Vintersovsäck till kvinna

Jag letar efter en varm vintersovsäck som man inte fryser i när det är -20 grader. Jag är 167 cm lång och fryser redan när det är + 18 grader inomhus 😅
Letar efter en som inte är för dyr..
Jag har även en sommarsovsäck och har läst att man kan sova i 2 sovsäckar för att inte frysa.
Något tips?
 
På vintern gäller inte större säck än nödvändigt och varmare än du tror så en kort säck för 175 räcker länge. Är du en ivändare eller medvändare dvs ligger täcket ungefär rätt på mogonen eller behöver du hjälp att komma ur repet det blivit?
 
Vintersova i tält eller snöka (det dubbelt varmare alternativet) börja med dubbelt liggunderlag, jag har en lätt luftmadrass underst ca 9cm ovanpå den ett 14mm foamrulle, hellängd. Jo du behöver tygla ihop desssa två. Välj remmar som ger friktion. Har vintersovsäckar ett par olika en -25 graders och en -40 graders, hatar att frysa.

go tur
 
Precis som föregående har sagt, ett liggunderlag som har högt r-värde är a och o. Spelar ingen roll hur varm säck du har om det blir kallt underifrån där du komprimerar ihop dunet eller syntetmaterialet när du ligger på de. Men själv brukar vi använda syntetsäck på vintern, dels för dom är billigare än dun och vikten spelar oftast ingen roll när man campar vintertid. Rejäla ull underställ, sockor, mössa och vantar är också viktiga. Kamin i tält funkar också bra :) men vi har kört med säckar från helsport. Och dom har funkat som utlovat. Finns en helsport x-term lady för ca 4000 kr som ska klara ca -16 i komfort temp för dam
 
Har tillbragt många sovpass med försvarets genomsydda caravansovsäck, en nollgraders säck, men sovit väl i oeldat tält vid minus 15 tack vare ylleunderställ, rena sockar och vantar samt mössa på, vindrock över och tjockt liggunderlag under. Vid än svalare nätter drog jag ett ytterskal (filt överdrag) över sovsäcken och fotändan i den tomma ryggsäcken.Du behöver en varmare sovsäck med 900 dun dyrare men lättare, tyngst med syntetfibrer. Det är luftet som isolerar inget hokus pokus. Du väljer och betalar!
 
Collin Fletchers The complete Walker är nyttig att läsa och studera hans resonemang, (inte hans åldriga pryttelhänvisningar) han var officer vid Engelska Marine Commandos, de som blev SBS, sen var han lantmäteri man i afrika och därefter vandrare i USA, han skrev ett flertal mycket läsvärda vandrings och resonemangsböcker och till slut en bok om Coloradofloden, dessvärre blev han ihjäkörd under en kvällspromenad.

go tur
 
Mitt förslag är antingen en riktigt varm sovsäck som är måttanpassad för dig eller en varm standard sovsäck som du använder din sommarsovsäck inuti.

För måttanpassad kan du titta på:
 
Jag köpte en Marmot Wms Ouray (den långa varianten) i vintras, med komforttemperatur på -20 grader. Den svettas jag i under normala mellansvenska vinternätter, men jag är rätt varm av mig. Instämmer för övrigt med dem som tipsar om varmt liggunderlag.
 
Precis som föregående har sagt, ett liggunderlag som har högt r-värde är a och o. Spelar ingen roll hur varm säck du har om det blir kallt underifrån där du komprimerar ihop dunet eller syntetmaterialet när du ligger på de. Men själv brukar vi använda syntetsäck på vintern, dels för dom är billigare än dun och vikten spelar oftast ingen roll när man campar vintertid. Rejäla ull underställ, sockor, mössa och vantar är också viktiga. Kamin i tält funkar också bra :) men vi har kört med säckar från helsport. Och dom har funkat som utlovat. Finns en helsport x-term lady för ca 4000 kr som ska klara ca -16 i komfort temp för dam

Ja alla vintersovsäckar jag har kollat på har en komfort temp på -16 som max men vad händer om det blir -20 grader ute? Kommer jag frysa extremt mycket då?
Men om jag köper ett liggunderlag med r-värde 7 så kommer jag klara -20 grader? Eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
dmchris Billig vintersovsäck? Bo och sova 32
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.