Pårek och Sarek travers

Jag och min son ska dra till Sarek i början av Augusti. Vi har precis börjat klättra, i sommar, och känner oss sugna på lite utmaningar. Vi har funderat på det som jag tror kallas stora Pårtetraversen: Bårdetjåhkkå-Balgattjähkkå-Tvillingryggen-Lullihatjåhkkå, samt stora Sarektraversen, vikjen antagligen inte behöver någon introduktion. Det man kan undra angående den är väl var man lämpligen börjar. Vi vill naturligtvis få med alla 2000-topparna.
Jag funderar mest över Pårte, vad kan man tänka sej att stöta på för problem där? Vi har säkringsmedel i gängse form men det kunde vara intressant att veta vilka säkringar som behövs vid varje övergång.
 
Som ni säkert har förstått borde rubriken ha varit "Pårte och Sarek trevers"
Jag undrar också om bestigningen är av saitaristhåkkå. Den är ju klassad som ett renodlat klätterberg (enl. Grundsten). Vad bör man förvänta sej där?
Det är många som läst inlägget men ingen som kommenterat. Vi behöver lite nybörjarråd, det skulle vara trevligt om nån kunde bidra med något.
 
Tack Henrik för länkarna.
Saitaris verkar ju fullt genomförbart. kruxen på Pårtetraversen verkar lite knivigare.
Är det möjligt att göra traversen norrifrån? Jag tänkte isåfall gå upp på Lullihatjåkkå från norra isbasängen av Bårddejiekna. På kartan ser det ut att vara rätt moderat lutning från Ö.
Enligt Grundsten kan man inte komma längre än till Lullihatjåkkå utan avanserad klättring men det skulle vara intressant att höra om någon kan bekräfta/dementera det.
 
Hej,

Kul med intresse för klättring i Sarek.
Jag klättrade Saitaris för några år sedan och gjorde även ett försök på Pierikpakte förra året.

Har inga bra tips angående de exakta traverser som du funderar på men min erfarenhet av klättring i dessa områden är att det är oftast inte själva klättringen som har hög svårighetsgrad. Det som brukar vara kruxet är att hitta säkrings punkter, oftast är det väldigt löst och en gammal bergsräv kallade Pierikpakte en gång för berget som rör sig... vilket man smärtsamt förstår när man är där. Om jag ska ge något råd är det att ta stora säkringar, hade ett knippe hexor som var till stor hjälp.

Vet inte om du blir så mycket hjäpt av detta men lycka till Iaf

Magnus
 
Ja, jag har faktiskt tänkt på hexor och tyckt att de borde passa i denna miljö. Jag har än så länge ingen som helst rutin vad det gäller klättring (aldrig använt en hexa) men jag har en hel del teoretisk kunskap. Jag tycker att det är bra att läsa på ordentligt innan man börjar med något. Hoppas att vi ska hinna klättra så mycket som möjligt innan vi sticker iväg.

En klätterfråga: När man firar, kan man göra så att man lägger repet runt en sten eller något annat naturligt, hänger ner båda ändarna och firar på dubbla rep för att sedan kunna dra ner repet utan att behöva lämna något ankare kvar? Jag tycker att det borde vara säkert eftersom repet då inte glider mot stenen under firningen. Jag har emellertid aldrig sett det beskrivas. Tänker jag fel nånstans?
 
Om du lägger repet runt en sten och sedan firar av så är det mycket stor risk att du aldrig får ner repet. Det fastnar helt enkelt. Och om det inte fastnar så sliter du mycket på repet.
Köp repsnöre som du kan lämna kvar på berget. Sen finns det oftast kvarlämnat material där andra har firat. Förlita dig dock inte till 100% på att detta är stabilt, utan lägg även egna.

Stora sarektraversen, alltså från Bierkejaure till Nijak är inga problem alls, lite smalt på ett parti mellan Buchtoppen och Sarektjåhkkås sydtopp. Om du däremot vill ta även Sarektjåhkkås nordtopp, så är det mycket exponerat och några firningar från stortoppen, som du sedan måste klättra upp för.

Pårtetraversens stora hinder är mellan haket där Palkapakte och Lillpalkat börjar, sedan är det riktigt brant ner från Palkatjåhkkå till Tvillingryggen. Över tvillingryggen är det inga problem men jag vet inte hur det är över Lullihatjåhkkå.
Om det är för svårt över Palkapakte, så kan man ju ta sig ner på Pårteglaciären och bara runda dessa bergen. Har själv aldrig klättrat dom, men dom ser väldigt vassa ut och lösa.

Lycka till!
 
Ursäkta om jag kommer med ett tråkmånsinlägg men det är ett ganska stort steg från den klättring man ägnar sig åt på hemmaplans klippor och plastväggar till alpina turer i Sarek.

Jag vill absolut inte komma med en massa pekpinnar, bara fråga om ni har koll på vad det handlar om. Du låter ganska oerfaren, men det kan ju vara en missuppfattning.

(Men vad vet jag, som bara hållit mig till dalgångarna i svenska fjällen av någon märklig anledning.)
 
Tack för tipsen.
Det stämmer att jag inte har någon klätterrutin än. Jag tyckte bara att det vore kul att ta bergsbestigningarna en nivå till vad det gäller svårighetsgrad, sedan är det ju alltid så att man får anpassa sej när man väl är på plats.
på de planerade klättringarna blir det antagligen ganska många firningar, vilket innebär att man då skulle behöva en hel drös med extra slingor och karbiner, vilket jag inte har (nybörjare).
Jag kom precis på att man dessutom inte kan dra rep över kanter eftersom de skadas lättare än slingor, så jag antar att jag får lägga ner min ide angående firning.
Är det absolut nödvändigt att använda klätterkarbiner vid alpina firningar eller kan man använda en vanlig stålkarbin. Jag vet att det ligger långt ifrån klätternormerna;)
 
Är det absolut nödvändigt att använda klätterkarbiner vid alpina firningar eller kan man använda en vanlig stålkarbin. Jag vet att det ligger långt ifrån klätternormerna;)

Använda till vad?
Om det är för att offra i ett firningsankare så är det mer ekonomiskt med ett knippe snabblänkar. Om du sedan köper godkända som det står Petzl på eller köper på CO/Biltema är upp till dig...

Sen är det ju så att den rutin som behövs på alpina turer är av helt annat slag än den du får på hemmaklippan. Det är inte många glaciärpassager i sydsverige om man säger...

Och när en "klätterled" i fjällmiljö har grad fyra kan det betyda att du skall vara komfortabel med att klättra den graden i kängor utan säkring... nedåt.

Med det sagt, det låter som ett skitkul projekt. Kör på för all del, men se till att komma tillbaka också. Summit is good, life is better.
 
Jag föreslår att ni tar iallafall eran första tur med guide. Gå in på http://www.svenskaturistforeningen.se och kolla runt lite, när du hittat en anläggning i närheten av där ni vill gå upp, Ring och fråga. Det är det säkraste sättet för dig & din son att lära er hur allt detta går till.
Bara mitt råd. Absolut inget måste!
Lycka till och ta det lungt:)
 
Använda till vad?
Om det är för att offra i ett firningsankare så är det mer ekonomiskt med ett knippe snabblänkar. Om du sedan köper godkända som det står Petzl på eller köper på CO/Biltema är upp till dig...

Då är vi ganska överens på den punkten. Det blir ju inga större ryck vid en firning.

Med det sagt, det låter som ett skitkul projekt. Kör på för all del, men se till att komma tillbaka också. Summit is good, life is better.

Jag är väldigt mån om livet samtidigt som jag gillar att ha kul. Jag tycker också att jag har ganska bra omdöme.

Vad gäller svårighetsgraden så lär vi inte göra något som är för mycket på gränsen till vad vi klarar, man måste ju kunna ta sej tillbaks också om så krävs.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.