo - Unna Räita - Kaskasavagge - Tarfala - Nikkaluokta ev via Kebstationen. Hoppas på några toppturer, som Sielmatjåkka, Kaskasatjåkka, Nissoncorru.

Den andra planen gäller Sarek: Kvikkjokk - Pårte - Pårtetjåkkå - Luohttolahko - Sarvesvagge Alggavagge - Skarja - Bierikjaure - Nienndo - Pietsaure - Saltoluokta.

Räknar med 10-11 dagar för båda alternativen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips