Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris.

När jag köpte mitt Veloce-tält för några månader sedan så räknade jag med att köpa några extra tältpinnar (lägg till någon hundralapp) och en footprint (30 kr presenning på ett par hundra gram). Någon footprint känns bra till alla tält som kostar några tusenlappar, för att det ska hålla längre, men om man vill optimera för vikt så kan man ju skippa det.

När jag köpte mitt Veloce-tält för några månader sedan så räknade jag med att köpa några extra tältpinnar (lägg till någon hundralapp) och en footprint (30 kr presenning på ett par hundra gram). Någon footprint känns bra till alla tält som kostar några tusenlappar, för att det ska hålla längre, men om man vill optimera för vikt så kan man ju skippa det.

Exakt. Gjorde hål på golvet i mitt då nya FR Dome 3 på en berg. Kör en press för 49:- till det då det står på "hårt" underlag.
Tältpinnar ska jag komplettera med 2-3 st V-pegs hur eller hur märkte jag. Rimlig vikt ändå och en juste takhöjd. Nöjd så långt, en vecka i Grövelsjön så vet jag nog mer ;)

..sent using tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske till hjälp?

Hilleberg Akto är som du säger kanske lite dyrt och inte alltför stort beroende på villen kroppsstorlek man har men jag, är dock bara 163 lång bor i det nu i ca 6 veckor i sommar (som jag har haft turen att låna av skolan jag går på) och trivs väldigt bra. Men är ju somsagt inte så stor till växten så för mig passar det bra.

Om du tänker på liggunderlag och vill ha lätt och billigt så kolla in Alpkit, ett engelskt märke som har grym service och är snabba i leveransen. Har ett numo liggunderlag, uppblåsbart men de har olika varianter.
Dom har tält också men har inte testat deras tält dock så kan inte uttala mig om dem. Sen är ju MSR ett schysst märke också.

Får tacka för alla svar! Har beställt ett Veloce, ser fram emot att få hem det så man kan prova att sätta upp det (var tyvärr rätt längesen jag tältade, så är lite ringrostig).

Kompletterade med Hillebergs Y-pegs. Liggunderlag fick bli Exped AirMat Lite 5M och kompletterade med ett vanligt liggunderlag för extra skydd/isolering och som sittunderlag.

Får tacka för alla svar! Har beställt ett Veloce, ser fram emot att få hem det så man kan prova att sätta upp det (var tyvärr rätt längesen jag tältade, så är lite ringrostig).

Kompletterade med Hillebergs Y-pegs. Liggunderlag fick bli Exped AirMat Lite 5M och kompletterade med ett vanligt liggunderlag för extra skydd/isolering och som sittunderlag.

Övertygad att du blir nöjd med den uppsättningen :) Lev tog en vecka från Northstar, kan vara bra att veta.
Till mitt tält kom linorna i längder och man fick kapa själv till totalt 7 linor, lite förbryllande först men det blev bra.
Jag ersatte några av pinnarna också med fjällrävens.
Grattis till ett bra "kit"
Trevlig sommar!

..sent using tapatalk

Ett särskilt footprint tycker jag är onödigt. Funkar utmärkt att peta in cellplastsunderlaget under duken istället. Så har man bara det uppblåsbara inne.

Ett särskilt footprint tycker jag är onödigt. Funkar utmärkt att peta in cellplastsunderlaget under duken istället. Så har man bara det uppblåsbara inne.

Så långt har jag inte tänkt..
Tack för tipset! Det är ju både bättre skydd och samma funktion för kroppen. Strålande!
[emoji120]

..sent using tapatalk

Min tanke är att köpa en billig presenning på Rusta eller liknande för att ha som skydd under tältet mot blöt mark och onödigt slitage, har sett flera med samma tält föreslå det. Har tänkt att använda det extra liggunderlaget för extra skydd mot kyla (osäker på hur kallt det är där uppe den tiden på året) och att sitta på vid raster etc.

Min tanke är att köpa en billig presenning på Rusta eller liknande för att ha som skydd under tältet mot blöt mark och onödigt slitage, har sett flera med samma tält föreslå det. Har tänkt att använda det extra liggunderlaget för extra skydd mot kyla (osäker på hur kallt det är där uppe den tiden på året) och att sitta på vid raster etc.

jo liggunderlag kan man ha till mycket - tältgolvsskydd, sitt/liggunderlag, pot cozy, kajakflottör

rekommenderar evazote från extremetextil i tyskland. 1x2 m som man kan klippa till som man vill, plus att de är lättast på marknaden.

Footprint

Jag tänker så här:

Köper jag ett footprint för att skydda det nya tältet så kommer jag alltid att "släpa på" en footprint.
Om jag i stället väntar med att köpa ett footprint tills dess att golvet börjat läcka, så har jag sluppit "släpa på" footprinten under förhoppningsvis minst 2-3 år.

Om man tycker det är viktigt med footprint/markskydd i absiden så blir läget naturligtvis ett annat, men där är jag inte (än).

Poncho

Har aldrig använt footprint till mina Hilleberg och har klarat mig utan fadäser under alla år.

Skulle jag använda ett "footprint" så skulle det bli min Ultra sil nylon poncho som även kan användas till regn/vind skydd vid raster samt även som extra regnskydd vid utgången när det är mjukt underlag.

Flera funktioner till mindre vikt!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips