Keron-Kaitum

Jag och gumman planerar en 60 dagar lång tur sommaren 2009. Vi kommer att ha med oss två Schäfrar. Problemet som vi stöter och blöter är... Keron 3 GT eller Kaitum 3? Keron är rejälare med myggnät osv, det som talar för Kaitum är vikten. Men var skall jag placera hundarna i ett Kaitum 3 om det regnar och är grymt med mygg? Då det är jag som brukar bära tältet ,är vikten och packvolymen inte heller att föringa. Är det någon som har erfarenheter eller goda tankar att dela med sig så är jag tacksam.
 
Har ett Kaitum 3 å är himmla nöjd! Låg vikt +stort utrymme! Det finns ju 2 absider(en hund i varje,kanske)
Tror inte många mygg letar sig in, duken går helt ner till marken!
Bra tips annars, vänta på Kaitum GT kommer ju tidigt -09

/Janne
 
Kaitum GT hade kanske varit ett bra tält men... Känner dock att ekonomin inte tillåter det. Har mycket som skall köpas inför vinterns turer samt sommarens låånga äventyr. Kan f.ö komma över ett Kaitum 3 till rätt pris och Keron 3 GT äger man redan .

Mina erfarenheter av HB lättvikts tält, Nallo 2 & Nallo 2Gt, är att det kommer in grymt mycket mygg i absiderna. I sommras kunde jag inte ha hundarna/hunden i absiden på Nallo 2 eller GT. Var tvungen att ta in dem i tältet(det var trångt) Det är väl egentligen nackdelen med Kaitum tälten att man saknar myggnät!

Staffan Andersson: Jag skulle säga att absiden i vanliga Kaitum kanske är tillräckligt stor om man har en (1) tax....
Enligt HB är de 1,3 + 1,3 m² Dvs lika stora som på vårt Saivo eller som lilla absiden på Keron 3 GT. Vad gör att de upplevs så små? När jag ägde ett Tarra fick jag in mina hundarna i ena absiden. Lite trång och morrigt men det gick. Efter några dagar var de vana.
 
Fick du in båda hundarna i absiden på ett Tarra så går det ju helt förträffligt i Kaitum oxå!
Jag skulle slå till på det du har på gång :) Innertältet har myggnät för hela gavlarna!

/Janne
 
Takhöjden

Någon som vet höjden på absiderna(där korta bågen går)? Det enda som står på hemsidan är höjden vid den högsta punkten. På Nallo 2 GT är det rätt lågt i tak i änden på absiden, är det samma sorts låga höjd på Kaitum 3? Vi kommer att använda bensinkök och då vill, i.a.f jag, ha lite takhöjd för säkerhets skull.
 
Höjden på Kaitum 3 är 105cm högsta punkt på innertält så jag kan tänka mig nån cm upp/ner 100cm höjd(som högsta höjd då i absiden) Kan tänka mig det är likvärdigt med ett Nallo 3!
Så absiden är nog rätt lika trots allt!

/Janne
 
60 dagar

är en lång tur och att ha hundarna innanför myggnät kan spara mycket lidande och kanske vara förutsättningen för att turen kan genomföras.

Thure
 
Hundarna

Jo, det är så jag tänker. Har upplevt hur plågade hundarna kan vara av myggen. I början på -80 talet körde jag nordiskt med en Dobermann tik. När sommaren kom, hon var ca7 mån, tog jag med henne upp på lågfjället hemma. Nackdelen var att i det gamla ryggås tältet gick hon inte riktigt in, så första natten sov hon i den lilla absiden. Alla här på utsidan vet hur myggen kan vara och hur tunn päls en Dobermann har!
Vis av denna erfarenhet gör att jag känner mig osäker på Kaitum 3. Tanken har dock kommit över mig att sy in myggnät i ventilerna. Fast vi kommer fortfarande inte att kunna ventilera genom absiddörrarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
utesälen Keron 4 GT eller Saitaris? Bo och sova 8
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.