Vandra själv i Sarek augusti

Hejsan!
Jag har en plan att vandra från Ritsem till Saltolukta själv. Har tidigare gått Padjelantaleden men är nu sugen på att gå igenom Sarek, någon som har en bra rutt? Kräver den mycket navigering? Tänker runt 7-8 dagar.
Mvh Helen
 
Svåraste blir att ta sig till området med buss iom försämringar. Läs tråden som är rätt aktuell. Säkrare att ta bil, lifta eller cykla. iaf om du kommer med tåg till gällivare.

Inte svårt att navigera, men karta och kompass ska man ju ha iaf. mobil-gps har väl alla också. Ladda ner offlinekartor till lämplig app.

7-8 dar är rimligt, om du går lätt och håller lite tempo. annars kanske tight. Finns flera vad som kan va knepiga som du inte kan undvika till skillnad från i paddjelanta. Inga stugor, inga leder, ingen proviantering mellan kisuris och aktse.

alternativ trevlig rutt är att gå in från Sourvadammen till Pielaslätten där du ansluter Ritsem/akka-leden. Du slipper Båtfärd, men missar fina Akka och lite annat. Blir ca 12 mil den vägen. Tog 5 dygn utan vilodag för mig, men bättre gå på 7.
 
Tippsar om boken "Fjällvandra i Sarek", Calazo förlag, Fredrik Neregård. Finns mkt bra info om färdvägar och allt annat man behöver veta. Oxå bra inspiration inför turen.
 
Grundsten Sarek är annars den äldre referensen för olika turer igenom Sarek.
Jag har vandrat igenom Sarek ensam ett par gånger, vaden och frånvaron av eventuell hjälp är det svåra. Jag hyrde satellit-larm om det skulle hända någonting.
Rutten jag skulle rekommendera är Ritsem, Akka, Routesvagge, Snavvavagge, Rapadalen kort bit, sedan gå högt på skrå mot Skierffe, ut kungsleden mot Saltoloukta eller Kvikkjokk. Allt som du behöver ha med dig på ryggen, mat, bränsle, tält sovsäck. Regnkläder. Två stavar för vaden. Kamera för magiska bilder, tältplatser högt ovanför trädgränsen.
Jag skulle dock inte gå igenom Sarek ensam första gången, försök hitta sällskap.
 
Jag gick Ritsem-Salto förra sommaren. Gick då Ruothesvagge-Skarja-Bielavalda-Bastavagge. Lättvandrat och utan svårigheter att navigera då man främst går i de två stora dalarna. Jag var ute sex dagar fram till Salto och hängde sedan där med dagsturer ytterligare en dag. Stannade även en dag vid Skarja för toppturer men låga moln förhindrade sikt över 1400 meter.

Inga vad som ställde till problem men pratade med andra vandrare som hade haft vissa problem vid Tjåggnåristjåkå samt Basstatjåhkå (där någon gått över glaciären). Jag gick dock rakt över båda dessa vatten (passerade den förstnämnda tidigt på morgonen).

Upplevde Basstavagge som riktigt häftig att gå igenom, särskilt på egen hand. Det är verkligen ett öde landskap du går igenom. Ruothesvagge är riktig fin och erbjuder inga som helst svårigheter.

Hade med mig en Garmin Inreach Mini och det var en säkerhet att ha den på ryggsäcken. Att sedan kunna få väderprognoser löpande är praktiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vickib Vandra själv. Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.