Keron 4 GT eller Saitaris?

Jag planerar att uppgradera med ett 4-personerstält som ska användas vid i första hand paddling och i andra hand på fjällturer med pulka. Ingen gramjakt, med andra ord. Det har jag annan utrustning som löser vid de tillfällena. Prioritet ligger på att ha ett tält som står när andra faller.

I Hillebergs sortiment finns Keron 4 GT och Saitaris som tilltalar mig och som jag funderar över. Keron verkar ha lite större plats i absiden och Saitaris lite mer plats i boendedelen, samt något högre takhöjd. Men konstruktionen skiljer ju sig åt. Jag gillar när tältet är tyst när man sover. Jag har lånat ett Keron 3 och äger ett Saivo. och tycker att båda konstruktionerna funkar att bo i. Saivot är knäpptyst på blåsiga skärgårdsöar, medan jag saknar erfarenhet från Keron i blåst. På videor som jag sett så verkar dock Keron kunna flexa lite mellan bågarna när det blåser, vilket gör mig lite tveksam. Jag betvivlar dock inte för en sekund att Keron klarar tufft väder, det är miljön inne i tältet jag funderar över.

Vad är Utsidan-juryns bedömning av de båda tälten? Jag lutar lite åt Saitaris, på grund av de (inbillade?) vindegenskaperna. Sedan har ju Saitaris också en GT-absid, rimligen med potential för flaxning, men det är ju inte primärt i bodelen. Saitaris har ju även takventilation, vilket jag är mycket nöjd med i Saivot.

Jag har också kikat på Helsport Svalbard High Camp 5 som möjligen spöar Saitaris på pris och vikt. Principen är dock densamma.
 
Jag har bl a ett Nammatj 2GT som har många designegenskaper gemensamt med Keron, och visst fladdrar det och låter i tältet när det blåser trots att det är bra uppspänt. Saitaris har en GT absid i samma tunnelkonstruktion som Keron, varför den duken kan fladdra mer i hård vind och bidra till väsen trots att boendedelen är självstagande.

Skall du använda tältet även vid paddling kan ett fristående tält ha fördelar när du skall sätta upp det på kala skärgårdsöar.

Skall ni sova mer än 3 personer i tältet verkar Saitaris trängre med en liggyta som varierar mellan 165-220cm, nedan Keron 4 har 210cm bredd. 165cm i axelhöjd är trångt för 3 personer, men då tältet är symmetriskt kan man ligga skafötters förutsatt att tältplatsen inte lutar för mycket.
 
Keron GT tälten är ju enormt långa, planerar man att slå upp tälten på en klipphäll så är inte ett tunneltält med GT-absider rätt val. Men det kanske du hade listat ut redan. På vintertur är det ju däremot helt rätt. Skulle nog satsat på nåt enklare kupoltält för paddlingsturer och Keron för vinterturer. Men du kanske ska paddla Svalbard runt eller liknande.
 
Njae, för de specifika modellerna jag frågar efter så är ju Keron någon decimeter kortare än Saitaris, så där vinner ju Keron. Men min fundering handlar ju i första hand om stabiliteten hos de båda tälten i stark vind, eller annat eländesväder.
 
Njae, för de specifika modellerna jag frågar efter så är ju Keron någon decimeter kortare än Saitaris, så där vinner ju Keron. Men min fundering handlar ju i första hand om stabiliteten hos de båda tälten i stark vind, eller annat eländesväder.

när du skriver stabilitet så menar du egenligen hur tysta dom är? För du har ju redan konstaterat att dom är "bomb proof" när det gäller vind, vilket de också är. Men ett kupoltält på en skärgårds ö låter bättre än ett tunneltält, särskilt ett sånt monster som keron 4 GT. Annars kan man ju alltid ha öronproppar, för en knäpptyst omgivning är svår att få till.
 
när du skriver stabilitet så menar du egenligen hur tysta dom är? För du har ju redan konstaterat att dom är "bomb proof" när det gäller vind, vilket de också är. Men ett kupoltält på en skärgårds ö låter bättre än ett tunneltält, särskilt ett sånt monster som keron 4 GT. Annars kan man ju alltid ha öronproppar, för en knäpptyst omgivning är svår att få till.

Ja, det är ju riktigt. Min fundering är alltså om det är lönt att välja det, som jag upplever det, kraftigare Saitaris för att få ett mer stilla tält i blåsig miljö. Jag pratar nu om vind på tältplatsen över sisådär kulingstyrka, d.v.s. 14 m/s. Det är väldigt hård vind när man väl uppmäter den.

Skäl för att välja Keron är ju så klart lägre vikt, större plats i tältet och kortare tält. Frågan skulle egentligen kunna smalnas av till "Varför välja Saitaris när Keron 4 GT finns?". Hilleberg lär ju inte leverera ett bra svar, de vill ju sälja alla sina tält...
 
Min erfarenhet av dessa tält i ytterskärgård säger mig att valet är lätt och det är inte Keron!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Sunemangs Keron 3 eller Keron 3 GT Bo och sova 2
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
erikbenjamin Hilleberg Keron, förändringar genom åren? Bo och sova 10
skral Hilleberg Keron 3 vs Tarra Bo och sova 2
Urwaldjaeger Torftigt "torksystem" i Keron Bo och sova 9
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
fridaeus Hilleberg Keron 4 GT Bo och sova 14
Leo_73 Äkta Keron 3? Bo och sova 25
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
grimjaur Behov av skyddsunderlag till ett Keron? Bo och sova 12
lusth Keron 3 Bo och sova 3
raven Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält) Bo och sova 6
manke Keron 3 vs. Tarra Bo och sova 4
modan Absid på Keron 3 mfl. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.