Tänkte vandra i Sarek 18/6 - 26/6. Kommer denna rutt gå bra?

Hej! Som rubriken lyder planerar jag för att vandra igenom Sarek. Med start i Kvikkjokk och slut i Ritsem. Kommer denna rutt gå bra?

Har ni några synpunkter eller andra tankar? Dela gärna med er vad ni tänker.

Kommer jag se Rapadalen därifrån eller behöver jag följa den röda slingar mer då?
 

Bilagor

  • Skärmbild 2024-06-11 154715.png
    Skärmbild 2024-06-11 154715.png
    2.4 MB · Visningar: 153
  • Skärmbild 2024-06-11 154738.png
    Skärmbild 2024-06-11 154738.png
    970.9 KB · Visningar: 151
Behövs det någon form av transport från Kvikkjokk in i Sarek?

Från AKKA STF har jag bokat transport till Ritsem redan. :)
 
Nu skall jag inte vara glädjedödare, men tyvärr det är ingen bra rutt eller för den delen årstid. Det går helt enkelt inte att ta sig fram i Sarek utifrån sattelitbilder, terrängen är betydligt mer komplicerad än så. Jag föreslår att du skaffar en bra guidebook över vandring i Sarek ihop med en fjällkarta (du kan börja med att använda on-line kartan jag länkar till nedan i din planering). Dessutom är det mycket tidigt på säsongen så räkna med mycket kvarvarande snö och höga flöden i vattendragen som kan omöjliggöra vadning eller passage, dvs ett vattendrag som går att vada i slutet på Juli kan vara omöjligt att passera i Juni.
Vad gäller transport kan du lätt vandra från Kvikkjokk, det verkar som om din planerade rutt är Kungsleden norrut i början. Transport i Sarek är inte möjligt då det råder förbud mot alla former av fordon inom nationalparken, utan det är dina egna fötter som är transportmöjligheten.

Hur mycket erfarenhet har du av området sedan tidigare?
 
Före midsommar bör man nog inte ge sig ut i fjällen (särskilt inte Sarek och de nordligare fjällen) - såvida inte våren-försommaren varit ovanligt varm och vintern tämligen snöfattig eller man uppskattar utmaningar och folktomhet och är en van fjällvandrare.
 
Nu kan jag inte annat än hålla med om att det är en svår tid på året du valt att vandra.

Men baserat på morgonens bild från Låktatjåkko samt Riksgränsen skulle jag nog vilja påstå att det just i år faktiskt är genomförbart. Har varit en tidig och mycket varm vår där uppe.

OBS: Detta påstående förutsätter att du har god fjällvana!!!
IMG_2687.jpeg


Men jag hade valt att ta en mer västlig rutt. T.ex starta upp på Prinskullen och sen gå på högfjället upp till Sommarlappa. Beroende på hur mycket vatten det är i bäckarna kan man där antingen välja att gå genom västra Sarek eller gå Padjelantaleden norrut.

Allt detta för att undvika de svåra vaden längs den rutt som du planerat.

Lycka till!!

/ Stefan
 
Såg på senorge.no och jämförde snödjupet i Padjelanta och Sarek den 16/6 de 25 sista åren och inget av dem var så snöfria som i år.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.