• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Vandra Kvikkjokk-Sarta

Hej! Ska åka med några vänner till Kvikkjokk och sen vidare med helikopter mot vattensystemet Sarta väster om Kvikkjokk i sommar. Jag funderar dock på att skippa helikoptern ut och istället vandra själv från Kvikkjokk och möta upp dem i Sarta eftersom de ska fiska och inte jag. Är det någon som vandrat den delen? Tänkte köra Kungsleden i början, genom Tarradalen, sen vika av söderut mot Sarta. Tacksam för all info/tips.

Jag antar att du med Sarta menar dalgången Sarddávágge och vattnet där, Sarddájåhkå som avvattnar sjön Vaimok och rinner ut i Piteälven vid sjön Alep Sarddá. En sträcka på ungefär 2 mil. Vet du något närmare var ni i så fall ska träffas?

Jag har gått Kungsleden söderut från Kvikkjokk till bron över Tsielekjåhkå och därifrån sneddat över till Sarddávágge via Tsielekgiera. Lättgånget, inga problem. Därifrån fortsatte jag uppströms till sjön Vaimok och sen vidare norrut. Om du vill göra en runda kan du gå den vägen och ta Nordkalottleden tillbaka till Tarradalen och Kvikkjokk. Eller i motsatt riktning. Det går också att tvära över till/från bron vid STF-stugan Njunjes, alltså ett mellanting till färdvägarna ovan. (En detalj, Kungsleden går inte genom Tarradalen. Leden här heter Padjelantaleden.)

Hej och tack för ditt svar!! Ja precis jag menar Sarddávágge. I dagsläget vet jag tyvärr inte exakt vart men innan vi skiljs i Kvikkjokk kommer jag veta mer och kan bestämma rutten utifrån det. Av någon anledning tycker jag det norra alternativet, alltså Padjelantaleden och sen Nordkalottleden, heter leden så där man svänger av vid Tarraälvshyddan?

Javisst, då kan du gå bekvämt rösad led ända fram till sjön Vaimok, där du då får vika söderut. Lite storblockig terräng där vid sjön, men det blir lättare att gå längre ner. Trevlig tur önskar Pelle

Jag gick till Sartavagge från Kvikkjokk under förra sommar. Vi gick Padjelantaleden till Njunjesstugan där vi korsade Tarraälven och slog upp våra tält. Vi gick sedan upp längs Gårrsåjåhka, passerade söder om Ridovarre och tältade ungefär vid sjöarna 1141. Passerade sedan i passet mellan Jierta och Råhtjuris och sedan snett ner i Sartavagge via den lilla kullen Gallovaratj.

Stigningen upp längs Gårrsåjåhka var givetvis tuff, men utsikten på vilopauserna är magnifik. Lika så när man passerat vattendelaren mellan Jierta och Råhtjuris. Däremellan var det dock mest månlandskap och lite begränsat med tältplatser. Vi hade dock 3 rätt stora tält och därmed i behov av lite större area av "godkänd tältmark".

Detta vägval funkar ju om du vill ansluta till Sartavagges södra del.

Tillägg: Det var inte särskilt svårvandrat uppe på högplaten mellan Tarradalen och Sartavagge och man kan nog gå ganska mycket hur man vill däruppe. Det gäller nog även för upp och ned passage åt båda hållen. Sträckan görs ju dock helst i gott väder.

Jag kan rekommendera topptur till toppen Alep Doaresoajvve (1229möh). Riktigt fet utsikt, men det gäller nog många toppar i området :)

Hoppas ni får en fin tur!

Bilagor

Logga in