Vintersovsäck

Jag har just fått upp intresset igen för att vara ute och vandra, tälta precis när det börjar bli vinter så jag kanske måste införskaffa mig en vintersovsäck. Jag bor i Jämtland så det lär bli rätt så kallt, ibland ner till -30.

De säckar jag tittat på är verkligen svindyra och en tredjedel av lönen kommer att ryka nästa månad på denna ack så nödvändiga sak. Det känns verkligen som en jättetråkig men jättenödvändig sak.

Såå, vad skall jag satsa på? Jag har sökt i forumet och läst lite men jag tänkte höra, dom säckar som presenteras på de olika tillverkarnas hemsidor, är det förra säsongens produkter som kommer reas ut om ett par veckor eller kan man lugnt införskaffa sig en säck nästa månad?

Jag har tittat på Marmot Lithium som har en vikt på 1247 g och comfort ligger på - 17 och extrem temp på - 34. Priset är 4400 :-

Sedan har jag tittat på Mountain Hardwares Lyell SL som har en comfort på - 26 och jag hittar faktiskt ingen extrem angivelse men den lär ju vara absurt låg. Vikt 1,5 kg och pris på 3800 :-

Sist men inte minst har jag tittat på Mountain Equipment Snowline som har en comfort vid - 9 en extremtemp vid - 37 väger 1440. MEs egna rekommendationer för säcken är +10 till -20.

Jag kommer använda en liner i siden och jag ser egentligen inte något problem med att sova i ull underställ och mössa om så krävs så jag vet inte vad som är värt. Om extrem temp är på -34 hur kommer man må då om det är minus 30 och man ligger i sidenlakan men ullunderställ, sockor och mössa? Borde väl vara behagligt?

Jag vill helst bära så lite som möjligt, jag är kort och väldigt smal, väger 56 kg skulle det kanske fungera med en tjejsäck? t.ex. Phantom 0 Reg Womens som har en komfort temp på -14 och en extremtemp på -33 och väger dryga kilot 1190g?


Hoppas någon orkar läsa och svara för jag känner mig lite vilsen, vill inte frysa men samtidigt inte bära mer än nödvändigt.
 
Jag tycker du tar i alldeles för lite, om du räknar med 30 minus. "Extremtemperatur" betyder att du överlever, inte förfryser dig i säcken. Men behagligt, nä. En dunsäck på runt 2 kg eller en syntet på runt 3kg tycker jag behövs, minst. Och sova i yllemössa, yllesockor och underställ.

Raskesven
 
Jag tycker du tar i alldeles för lite, om du räknar med 30 minus. "Extremtemperatur" betyder att du överlever, inte förfryser dig i säcken. Men behagligt, nä. En dunsäck på runt 2 kg eller en syntet på runt 3kg tycker jag behövs, minst. Och sova i yllemössa, yllesockor och underställ.

Raskesven

Inte blir en sovsäck varmare för att det har tyngre väv eller sämre dun.

Jag sov gott och fint i min 1230 grams dunsovsäck från roberts.pl, vi sov ute 8 nätter runt abisko i påskas och hade nog kallare än -15 hela turen, flera nätter kallare än -30, en enda nere på -36.


Och nog sov jag gott alla nätter!
En för varm sovsäck är ingen lösning, man har ju faktiskt med sig överdragskläder på en vintertur, bättre att dra på sig extra när det är riktigt kallt än att svettas/vädra när det inte är det.
Jag sov den kallaste natten i dubla sockar, ullunderställ, ullfrotteställ, primaloftjacka och fodrade överdragsbyxor
Men bara på 15+10mm liggunderlag, var lite kallt om ryggen, i vinter ska min downmat + 15mm liggunderlag användas!

-15 t-lim och -28 extremtemp, sydd med kvadratiska bafflar för att isolera eventuella fuktiga rutor från dom andra (och det fungerar), extra bred så att jag kan klä på mig i säcken (så jag kan dra upp knäna till bröstet inne i säcken), fick välja färger, jättebra huva och den kostade mig ca 2500 kr inkl frakt, tog ca 2-3 veckor (men svenska posten var dåliga på att skicka avi)
Skulle kunnat få den lättare om jag hade valt quantum-väv, 800 istf 700 cuin dun, och en normalbred.
Men det var den minsta säcken som var ute på turen, den gick in på tvären i botten på min 25liters ryggsäck! med massor av plats kvar!

Egentligen tänkte jag köpa den för bruk på höst och sen vinter, och sen ha en lätt sommarsäck innuti när det är vinter på riktigt..
Men vette fan om det kommer till det alltså.. men om jag köper en lätt fin sommarsäck så kanske den åker med utifall att nån på turen fryser.
Så Roberts.pl är ett tips, maila och be om prislista och vilka färger som finns hemma!

Turen finns förresten på min blogg

MVH / Tomas
 
Ok, det kanske är gränsfall men Lyell SL som har en comfort på - 26 grader + sidenlakan och underställ borde klara dom där versta nätterna utan problem? 1,5 kg
Tanken med det hela är väl att ligga lite i underkant med sovsäcken för att kunna sova med kläder dom där värsta nätterna som inte är sådär jättevanliga trots allt. Jag kanske tänker fel här, sen tycker jag att 4000-kronor är enormt mycket och det känns lite konstigt att behöva titta på dom värsta expeditionssäckarna för jämtländsk vintercamping i 6000 kronors klassen men vi kanske är såpass extrema häromkring, haha.

Edit: Nu hann jag inte se tomas inlägg innan jag svarade. Men ja, då har du som det verkar lite praktisk erfarenhet av mitt "tänk".
 
Inte blir en sovsäck varmare för att det har tyngre väv eller sämre dun.

Jag sov gott och fint i min 1230 grams dunsovsäck från roberts.pl, vi sov ute 8 nätter runt abisko i påskas och hade nog kallare än -15 hela turen, flera nätter kallare än -30, en enda nere på -36.


Och nog sov jag gott alla nätter!
En för varm sovsäck är ingen lösning, man har ju faktiskt med sig överdragskläder på en vintertur, bättre att dra på sig extra när det är riktigt kallt än att svettas/vädra när det inte är det.
Jag sov den kallaste natten i dubla sockar, ullunderställ, ullfrotteställ, primaloftjacka och fodrade överdragsbyxor
Men bara på 15+10mm liggunderlag, var lite kallt om ryggen, i vinter ska min downmat + 15mm liggunderlag användas!

-15 t-lim och -28 extremtemp, sydd med kvadratiska bafflar för att isolera eventuella fuktiga rutor från dom andra (och det fungerar), extra bred så att jag kan klä på mig i säcken (så jag kan dra upp knäna till bröstet inne i säcken), fick välja färger, jättebra huva och den kostade mig ca 2500 kr inkl frakt, tog ca 2-3 veckor (men svenska posten var dåliga på att skicka avi)
Skulle kunnat få den lättare om jag hade valt quantum-väv, 800 istf 700 cuin dun, och en normalbred.
Men det var den minsta säcken som var ute på turen, den gick in på tvären i botten på min 25liters ryggsäck! med massor av plats kvar!

Egentligen tänkte jag köpa den för bruk på höst och sen vinter, och sen ha en lätt sommarsäck innuti när det är vinter på riktigt..
Men vette fan om det kommer till det alltså.. men om jag köper en lätt fin sommarsäck så kanske den åker med utifall att nån på turen fryser.
Så Roberts.pl är ett tips, maila och be om prislista och vilka färger som finns hemma!

Turen finns förresten på min blogg

MVH / Tomas
Skrev jag att en säck blir varmare med sämre dun eller tyngre väv? Kan inte se det.

Min Ajungilak Arktic väger 2,6-2,7 kg, syntetsäck, inte den dyraste men en ganska bra budgetsyntetsäck. 25 minus, sedan måste jag förstärka med fleecebyxor eller dylikt. De finaste dunsäckarna runt kilot klarar kanske minus 10 till minus 15 grader. Min Rab på kilot grejar runt minus 5 till 10. Men att sova gott i 1230 grams dunsäck i minus 36, ja då är du en ovanlig människa. Spelar ingen roll hur fin fillpower och härligt loft och bra liggunderlag du har. 1230 gram säck och 36 minus ger ingen sovkomfort, i alla fall inte för mig som ändå inte är en frusen typ.

Raskesven
 
Skrev jag att en säck blir varmare med sämre dun eller tyngre väv? Kan inte se det.

Min Ajungilak Arktic väger 2,6-2,7 kg, syntetsäck, inte den dyraste men en ganska bra budgetsyntetsäck. 25 minus, sedan måste jag förstärka med fleecebyxor eller dylikt. De finaste dunsäckarna runt kilot klarar kanske minus 10 till minus 15 grader. Min Rab på kilot grejar runt minus 5 till 10. Men att sova gott i 1230 grams dunsäck i minus 36, ja då är du en ovanlig människa. Spelar ingen roll hur fin fillpower och härligt loft och bra liggunderlag du har. 1230 gram säck och 36 minus ger ingen sovkomfort, i alla fall inte för mig som ändå inte är en frusen typ.

Raskesven

Jag tänkte mer att man ksa inte utgå från att en tvåkilos dunsovsäck är varm bara för det.
Men jag kanske missförstod, ursäkta!

Och -36 var i tält med 2 andra och som sagt massa kläder i säcken!

Ett tips för vintertältning är för vörigt att koka upp vatten och hälla i vattenflaska på kvällen, sen trär man över 2 sockar och stoppar i sovsäcken, så är den varm och go.
När flaskan börjar kännas kall, dra av en socke så är den varm igen, och så nästa när det är kallt igen (typ gå ut och kissa mitt i vinternatten).

Det och situps.
 
Om komfort från början ligger på -18 ungefär vad hamnar man på för komfort temp. med underställ, sidenlakan, mössa, varma sockor?

Som isolering underifrån har jag ett Prolite 3 som jag tänkte lägga ovanpå ett tunnare traditionellt underlag. Finns det inte lösningar för dom speciella tillfällen då det är -30 eller kanske lite till? för som sagt, jag vill inte svettas 9 nätter för att inte frysa lite 1 natt.

En lite lättare säck + Thermoliner verkar ju vara mer mångsidigt än en superultrajätte varm säck, jag ska ju trots allt inte till antarktis utan jämtlandsfjällen/runt krokarna till Östersund.
http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITREACTORTHERMOLITELINER
 
Senast ändrad:
En medelväg kan vara att satsa på en lätt sovsäck som inte är ämnad för de allra extremaste temperaturerna. Dels kan du använda den för fler säsonger än bara vintern. Dels kan du komplettera denna sovsäck med en budgetsäck i fiber när det är som allra kallast. Ofta skidar man med pulka när det är så kallt och då kanske vikten inte är så viktig. Fördelarna är minskad kostnad, större flexibilitet och mindre vikt vid de allra flesta friluftstillfällen.
 
Jamen, alltså... du får ju gräva ner dig lite i snön! Då blir det inte -36. Jag vet inte var ni sover nånstans där det blir så himla kallt? I en bivack blir det bara kring nollan, och då sover man som en stock.

En gång var jag lite lat och orkade inte gå fram till en begagnad snöbivack som några andra tipsat om, utan stannade i ett vindskydd. Tokigt! Där var det kallt, typ nedåt - 25. Men om man är några stycken får man inte vara så blyg, utan packa ihop sig lite också.

Men lyd mitt råd: Övernatta inte i dragiga vindskydd vintertid. Börja i tid och gräv en hemtrevlig bivack istället. Då behövs inte så tusans dyra sovsäckar. Mina ungar sover jättegott i billiga sommarsäckar, men då ligger de oftast sammanpressade i mitten.

sova.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...