Behov av skyddsunderlag till ett Keron?

Jag och familjen funderar starkt på att köpa ett Keron 4 GT så vad jag undrar är hur pass nödvändigt det är med skyddsunderlag. Det blir ju isf 860g till i vikt.

Hur har ni gjort med era Hilleberg-tält? Hur pass väl har de hållt utan skyddsunderlag?

Läste en gammal tråd där jag upplevde att många började använda skyddsunderlag först när det väl hade gått hål i tältet.
 
lättviktspresening

grimjaur; sa:
Jag och familjen funderar starkt på att köpa ett Keron 4 GT så vad jag undrar är hur pass nödvändigt det är med skyddsunderlag. Det blir ju isf 860g till i vikt.

Hur har ni gjort med era Hilleberg-tält? Hur pass väl har de hållt utan skyddsunderlag?

Läste en gammal tråd där jag upplevde att många började använda skyddsunderlag först när det väl hade gått hål i tältet.

Min billigast friluftspryl är nog en lättviktspresening från Rusta eller motsvarade butik. 29 kr och 100g för 4*3 m tunn ljusgrön pressening som används som tältunderlag.

/Patrik
 
Ok, intressant tips, det är ju en möjlighet också. Är väl även att jag helst slipper bära med mig något extra underlag alls. Med 2 småbarn så är det mycket annat som ska med också.

Vad jag undrar mest över är hur pass tåligt tältet i sig självt är, givetvis blir det lättare skador utan underlag men är den risken så pass stor så att man BÖR ha något sorts underlag?
 
beror på underlag

grimjaur; sa:
Ok, intressant tips, det är ju en möjlighet också. Är väl även att jag helst slipper bära med mig något extra underlag alls. Med 2 småbarn så är det mycket annat som ska med också.

Vad jag undrar mest över är hur pass tåligt tältet i sig självt är, givetvis blir det lättare skador utan underlag men är den risken så pass stor så att man BÖR ha något sorts underlag?

Tältar du på bjrönbärsris så är underlag att rekommendera. Stenhäll sliter ju mer än mjuka gränsängen. dessutom blir ju en presening inte våt på samma sätt som en tältbotten så vikten kan nog jämna ut sig eller bli till preseningens fördel om det regnar ute. Har inte Hilleberg själv så hur bra de håller kan jag inte svara på i detalj.

/Patrik
 
Prylar är till för att användas

Mitt Keron 3 GT har nu 15 år på nacken. Golvet håller fortfarande rimligt tätt utan att jag har använt extragolv. Jag undviker underlag som direkt kan skada tältet om det finns alternativ. Berg är hårt och ofta knöligt och sand har tendens att migrera in så det finns komfortskäl till det också.

Keron är bra men dyrt. Jag tycker det är principiellt fel att dyr utrustning ska skyddas med särskilda försiktighetsåtgärder. Dyr utrustning ska tvärtom användas hårt så att merkostnaden kan motiveras!

/Tommy
 
Jag använder inte skyddsunderlag till mitt Nammatj.
Om jag skulle använda det mycket på klipphällar tex vid paddling skulle jag klart överväga det eftersom jag tror slitaget blir större då och vikten mindre viktig.

En viktig grej med just Hilleberg är väl att du troligen kan få golvet utbytt (mot rimmlig kostnad(?))om det blivit utslitet. Hillebergs service är värd mycket tycker jag!

/A
 
Ok, tack så mycket för era synpunkter.

Blir väl att vi struntar i underlag då om vi inte ska tälta på mer "extrema" underlag, och då lät ju en billig lättviktspresening som ett bra alternativ, både med tanke på vikt och ekonomi.
 
Jag har ett Hilleberg Nallo 3 som använts rätt hårt under några år. Risiga fjällhedar som tryckt mot tältgolvet underifrån och en 45-kilos hund som tryckt på ovanfrån. Tältgolvet har också fått stifta bekantskap med Australiens ökensand under några veckor. Jag har aldrig använt något extra golv och ser inget behov av att börja med det heller. Märk också att Nallo har en något tunnare golvväv än Keron!
Jag håller också med ett föregående svar att en dyr kvalitets-produkt skall tåla hård användning, utan behov av tillsatser.
 
Jag valde att köpa ett golvskydd till mitt Keron 4GT. Motiven för detta var främst att få golv i absiderna samt tidigare erfarenheter av utslitet golv i ett Nammatj. Inför en vandring skulle jag nog överväga att inte ta med golvskyddet, men jag använder det annars, t.ex. när man har bilen nära.
 
Inget golvskydd i mitt nammatj heller, och hittils inga problem. Är man lite noggrann och plockar bort vassa uppstickande pinnar innan man reser tältet och undviker att tälta på vassa stenar så håller botten.
Men sådant tar man ju bort i vilket fall som helst för det är så obekvämt att ligga på.

Hade nammatj- och kerontält i lumpen med som användes flitigt under ganska hårda förhållanden och inte heller de hade några skador.

För enstaka småhål om olyckan ändå skulle vara framme finns det laglappar eller silvertejp.

Jag tror annars att den största faran för tältbotten är slarv med eld och varma saker. Och då hjälper ingen extrabotten.
 
Ett underlag som presenning kan kanske öka livslängden men är du fösiktig med var du placerar tältet och hur du hanterar det så har det knappast någon större betydelse.

Botten slits ut förr eller senare ändå, skyddsunderlag eller inte. Det slits ju även från insidan vilket gör att "plasten" (eller vad det är) på tyget nöts bort (iallafall äldre modeller).

Den dagen då botten blir värdelös så syr hilleberg på en ny för tusenlappen.

Men å andra sidan väger en presenning inte speciellt mycket och kan användas till många andra saker än bara tält-underlag. En vikt och smaksak. :)
 
Har ett Keron som är gammalt som gatan (tidigt 80-tal?), och har aldrig använt golskydd. Allt på tältet har hållit utan att gå sönder - utom möjligen golvet.
Det handlar dock om att det som jag gissar är PU-beläggning har börjat släppa lite här och där.

Det är lite fult men ingen jag bryr mig så mycket om. Golvskydd hade nog inte hjälpt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
Katti83 Ensamvandrare i behov av tält Bo och sova 46
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Bulldozer Behov av ett tält! Bo och sova 4
Behov av tips!! Bo och sova 0
Rapps Tält skyddsunderlag Bo och sova 8
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
JohnnyL Skyddsunderlag Hilleberg ? Bo och sova 7
ehn Skyddsunderlag? Bo och sova 3
KLAGER Skyddsunderlag Bo och sova 4
mikael.t Skyddsunderlag till Hilleberg? Bo och sova 5
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.