Kan jag vandra kungsleden?

Hej Utsidan! Efter tre år, fyllda av universitetsstudier och diverse sommarjobb, har jag äntligen blivit klar med de flesta "måsten" och vill nu ha en redig semester. Jag vill gärna vandra (hela) Kungsleden men är osäker på om det kan anses möjligt.

Förutsättningar:
*ålder 23 år, kvinna, medelmåttligt aktiv (jobbar inom vården och klättrar på min fritid)
*gått sträckan Nikkaluokta - Kebnekajse - Nikkaluokta tidigare, tillsammans med kompisar
*kommer vandra själv
*egentligen obegränsat med tid och planerar att åka mot Kiruna den kommande veckan (v36).
*relativt obegränsad budget (se dock nedan ang tält)

Utrustning som jag i dagsläget äger är:
*Haglöfs vandringskangor, Solid Lite II GTX (http://https://www.xxl.se/haglofs-solid-lite-ii-gtx-vandringskangor-herr/p/1091025_1_style)
*Sovsäck - TheNorthFace, Aleutian 35/2 (Komforttemp 8°C) (http://https://www.thenorthface.com/shop/aleutian-35-2)
*Ryggsäck - Fjällräven, Abisko W55 (http://http://www.outnorth.se/fjallraven/abisko-55w-ryggsack?gclid=CjwKCAjwranNBRBhEiwASu908HIDdEgXIyf6Ohrfu2jWEMEtT5ykfBGNX03EGN-KDMi_tX5xYhn-qBoCAnAQAvD_BwE#StoneGrey)
*Liggunderlag, billigare variant (http://https://www.amazon.com/Naturehike-Ultralight-Inflatable-Inflating-Dampproof/dp/B016MM6LBG).
*traditionellt Triangiakök

Och det är det. Just det, några extra parenteser.
*Är beredd att gå ner i vandringssträcka och ta en kortare etapp om det anses visare, framförallt då jag inte vill ha en alltför tung ryggsäck (tänker max 15 kg).
*mat planerar jag att båda ta med egen och köpa längs med vägen, framförallt för att hålla vikten nere.
*Kan tänka mig att bara bo i STFs stugor men drömmen hade nog varit en kombination av tält och stuga. Problemet är då att jag saknar tält, och undrar om ni har några rekommendationer? Har redan läst om Hilleberg Akto och velar om inköpet är möjligt med min budget. Därför skulle gärna höra förslag om liknande tält som inte skjuter i vikt och är billigare.

Tror ni på Utsidan att vandringen är en möjlighet, men framförallt att det blir en sånär som trevlig sådan också? Vilken annan sträcka skulle ni annars rekommendera? Bor i Göteborg och kan tänka mig att istället åka till Norge eller någon annan vandringsled i relativ närhet men då framförallt för att jag ojjar mig över höstens temperaturer och min lite tunnare sovsäck.

Tack på förhand!
 
Bergans Trollhetta 2 för 3300kr.
http://www.outnorth.se/bergans/trollhetta-2-pers-tent#Green
2,5kg
Vikten kan balanseras genom ett köp av ett lättare kök.

Trangia ca850g + T-röd 500g= 1350g

Optimus crux lite(eller biltemas)+ 0,8l kittel ca 300g + gas 400g(250g)= 700g

Sovsäcken är lite för kall för höstnätter i tält jag hade velat ha en med komfort ca -5g. Jag har en påse av en fleecefilt som förstärkning den kan jag även använda som lakan i stugor.

Mat ca 600g /dag
10dagar 6kg

Packade kläder ca 2-2,5kg för mig.
 
Båtar

Om det är denna hösten du menar så behöver du kanske kolla båtarna
på sträckan.
Tror att roddbåtar tas in och turer upphör runt 24/9.
Googla STF båtar i fjällen.
Lycka till.
/Cecilia
 
Spontant så tänker jag att turen nog är möjlig. Ett sätt är ju att börja vandra och ha koll på var det går att avbryta. Gå så länge det känns roligt och åk hem sedan.

STFs stugor stänger den 24/9 så efter det går det inte att köpa mat på vägen. På sträckan mellan Kvikkjokk och Ammarnäs har STF inga stugor, det finns privata alternativ men det är ganska långt mellan dem och de kan behöva bokas i förväg. Det är ju möjligt att även de är stängda.
 
Bergans Trollhetta 2 för 3300kr.
http://www.outnorth.se/bergans/trollhetta-2-pers-tent#Green
2,5kg
Vikten kan balanseras genom ett köp av ett lättare kök.

Trangia ca850g + T-röd 500g= 1350g

Optimus crux lite(eller biltemas)+ 0,8l kittel ca 300g + gas 400g(250g)= 700g

Sovsäcken är lite för kall för höstnätter i tält jag hade velat ha en med komfort ca -5g. Jag har en påse av en fleecefilt som förstärkning den kan jag även använda som lakan i stugor.

Mat ca 600g /dag
10dagar 6kg

Packade kläder ca 2-2,5kg för mig.

Tack för all info om vikter mm, det är verkligen något som jag har för dålig uppfattning om. Ska fråga runt om någon har något annat friluftskök än det jag har. Har inte använt ett gas-drivet förut så får nog provköra det innan, men det kommer nog gå bra.

Nu när frågan om mat kom upp tänker jag att jag måste fråga lite mer om det. Hur packar och ransonerar ni inför en vandring? Har läst om kalori-rekommendationer osv
i en annan tråd http://https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85503&page=1 men stod inte så mycket om i vilken form dessa kalorier kommer. Är havregrynsgröt den rekommenderade frukosten? Vad äter ni till lunch/middag/snacks?
 
Klart det går, bara det blir rätt förberedelser.

Tält ökar både flexibilitet och säkerhet så kan du få tag i ett lätt tält gör det säkert turen lite roligare.

Att sova dåligt är verkligen inte kul, så en bra sovsäck för comfort kring -5 kommer du nog inte ifrån att skaffa, även om du tar på dig alla kläder blir det kallt om natten i en avsedd för några plusgrader. Osäker på liggunderlaget, men om det bara är luft kommer det bli kallt. Då bör du nog kombinera det med ett klassiskt i cellplast som ger lite isolering.

Vad gäller mat så är havregryn om morgonen min favorit, förstärkt med nötter, torkade bär och lite honung. Att få i sig något varmt brukar öka motivationen och humöret ordentligt.

Lunch vill man äta snabbt och enkelt så här är väl det vanliga att man käkar frystorkat även om det inte är någon personlig favorit. Finns även enkla pastarätter.

Middag är en smaksak, vissa vill bara ha i sig näring och andra vill göra det till en upplevelse. Finns många trådar om mat så bäst är nog att leta sig fram.

Förutom huvudmålen vill man ha något att ta till när humöret tryter, för mig gör 50g choklad/dag eller motsvarande snacks susen. I övrigt är jag inte mycket för sötsaker men när jag är ute höjer det verkligen humöret. Även nötter är gott.

Sen dricker jag både kaffe och te lite beroende på humör, men oftast te från termosmugg när det blåser kallt och kaffe på morgonen och vid lunch.

Om du med traditionellt trangia menar med spritbrännaren skulle jag överväga att låna/köpa en gasbrännare till den. Du kan även spara lite vikt genom att lämna stekpannan hemma i utbyte mot en pajform som lock. Även en gryta kan lämnas om du går solo men jag skulle ha två grytor men ingen tallrik.


/Gustav
 
Jag tycker ett begagnat HB Akto är ett bra val bland möjliga tält. På Blocket finns just nu tre stycken med priset 3500, 4500 och 4500 (plus frakt). Här på Utsidans Prylmarknad ytterligare ett för 4500. Tältet för 3500 är den gamla modellen (som jag själv har), vikt 1,7 kg, fungerar utmärkt. Förmodligen får du tillbaka ungefär samma pengar om du senare skulle vilja byta.

Lycka till med din tur önskar Pelle
 
Höst och sovsäck.

Har redan varit ett antal kalla nätter,och anser mej allt annat än frusen,men en säck med komfortemp ner till -10-12C är att föredra om du ska sova gott i tält,och ett tillräckligt isolerande liggunderlag.
 
Klart att du klarar det, förutsatt att du vet hur du tar hand om dig själv och inte har några problem med att vara ensam.

Vill du banta köket så kan du läsa lite om hur sådant kan göras här. Du klarar dig på 35g gas/dag om du eldar klokt.

Vad gäller mat så brukar jag äta havregrynsgröt till frukost. Det finns folk som menar att det är för lite energi per vikt och volym, men jag har aldrig bekymrat mig för kaloriintaget när jag fjällvandrar. Jag har varit ute under en så begränsad tid (2 veckor i sträck) att kroppens egna reserver räcker gott och väl.
Så en stabil portion gröt (2dl gryn) som jag toppar med russin, jordnötter/frön och mjölkpulver brukar utgöra min frukost, efter det äter jag sällan något innan lunch.
Till lunch äter jag någon form av gryta eller soppa, jag torkar all min mat själv av ekonomiska och kulinariska skäl. Jag brukar då äta ca 1,5-2 standardportioner.
På eftermiddagen slinker det ner lite choklad, nötter och solrosfrön (jag beräknar 30g choklad/dag och 500g nöt-fröblandning/vecka).
Till middag varierar det, ibland något avancerat och ibland något enkelt. Exempel på avancerad mat kan vara risotto, mac'n'cheese eller tortellini med pesto.
Till både lunch och middag kan det vara lämpligt att pytsa i lite olja eller smör, det höjer smakupplevelsen och bidrar med täta kalorier.

Men matintag och kaloribehov är så individuellt att det är svårt att säga hur mycket mat andra ska ha med sig. En del behöver lite mat ofta, andra mycket mat sällan. Terrängen styr hur mycket mat du behöver, det är stor skillnad på att gå 3mil ledat och oledat. Jag hade en chockerande stor aptit i år då jag gick ca 2,5mil oledat/dag och var kall hela tiden, medan jag förra året var proppmätt hela tiden pga enklare förhållanden och kortare distanser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...