Söker god råd rörande ”sommartält”

Allo! (varning: lååångt inlägg ;) )

Jag tänkte kolla om jag kunde få lite goda råd/tips här från mer erfarna tältare :)

Jag skulle vilja köpa mig ett tält till, har idag ett stort fyrmanstält och ett litet enmanstält men skulle också vilja ha ett nytt två- eller tremanstält. Har idag två tält i den storleken men ett är ett Fjällräven Everest från sjuttiotalet(!) och det känns trångt och det andra är ett enkelt/billigt kupoltält som jag impulsköpte för ca 15 år sedan när jag inte hittade stängerna till Fjällräventältet.

Jag ska bara använda det sommartid och ska inte vandra med tältet utan främst ha med det på turer med min forsbåt (”raft”) eller på turer med motorcykeln.

Så jag behöver inte tänka sååå mycket på vikten eller packstorleken utan kan tänka mig ett på runt 3,5/3,7 kilo och hoppackat på ca 50x20 cm.

Och pris/prestandamässigt tycker jag mig inte ska behöva satsa på ett Hilleberg, etc. utan borde kunna klara mig med ett enklare/billigare tält (men jag vill inte ha något ”skräp” heller om ni förstår vad jag menar).

Jag skall mest använda det själv/ensam men ska till sommaren ha med mig en kompis under en längre strömtur med raft’en/gummibåten och att hunden min kan följa med ibland också.

Men jag har det gärna bekvämt och vill inte trängas, jag är dock inte så lång så det behövs inget extra långt/högt innertält men jag skulle gärna ha en rymlig absid då jag har en förmåga att släpa med mig mycket prylar på turerna med gummibåten :)

En av de lokala butikerna (XXL Sport) har ett Helsport Breheimen 2 (4000kr) uppsatt i butiken och det tilltalar mig med sin rymliga absid. Och det är ju en erkänd bra tillverkare men jag får intrycket att just den modellen specialtillverkas just för XXL Sport och inte finns med på på tillverkarens egen webbplats/webbshop…

Samma med Bergans Hardangervidda 3 (3200kr), jag gillar designen på det med sin rymliga absid men återigen finns den modellen inte med på tillverkarens egen webbplats utan verkar vara något som dom satt sitt namn på för en viss återförsäljare (Outnorth i det här fallet)…

Kliver man upp i pris till ett Bergans Trollhetta 3 (5000kr) så är det ett tält som tillverkaren själv har med i sin egen webbutik….

Men hänger jag upp mig för mycket på det här med vem som tillverkat det/att tillverkaren inte verkar ”stå” för produkten så mycket att dom säljer den själv?

Är det hyfsat bra tält från Bergans och Helsport om man betalar runt 3000/4000kr? Dvs det ska fixa en regnig sommarnatt men jag ska inte tälta på kalfjäll i storm. Och det ska hålla i minst fem/tio år med kanske fem/tio nätter per sommar…

Eller kan jag rent utav klara mig med ett billigare tält från exempelvis Outwell, Urberg (det är väl Outnorths ”eget märke”?) eller ett Coleman för runt 1500kr? Eller är det bara skräp som det regnar in i, eller går sönder om det skulle blåsa upp lite en sommarnatt när man tältar vid en sjöstrand…

Mitt stora fyrmanstält, ett Coleman Mackenzie Blackout 4, är jag väldigt nöjd med för vad det är. Typ vardagsrum och två sovrum med full ståhöjd. Har klarat av regniga/blåsiga dagar i Norska kustbandet utan problem och det kostade runt 6000kr har jag för mig vilket ju är ganska billigt för ett bjässetält som väger ca 25 kilo(!) :)

Men det tältet är ju inget man släpar med sig på några expeditioner med gummibåten eller på motorcykeln ;)

Ja, ni märker min förvirring :) ”klarar” jag mig med exempelvis ett Outwell, Coleman eller Urberg för ca 1500/2000kr eller ska jag kliva upp till ett Helsport/Bergans för runt 3/4000kr eller lägga på ytterligare en tusenlapp för ett tält som tillverkarna själva ”törs” ha med i sitt eget utbud tycker ni….

Goda råd, tips och egna erfarenheter lyssnar jag gärna på :)
Tack på förhand!
/Rikard
 
Med dom kraven skulle jag köpa en lättvikts-lavvu. Mer plats än ett vanligt tält, hyfsat lätt och ganska liten packvolym. Jag har själv denna som kompletterar mina vanliga tält och som jag använt med en titankamin nu i vinter, men det finns rätt många andra olika modeller:

Komplettera med mygginnertält för sommarbruk.

Här några till:
 
Välj rätt storlek 3p låter det som, har du tittat på Tältcentralen och på,Friluftsvaror?

go tur
Nej, dom två hade jag inte koll på - Tältcentralen syr ju tydligen upp egna tält till och med! Och lagar tält, härligt att se i dessa slit & slängtider!

Tack! Ska kika närmare på dom två!
/Rikard
 
Ptja, jag slutade o fundera och slog till idag på ett Bergans Romsdal 3!

3,27 kilo, rymlig absid, silikonbelagt yttrtält, ska visst gå att slå upp med innertältet inuti yttertältet vilket borde vara bra om det regnar.

Verkar vara en utgående modell, ordinarie pris verkar har legat på runt 6000kr vilket ger intryck av att kunna vara halvhyfsat ändå. XXL Sport har sålt det för 4000kr och hade det på extrapris för 2500kr just nu så jag slog till på ett sådant.

Sen får väl framtiden utvisa om det vaaaar ett gott köp eller ej ;)

Tack för hjälpen Folks!
/Rikard

3A3A1F03-B0A1-4914-BE71-8DE451EF1457.jpeg
 
Det är nog ett bra första tält om du ej är lång lågt i ingång till innertält lite kort sovutrymme ok till ca 185 L
Bra modell om du vill laga mat i Abside tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
vojma Rookie söker tips om extremsovsäck Bo och sova 11
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
olatheplumber Söker stuga på landet Bo och sova 2
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.