Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT?

Hej
Nu har ångesten kommit över mig!
Ska köpa tält för fjällturer, sommar/höst i första hand Två vuxna + två barn (10 & 13 år).
Nu står jag och väger mellan modellerna i rubriken, det finns för- och nackdelar med båda.

Helst skulle jag vilja ha ett Keron 4 GT som väger max 2,5 kg och kostar gratis men tillbaka till verkligheten då...

Nallo är ett halvt kilo lättare, ca 1000 kr billigare och är 25 cm bredare än kaitum (sovbredd).
Borde väl redan där vara klart kanske man tycker.
Men jag är lite orolig för utrymmet vid fotändan i Nallo pga den sluttande tältduken, är iofs bara 184 cm men sover i framstupa sidoläge med spretande arm & ben.

Kaitum är bara ett tremanstält men har en sovbredd på 185 cm mot 160 cm för övriga HB tremantält.
Rak tältduk vid fotänden och två absider (fördel om vi ska vandra med hundarna). Ventilationen ska också vara bättre på Kaitum vad jag kan förstå.

Det som saknas på båda modellerna är myggnät för ventilation på yttertält men det kanske man kan lösa själv.

Jag har lagt en hel del timmar på att söka, både här på forumet och ute på webben efter information & visdom. Jag hoppas att de som har erfarenhet av dessa modeller och/eller har suttit i samma frågeställning som mig, kan dela med sig av det.

Det är mycket pengar för oss att slänga upp men jag tror man vinner i längden på kvalité, däremot så bör man vara säker på att valet blir rätt därav min ångest.

Magnus
 
Fördelen med Kaitum 3GT (och även Keron) är att man kan sova skavfötters, vilket sparar utrymme då vi alla tar mest plats över axlarna. Två utgångar är då praktiskt så man inte behöver krypa på varandra om någon behöver ut mitt i natten:)
En annan aspekt är att båda dessa tält är ganska stora, och ni tappar snart den praktiska användningen för dem när barnen växer upp och vill ha eget tält eller insiterar på egna turer. Vi anväde ett 3-mans tält när barnen var små. Idag har vi 2st 2-manstält, Nammatj 2GT och Nallo2, som ger stor flexibiltet oavsett användningsområde och antal personer med på turen. Ett tält är ju en investering för många år, trist om ni tvingas omvärdera ert val redan om några år då barnen växer fortare än man vill inse;).
 
Har själv ett Kaitum 2GT och något som också hamnar på plussidan för Kaitum är takhöjden. Det är väldigt skönt att slippa tänka på var i tältet man sitter en regnig dag, än mer så när man är fler personer kan jag anta!

Om du är redo för köp, passa på NU då en stor svensk nätbutik har -20% på (nästan) allt i några timmar till! Lycka till med köpet!
 
Tack för svaren!

Frågeställningen blev akut just pga av de 20% på nätbutiken!
Ta tillfället i akt eller chansa på att det tält jag slutligen bestämmer mig för dyker upp som begagnat?

Takhöjden i Kaitum är naturligtvis ett stort plus! Sen möjligheten att sova skavfötters jämnar ut skillnaden i bredd (25cm) mellan tälten...

Att familjeförhållanden ändras med tiden är oundvikligt men man får väl se till ett bra andrahandsvärde på tältet i så fall. I dagsläget tror jag inte det skulle fungera så bra med två tält.

Jag kanske tänker fel när jag ställer Kaitum 3 GT mot Nallo 4 GT, Kaitum har ju två absider så man kanske kan vara utan GT-förlängingen där. Då blir det 2 hekto lättare och 500:- billigare än Nallo...

Magnus
 
En sak bara ang. bredden. Tänk lite på hur liggunderlag får plats. I Nallo ryms ju faktiskt 4 st (typ NeoAir). I Kaitum 3 och ett halvt..
GT-absiden skulle jag inte vilja vara utan i mitt Kaitum. Väldigt bra vid matlagning och ev. husdjur. Och att spata 200g.. Bara att göra barnen till chokladansvariga!

Förmodligen hjälpte detta dig inte alls i ditt beslut =)
 
Tänk på att Kaitum 3 bara är 160cm i ändarna av innertältet, bredden 185cm gäller bara i mitten!
Kaitum 3GT är 185cm brett i innertältet från mitten till huvudändan mot absiden, dvs 25 cm bredare.

Vare sig Kaitum eller Nallo har myggnät i yttertältets ventilantionshuvar, vill du ha det gäller Keron eller Nammatj.

Kolla även HB outlet:
http://hilleberg.se/sv/outlet

Har ni någon tanke på resa till USA är det bra att veta att HB tälten är över 40% billigare där.
 
Vi har valt Keron 4 utan GT-absid för vandringar med vår familj. Vi är två vuxna och två barn(?) på 12 resp. 17 år. Det har fungerat mycket bra - vi har dock inga hundar att trängas med.

Vid dåligt väder tycker vi det är skönt med det rymliga innertältet och jag skulle inte vilja byta mot ett mindre tält. Ibland lossar vi delvis på innertältet och på så vis får en stor absid.

Annars tycker även jag att två tält kan vara ett alternativ värt att fundera över.
 
Jag skulle tagit Kaitum 3GT, men testa storleken på era liggunderlag så ni får plats.
Jag har använt mitt Kaitum 3 (dvs utan GT) till mig själv och tre barn, och bara ni inte är för långa så funkar det fint att sova på tvärsen istället för längden, då blir det ett fyrmannatält.

Jag har iof inte testat just Nallo, jämför med Nammatj, men Kaitum har ju bättre utrymme med vertikala ingångar, allmänt bra plats och 185 brett innertält i mitten.. Sen kan det väl inte vara kul med ingång och all packning på samma ställe på Nallo't?
 
Det bara snurrar i skallen nu!

Jag hade missat det där med bredden på Kaitum, då går det bort.
Keron GT har varit en dröm men det och vanliga Keron blir för tungt, borta de också.

Då är jag tillbaks vid Nallo 4 GT och Kaitum 3 GT!

Får fundera på om jag ska ta ett beslut och slå till i kväll eller om jag chansar på begagnatmarknaden när tillfälle ges.

Tack för att ni delat med er av tankar runt detta!
Nu tar jag en wirre och varvar ner, kanske ett beslut kommer då.

Magnus
 
Jag har ett Kaitum 3 GT och jag märker ingen praktisk skillnad med de avsmalnande 15 cm mot fotänden. Värre med den utan GT kan jag tänka mig som smalnar av i båda ändar!

När jag var 13 år sov jag, en vuxen och ytterligare en 13 åring i Staika under fjällvandringar, det var inga problem alls. Tror inte ens vi sov skavfötter...
 
Skall ni sova 4 personer i tältet, så funkar det bara med mindre barn på de 160cm som de flesta 3-mans tält är idag. Tre vuxna på 160cm är trångt, och med moderna liggunderlag som är drygt 60cm breda blir det dålig passform och överlapp. Barn i övre tonåren drar ju lika mycket plats som en vuxen.
Idealt skulle ett 3-personers tält för tre vuxna vara 180-185cm i bredd i innertältet, och det stämmer bara på Kaitum 3GT, samtidigt är 185cm är för smalt för fyra vuxna.
Undrar när tälttillverkarna skall ta till sig detta och göra bredare 3-mans tält? 2-manstälten är 130-140cm i bredd vilket är helt OK och bekvämt. Bara 20-30cm extra för en tredje person gör att det blir ganska trångt:(
 
Varför gör inte Hilleberg ett Kaitum 4 GT?
Tror dom at de skulle tappa försäljning på motsvarande Keron då?

Hade ett Kaitum 4 GT funnits så hade inte jag behövt fundera något mer i alla fall!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.