Vandra i Rogen

Hej,

Jag och min sambo ska vandra i området kring Rogen nu i sommar och behöver lite tips och råd. Vi har nämligen tänkt göra en kombinerad tur där vi vandrar ett par dagar och sedan går tillbaka till bilen och hämtar vår kanot och sedan går till bältet med småsjöar och paddlar ett par dagar.

Hur borde vi vandra för att få en lagom tur på 3-4 dagar? Det ska då vara en tur där man kommer tillbaka till samma ställe.

Är det någonting vi bör tänka på? Vi tänkte parkera vid Kärringsjön och vi vet inte riktigt hur nära vi kan köra. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det någon som vet vart det är bäst att parkera om man ska komma nära vattnet, om det finns något bättre ställe än Kärringsjön.

Jag har även bifogat en bild och ringat in de områden vi funderar på att paddla i. Vi är ganska sugna på Aborrvikarn och vi har ju bil så vi kan ju förflytta oss efter vår vandring.

Tack på förhand,
Caroline

Bilagor

• Rogen.jpg
    Rogen.jpg
    22.4 KB · Visningar: 465
Cirkeln vet jag inget om men rektangeln är ett fint område för paddling, många men för det mesta korta lyft. Det första är dock långt...

Parkerar man vid käringsjön är man så nära det går att komma, sista biten av vägen samt parkeringen är privat och kostar några kronor. Där kan man även hyra kanot om man inte har egen eller vill slippa släpa med den på biltaket.

Terrängen är stenig vilket medför knöligare vandring än många andra leder, dock ett fint område. Jag skall till åka dit i sommar igen och vi räknar med att enbart paddla då det ger lika bra upplevelse men till behagligare ansträngning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips