Sy om sovsäck till quilt

Hej!
Söker lite erfarenheter om att sy om en sovsäck till quilt.

Tanken är att ta en billig dunsovsäck, klippa bort blixtlåset och lite av materialet, sy ihop fotpåsen och sen sätta elastiskt band på några ställen.

Funkar detta bra?
Hur mycket kan man spara i vikt?

Vikten har jag ingen aning om men sprätta bort blixtlåset och sy två sömmar som du klipper mellan varje gång du vill ändra storlek. Var gärna utomhus när du klipper i duntyg.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har själv funderat på detta. Gissar att du klipper bort ca 20-30% av säcken så vikten minskar inte så drastiskt. Blir nog lättare om man köper en färdig under quilt i dun fast lätt stoppad.
Alternativt köper en begagnad UL dunsäck och modifierar.
Mitt problem var att få ned vikten med hammock men om man inte vill frysa ändan av sig och undvika regn från ovan (tarp) så blir det tungt.

Sen har du ju varianten med hål i fotändan av "sovsäcken" och du stoppar in hammocken i sovsäcken. Då får du under quilt och täcke i samma lösning.

Bra tips! Det får bli syateljé på gräsmattan i helgen ;-)

Hur gick det med ditt projekt att sy quilt av sovsäck? Har en gammal Caravan Skvader (eller två snarare) som jag tänkte försöka konvertera till någon form av underquilt. Kommer inte bäras med på några långturer så vikten är inte det primära men kan man bli av med några hg här och där så absolut:).

Jag klippte bara bort blixtlåset på min sovsäck, och använder den som en quilt. Och fotpåsen är helt ok som den är, men har inte orkat sy på några band.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips