Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris.

Hej!

Jag planerar till hösten (min förhoppning är att komma iväg början/mitten på september) att vandra på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta och behöver ett tält till det! Har kollat runt lite här på forumet samt hos diverse återförsäljare, men har inte blivit något klokare tyvärr. De tält jag har hittat till bra pris har inte haft några recensioner, och jag lyssnar hellre på folks egna erfarenheter än att stirra mig blind på siffror.

Jag har ingen direkt budget jag måste hålla mig till egentligen, har ganska bra med pengar men det känns dumt att spendera mer än nödvändigt.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321 några erfarenheter av detta? Tips på andra tält mottages mer än gärna också! Som sagt var, ingen direkt budget, men helst inte allt för mycket heller. (T.ex. verkar Hilleberg Akto vara populärt men kanske lite dyrare än jag hade tänkt mig. Har dock 20% hos addnature).

Jo, just det! Är i behov av ett liggunderlag också. Behöver väl inte vara något märkvärdigt, men tips mottages ändå gärna.
 
Tält!

Jag har ett Veloce. Jättebra tält! Rymligt för en person, går att sova två i också. Jag har varit ute i två riktiga busväder med vindar upp emot tjugo sekundmeter och ena gången i ösregn. Inga problem!
 
Jag kör med Terra Novas budgetmärke Wild country "Zephyrus lite 1" och trivs bra med det. Går att få runt 2000. Ibland billigare. Tåligt och lätt. 1250 gram. Står emot regn och vind bra. Som Hilleberg Akto fast 3 ggr billigare men ändå lika bra.

Brittiskt märke. Beställde fraktfritt från www.Ultralightoutdoorgear.co.uk
 
Enmanstält tenderar ju att vara lite små, tycker jag som är lite längre och gillar att ha lite utrymme. Så ett tips är att även titta på lätta tvåmanstält :).
Jag använder nu ett HB Niak som solo tält.

Angående liggunderlag så finns det en uppsjö, själv är jag väldigt nöjd med mitt Exped Synmat Lite ul 5 m.

Det är 5 cm tjockt, väger 390g och har ett R-värde på 2,5, vilket klarar -1.

Sedan har jag även med ett halvt cellplast underlag, bara för att sitta på i tältet, på den punkten är ett uppblåsbart tämligen värdelöst!
Använder det även som förstärkning under överdelen av kroppen på natten.
 
Hej!

Jag planerar till hösten (min förhoppning är att komma iväg början/mitten på september) att vandra på Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta och behöver ett tält till det! Har kollat runt lite här på forumet samt hos diverse återförsäljare, men har inte blivit något klokare tyvärr. De tält jag har hittat till bra pris har inte haft några recensioner, och jag lyssnar hellre på folks egna erfarenheter än att stirra mig blind på siffror.

Jag har ingen direkt budget jag måste hålla mig till egentligen, har ganska bra med pengar men det känns dumt att spendera mer än nödvändigt.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321 några erfarenheter av detta? Tips på andra tält mottages mer än gärna också! Som sagt var, ingen direkt budget, men helst inte allt för mycket heller. (T.ex. verkar Hilleberg Akto vara populärt men kanske lite dyrare än jag hade tänkt mig. Har dock 20% hos addnature).

Jo, just det! Är i behov av ett liggunderlag också. Behöver väl inte vara något märkvärdigt, men tips mottages ändå gärna.

Jag var i ungefär samma läge och efter lite läsande velade jag mellan begagnat HB enmans och Arctic Alpine Veloce. Det blev det senare. I alla fall skulle jag absolut inte ha nåt mindre, det blir för mycket bivy för min smak då. Jag är 190 cm och +110, om man är mindre är det säkert annorlunda.
 
Jag var i ungefär samma läge och efter lite läsande velade jag mellan begagnat HB enmans och Arctic Alpine Veloce. Det blev det senare. I alla fall skulle jag absolut inte ha nåt mindre, det blir för mycket bivy för min smak då. Jag är 190 cm och +110, om man är mindre är det säkert annorlunda.



Jag beställde ett Velos som solo tält, använder ett Fjällräven Dome annars men hoppas mycket på detta nya Velos, att man även kan vara två dessutom. Jag beställde det i fredags men har ej ännu fått det. Har Northstar normalt lite längre levtider? Jag bor i söder ska tilläggas och det är iofs en bit från Gällivare. Har aldrig beställt där tidigare, har någon mer erfarenhet?


..sent using tapatalk
 
Tack för alla svar! Ni som har Veloce, hur upplever ni att det är med plats för ryggsäcken? Vad jag förstår är det egentligen ett tält för 2 pers, så det borde väl inte vara några problem.

Hur lyckas man få 20 % hos Addnature? Tror ganska många här skulle vara intresserade av det.

Fick det genom Friluftsfrämjandet.
 
Tack för alla svar! Ni som har Veloce, hur upplever ni att det är med plats för ryggsäcken? Vad jag förstår är det egentligen ett tält för 2 pers, så det borde väl inte vara några problem.







Fick det genom Friluftsfrämjandet.



En del beskriver att längden är väl tilltagen så ryggan kan ligga vid fotändan.


..sent using tapatalk
 
Jag beställde ett Velos som solo tält, använder ett Fjällräven Dome annars men hoppas mycket på detta nya Velos, att man även kan vara två dessutom. Jag beställde det i fredags men har ej ännu fått det. Har Northstar normalt lite längre levtider? Jag bor i söder ska tilläggas och det är iofs en bit från Gällivare. Har aldrig beställt där tidigare, har någon mer erfarenhet?


..sent using tapatalk

Jag minns det som ganska normal leveranstid, i mitt fall betalade jag i förväg via bank och betalningen skulle registreras innan dom skickade. Men när det väl var färdigt tog det väl kanske 3 dagar eller nåt, inget som var anmärkningsvärt i alla fall.
 
Hur lyckas man få 20 % hos Addnature? Tror ganska många här skulle vara intresserade av det.

Tycker det är ständiga "kampanjer" på alla dylika sidor. Addnature, Outnorth, XXL, Tindeberg osv. Är man intresserad av något är det bara att ha is i magen. Antingen är det snart kampanj eller så får man någon rabattkod i mailen. Konkurrensen är bra nu!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.