Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj

Vi är två vuxna och två små barn i familjen som har ett Hillberg Nammatj 3GT som köptes innan barnen då vi vandrade med hund. Vi gillar det även om det är tungt, men det vi saknar är möjlighet till utsikt och större fotutrymme. Vi paddlar en del också så självstagande hade varit trevligt. Sen är vi oftast bara ute på sommarhalvåret.

Ibland är vi själva ute med nått av barnen i taget och nu funderar vi på att köpa två nya tält. Vi inser att det blir en tyngre lösning, men kanske mer mångsidigt och skönt med lite redundans om något skulle hända.

Någon som kör med samma lösning? Eller har bra tips på tält att spana in?

Jag körde med 2 st 2-mannatält att sova i, plus ett enkelt rusta-tält för lek o matsal, när jag var tillsammans med barnens mamma. Vi har 4 barn. När vi sen separerade började jag använda 2 st tarp när jag va ute me barnen. 2 st 2-manna är en lättare, inte tyngre, lösning än ett större 4-manna. Det finns halvt självstagande tält (ofta av modellen semi-geodesisk), o då kan ni använda snö/sand-ankare - enkelt att tillverka själv.
Ett lätt 2-manna väger ca 1,2 kg och kostar 3-6000 kr beroende på logga.
En tarp är användbar som lekrum/matsal oxå. En lätt tarp kostar ca 2000 i storleken 2,5x3m.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips