Kan jag vandra kungsleden?

Din lista ser rätt bra ut. Behövs inte speciella vandringsbyxor. Går lika bra med träningsbyxor för (utomhusträning) höst/vinter/vår t.ex. varma tajts eller vindbyxor (som du kanske redan har).

T-shirt, skjorta osv på överkroppen är individuellt. Min kombo som funkar både på sommar och vintertur är långärmad underställströja, fleecetröja och vindjacka.

Jag tycker absolut du ska ett extra underställ att sova i så det garanterat är torrt.

Angående material är de flesta överens om att bomull är dåligt förutom när det är riktigt varmt (håller mycket vatten och torkar långsamt) men sedan går åsikterna isär. Jag föredrar ull närmast kroppen och fleece som mellanlager. En del kör ull som mellanlager också men jag tycker fleecens snabbtorkande egenskap väger över på flerdagstur. Regnar det mycket blir man blöt hur bra regnställ man än har och då är en fleecetröja lättare att få torr. Fleece är väldigt billigt också.

Uppdatering: försök få tag på ett far ofodrade vattentäta överdragsvantar också. Tänk regnjacka för händerna. Ett par extra stora diskhandskar är bättre än ingenting. Det och fingervantar i fleece är en bra kombo.
 
Klädsel beror på hur varm du är i utgångsläge. När jag var uppe för 2 veckor sedan var det också väldigt kallt (trendade nog kring 10 grader dagtid, snöblandat sista dygnet). Jag levde mitt liv i en tunn underställströja (ull) och en ulltshirt. Vid behov drog jag på mig en ulltröja (tröja m90) och regnjacka utanpå. Jag anser inte att man behöver mer än ett underställ, det får kroppstorka när man är i tältet.
Finns många märken och modeller av kläder att välja på. En personlig favorit vid kyliga förhållanden är aclimas ullbrynja. Den skapar ett tjockt luftlager och har en rejäl halskrage som värmer gott. Den kräver dock ett yttre lager för att inte all värme ska blåsa ur (av lätt insedda skäl).
Glöm inte att det alltid blåser snålblåst på fjället!
 
Fråga rörande jacka. Vilken slags jacka bör jag vandra i? Och bör jag packa med en fleecetröja?

Din jacka bör samtidigt vara ditt regnplagg. Bäst är förmodligen en skaljacka för ett antal tusenlappar, men jag tycker du kan gå i en regnjacka i hygglig kvalitet. Skillnaden är främst att regnjackan andas dåligt eller inte alls, något man kan leva med.

Jag själv tar med två fleecetröjor, en i medium och en i large! Så en fleece tycker jag är minimum. Men så är jag rätt frusen, sover den här årstiden i en tjock dunsäck med Woolpower 200 g underställ samt en fleecetröja.........
 
Fråga rörande jacka. Vilken slags jacka bör jag vandra i? Och bör jag packa med en fleecetröja?

Det finns två skolor angående jacka:
  1. En vattentät skaljacka/regnjacka som enda jacka, lite som att gå omkring i en plastpåse :)
  2. En regnjacka som ligger i ryggsäcken och en vindjacka (eller blus) att vandra i. Vindjackan kan vara en vindtät skjorta eller en löparjacka typ Craft/Asics eller liknande och man har endast på sig plastpåsen när det regnar
Vilket alternativ du ska välja beror på hur varm du är och hur mycket du svettas när du rör dig och bär ryggsäck.

Under sommaren vandrar till största delen i samma typ av kläder som jag springer i på vintern. Funktions T-shirt + Craft vindställ. Vid behov förstärker jag med ett syntetunderställ (ullmax) och en tunn stretchfleece.
Ju kallare det blir desto mer byter jag ut synten mot ull.
 
Hålla sej torr och varm.

Tältat en natt på ett berg ovan Kvikkjokk i natt,dryga 800möh.
Inte minusgrader,men. Skönt med min sovsäck med komf. temp -7C, tunna ullunderställ inkl strumpor och tjockare ullmössa.
Skulle nog ha tex mitt Kari Traa"rosé" underställ och en lite tjockare dunjacka än min gamla WM Flight jacka som sköna läger- och nattplagg.
Regnställ som verkligen håller regnet borta,samt ett tillräckligt regnskydd om det blåser och regnar hårdare, ibland fått ryggsäcken och även kläder våta av ren ovarsamhet. Vanliga större ziplockpåsar till ombyteskläderna är bra.
 
Din lista ser rätt bra ut. Behövs inte speciella vandringsbyxor. Går lika bra med träningsbyxor för (utomhusträning) höst/vinter/vår t.ex. varma tajts eller vindbyxor (som du kanske redan har).

Har tyvärr inte det och gick senast med träningstights, något som blev för kallt. Tycker vandringsbyxor verkar praktiska med bra fickor samt att de är slittåliga. Funderar dock också på tights som är vindtåliga, framtill i alla fall, men har inte bestämt mig riktigt. Ska ner på naturkompaniet imorgon och prova, får se vad jag kommer hem med. Har någon rekommendationer på tights som är vindtåliga, ev. bra vindbyxor?

Undrar även över termen "vindjacka". Ovan här talade Joakim om löparjacka av exempelvis märket Craft. Är tanken i sådana fall att denna är den enda jacka som behövs under vandringen, utöver regnjackan? Och att denna jacka såklart kombineras med underställ, fleece eller liknande?

Uppdatering: försök få tag på ett far ofodrade vattentäta överdragsvantar också. Tänk regnjacka för händerna. Ett par extra stora diskhandskar är bättre än ingenting. Det och fingervantar i fleece är en bra kombo.

Tack för tipset! Har ett par löparhandskar samt ett par "undervantar" i ull som jag funderar på. Men kanske blir att jag släpar med diskhandskarna också, haha.
 
Undrar även över termen "vindjacka". Ovan här talade Joakim om löparjacka av exempelvis märket Craft. Är tanken i sådana fall att denna är den enda jacka som behövs under vandringen, utöver regnjackan? Och att denna jacka såklart kombineras med underställ, fleece eller liknande?

Det stämmer!
Så länge det inte regnar behöver du inget annan jacka.
Förslagsvis väljer du en vindjacka med huva.
Exempelvis Norröna Aero60
 
Tältat en natt på ett berg ovan Kvikkjokk i natt,dryga 800möh.
Inte minusgrader,men. Skönt med min sovsäck med komf. temp -7C, tunna ullunderställ inkl strumpor och tjockare ullmössa.

Har för närvarande skramlar ihop två sovsäckar, en tunnare med komf. temp +15 och en +7, som enligt denna tråd resulterar i en komf. temp av -3. Tror du det är otillräckligt? Har eventuellt en sovsäck med +/-0 som jag då planerar att kombinera med den med +15. Problemet är dock att den som är +/-0 är 225cm lång för mig som är 170cm lång vilket inte är optimalt..
 
Har för närvarande skramlar ihop två sovsäckar, en tunnare med komf. temp +15 och en +7, som enligt denna tråd resulterar i en komf. temp av -3. Tror du det är otillräckligt? Har eventuellt en sovsäck med +/-0 som jag då planerar att kombinera med den med +15. Problemet är dock att den som är +/-0 är 225cm lång för mig som är 170cm lång vilket inte är optimalt..

Välj en säck som håller till ca -8-10, tro mej,du behöver få vara varm och torr efter en vandringsdag för att återhämta dej till nästa dag.
Låta " kläder torka på kroppen" skulle göra mej frusen och missmodig. Vandringsbyxor,något robustare än de riktigt tunna sommarbyxorna är skönast och mest praktiskt,och för egen del har jag bara en regnjacka och ingen vind-dito. Finns ju mycket tunna lätta vind/löparjackor som inte tar plats om man kan tänka sej att ha med båda. Troligen kommer du att gå i iskallt regn,vind och en del snöglopp denna årstid,och det är ju inget nöje...så rusta dej tillräckligt.
 
Har tyvärr inte det och gick senast med träningstights, något som blev för kallt. Tycker vandringsbyxor verkar praktiska med bra fickor samt att de är slittåliga. Funderar dock också på tights som är vindtåliga, framtill i alla fall, men har inte bestämt mig riktigt. Ska ner på naturkompaniet imorgon och prova, får se vad jag kommer hem med. Har någon rekommendationer på tights som är vindtåliga, ev. bra vindbyxor?

På min höstvandring förra året körde jag ett par Icebreaker Tracer Tights (260 g/m2) med ett par shorts ovanför vid behov just för att få litet mer vindskydd. Sommarens två fjällvandringar (juli och början augusti) har jag gått i kortbyxor hela tiden.

Nu har jag köpt ett par Tierra Scirocco vindbyxor som jag ska testa på årets höstvandring. Tror jag betalade 300 kr på Naturkompaniet och de väger 118 gram (herr, medium).

Det finns löpartajts med windstopper, t.ex. Arcteryx, men rejält dyra.

Kör på vandringsbyxor om du gillar det. Det var ett tips för att få det att funka med grejer du kanske redan har och jag personligen gillar att gå i lätta "träningskläder".

Angående sovsäck. Ta med en plastflaska som tål varmvatten (Nalgene, men testa hemma att den inte läcker efter någon timme). Det är guld värt med varmvattenflaska i sovsäcken om man fryser. Driver ut fukt också.
 
Har för närvarande skramlar ihop två sovsäckar, en tunnare med komf. temp +15 och en +7, som enligt denna tråd resulterar i en komf. temp av -3. Tror du det är otillräckligt? Har eventuellt en sovsäck med +/-0 som jag då planerar att kombinera med den med +15. Problemet är dock att den som är +/-0 är 225cm lång för mig som är 170cm lång vilket inte är optimalt..

Mitt förslag är att du satsar på +/-0 sovsäcken.

Det är enkelt att anpassa längden genom att snöra av sovsäcken, en stor och vid sovsäck däremot är lite svårare. Men när du stoppar den ena sovsäcken i den andra kommer du även motverka detta problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.