2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren)

Om du inte ska upp på kalfjället och vandra i värsta busvädret.
Skulle jag rekommendera och tipsa om en kåta.
Jag har en Golite Shangri-La 5, som fungerar väl till 5 personer och är ett slott för 2 vuxna och 2 barn, vikt 3kg. Att ha ståhöjd är fantastiskt jmf krypa runt.
En liknande tält med vettiga recensioner och lätt vikt finns här https://backpackinglight.se/talt/luxe-outdoor-tent-sil-octopeak-f8
Luxe outdoor tent octopeak f8
Ganska vettigt pris också, men nej det är inget Hilleberg 😉

Tack för tips! Jag har nu i sinnet bestämt mig för en Bergans Wiglo och ett Hillebergs tunneltält - med andra ord behöver jag utveckla tankarna lite mer... För vi behöver inte och kommer inte orka bära med oss två fyrmannatält, framför allt inte då våra barn inte har ålder och ork att bära så mycket själva ännu...

Just 3-manna tält är ofta ett svårt val om man vill bekvämt kunna använda det till just tre vuxna. 2-manna tält har vanligtvis en bredd i innertältet på 130cm, vilket är bekvämt för två vuxna även med lite bredare och komfortablare liggunderlag. När man sedan går upp till 3-mans versionen blir liggbredden 160cm, vilket ger 30cm extra för den tredje personen och tältet blir direkt rejält trångt, speciellt om designen kräver att man sover åt samma håll. Har tältet raka gavlar och separata ingångar i varje ända, blir det lite bekvämare om den som sover i mitten ligger skafötters (detta funkar även med två mindre barn vända åt varsitt håll). Därför kan ett 4-manna tält vara mer komfortabelt just för 3 vuxna.

Ett undantag är Hilleberg Kaitum 3GT som har liggbredd på 185cm i merparten av innertältet som funkar bra för 3-vuxna även med bredare liggunderlag. Att tältet dessutom har raka gavlar och dubbla absider+ingångar ökar flexibiliteten.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Just 3-manna tält är ofta ett svårt val om man vill bekvämt kunna använda det till just tre vuxna. 2-manna tält har vanligtvis en bredd i innertältet på 130cm, vilket är bekvämt för två vuxna även med lite bredare och komfortablare liggunderlag. När man sedan går upp till 3-mans versionen blir liggbredden 160cm, vilket ger 30cm extra för den tredje personen och tältet blir direkt rejält trångt, speciellt om designen kräver att man sover åt samma håll. Har tältet raka gavlar och separata ingångar i varje ända, blir det lite bekvämare om den som sover i mitten ligger skafötters (detta funkar även med två mindre barn vända åt varsitt håll). Därför kan ett 4-manna tält vara mer komfortabelt just för 3 vuxna.

Ett undantag är Hilleberg Kaitum 3GT som har liggbredd på 185cm i merparten av innertältet som funkar bra för 3-vuxna även med bredare liggunderlag. Att tältet dessutom har raka gavlar och dubbla absider+ingångar ökar flexibiliteten.

Oj vilken bra input på tremannatält. Det har jag inte tänkt på när jag spanat på olika storlekar. Tackar och bockar!

Det blev...

Vi har nu köpt ett Helsport Fjellheimen Superlight för 4 pers (25% rabatt) och ett Exped Orion III UL (20% rabatt). Första natten för utvärdering i morgon! Då bara 2 vuxna och 2 barn utan extra vuxna med oss så vi kommer att ha mycket gott om plats, men planerar som sagt för minst en extra vuxen med i sommar.

Tack för alla tips!! Var mycket sugen på Hilleberg men kände att detta blev någon slags pris- och kvalitetsmässig medelväg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips