Vintersovsäck

Precis vad mina föräldrar också just sa, det kanske räcker utmärkt med en semivarm-halvlätt säck för kall höst/tidig vinter i tält, sen flyttar man in den säcken i en bivack när man ger sig ut i vinterkyla.
 
Ser ju jättemysigt ut på bilderna och så där... men vem vill förlita sig på snöbivack?
Tält är väl det som de allra flesta använder och då är en rejäl sovsäck och bra liggunderlag kutym.
 
Jag har just fått upp intresset igen för att vara ute och vandra, tälta precis när det börjar bli vinter så jag kanske måste införskaffa mig en vintersovsäck. Jag bor i Jämtland så det lär bli rätt så kallt, ibland ner till -30.

De säckar jag tittat på är verkligen svindyra och en tredjedel av lönen kommer att ryka nästa månad på denna ack så nödvändiga sak. Det känns verkligen som en jättetråkig men jättenödvändig sak.

Såå, vad skall jag satsa på? Jag har sökt i forumet och läst lite men jag tänkte höra, dom säckar som presenteras på de olika tillverkarnas hemsidor, är det förra säsongens produkter som kommer reas ut om ett par veckor eller kan man lugnt införskaffa sig en säck nästa månad?

Jag har tittat på Marmot Lithium som har en vikt på 1247 g och comfort ligger på - 17 och extrem temp på - 34. Priset är 4400 :-

Sedan har jag tittat på Mountain Hardwares Lyell SL som har en comfort på - 26 och jag hittar faktiskt ingen extrem angivelse men den lär ju vara absurt låg. Vikt 1,5 kg och pris på 3800 :-

Sist men inte minst har jag tittat på Mountain Equipment Snowline som har en comfort vid - 9 en extremtemp vid - 37 väger 1440. MEs egna rekommendationer för säcken är +10 till -20.

Jag kommer använda en liner i siden och jag ser egentligen inte något problem med att sova i ull underställ och mössa om så krävs så jag vet inte vad som är värt. Om extrem temp är på -34 hur kommer man må då om det är minus 30 och man ligger i sidenlakan men ullunderställ, sockor och mössa? Borde väl vara behagligt?

Jag vill helst bära så lite som möjligt, jag är kort och väldigt smal, väger 56 kg skulle det kanske fungera med en tjejsäck? t.ex. Phantom 0 Reg Womens som har en komfort temp på -14 och en extremtemp på -33 och väger dryga kilot 1190g?


Hoppas någon orkar läsa och svara för jag känner mig lite vilsen, vill inte frysa men samtidigt inte bära mer än nödvändigt.

Min Westernmountaineering Antelope SDL har en komfort på ca minus 18 och jag upplever att den räcker ner till ca minus 25 med bra underställ, mössa och sockar. Blir det kallare så lägger jag värmejackan över sovsäcken och klarar minus 30 finfint.

Minus 35-40, då skulle jag vilja ha en säck på ca minst 1500 gr istället (givet samma dunkvalite), kanske uppåt två kilo om minus 40 är återkommande.

Tips: titta på Carinthias dunsäckar, mkt prisvärda. Har en som kallas Explorer 1000 som väger ca 1600 gr och den hanterade minus 23 i underställ och mössa utan problem i vintras. Med VBL-liner blir den ett antal grader varmare...

//J
 
tycker att det är enklare att vädra ut överskottsvärme ur en rejält tilltagen sovsäck än att stänga in värme som inte finns. Det kluriga är ju fårtåss att räkna ut vilken komforttemp det blir om man tex sover i förstärkningskläderna mm. Personligen tycker jag det är rätt tillfredställande att sova i kallingarna då det biter i rejält. I slutänden så är det väl så att plånboken får vara med att bestämma kanske. Men jag gissar som tidigare skrivar att är det dun vi snackar om så börjar vilket närma sig 2 kg. Efter som du skriver att du är lite är det nog inte fel att hitta en tjejsäck, men i det tempintervallet kan jag inte komma på någon ur minnet. Det är ju långt till vintern så en titt på Roberts.pl kanske kan vara nått. Är det priset som är haken kanske en säck i syntet kan vada värt att överväga, men då tar det lite mer plats och väger lite mer..
 
Får du plats i en tjejsäck från Marmot så tycker jag definitivt att du skall satsa på en säck modell mindre.
Du tjänar helt klart både vikt, pengar och värme på det.
Dock är utbudet inte så stort: Marmot har någon 165cm, alla Haglöfs finns i 175 cm, hos MountainEquipment ungefär varannan säck i 175cm dock aldrig den man vill ha. WesternMountaineering har en hel del 165 cm säckar, den varmaste ner till -29, fast de är svindyra. Det mångsidigaste och billigaste alternativet är nog Roberts.pl de kan skarva och sy in säcken åt dig om du vill och du kan välja dunkvalite m.m.

Var uppmärksam när du jämför temperaturgränser olika märken emellan, trots att det nu finns en EU-standard (EN13537) för sovsäckar så finns det ett antal märken som envisas med att använda sina egna skalor. Det kan skillja så mycket som 10 grader mellan komfort och komfort, allt beroende på vad företaget i fråga menar med just komfort. Titta på säckarnas dunvikt/kvalite för att få en fingervisning om det rör sig om solskenssiffror eller inte. Personligen upplever jag EN13537 som ganska moderat vad gäller vintersäckar och räknar med att kunna sova ganska skönt ungefär 10 grader under lägsta komforttemperaturenom jag byltar på mig lite.

Kombinationen thermarest och vanligt cellliggunderlag räcker långt, jag har själv sovit på det i temperaturer runt minus 30-40 grader utan problem.
 
www.Roberts.pl ser rätt skabbig ut och skulle aldrig våga beställa något därifrån i vanliga fall, men verkar som rätt många här köper deras produkter? Vad är fördelarna .. deras säckar väger ju rätt mycket om man jämför med alpkit.com. Alpkits värsting får du under 2000, vad tar polackerna? Jag letade lite på deras hemsida men ser inga direkta priser men kanske måste hitta någon PDF någonstans.
 
www.Roberts.pl ser rätt skabbig ut och skulle aldrig våga beställa något därifrån i vanliga fall, men verkar som rätt många här köper deras produkter? Vad är fördelarna .. deras säckar väger ju rätt mycket om man jämför med alpkit.com. Alpkits värsting får du under 2000, vad tar polackerna? Jag letade lite på deras hemsida men ser inga direkta priser men kanske måste hitta någon PDF någonstans.

Om du menar hemsidan så kanske den inte är den flashigaste sajt som finns ;) Men! Sovsäckarna är av högsta kvalitet till lägsta möjliga pris och du får dessutom en säck sydd efter dina egna önskemål. Jag föreslår att du söker lite här på utsidan på Roberts, du kommer inte hitta mycket ( om ens något) negativt om dem. Varför skulle du inte våga beställa därifrån?
 
Men vad kostar en roberts.pl ungefär? Säg en med comf på -22, kan dom sy i driloft t.ex. eller vad använder dom för material?
 
Du kan ju läsa på hemsidan lite, men min kostade iaf 3 500 hemkörd till dörren. Det är en Makalu 1100 med vad Roberts kallar "Minimum of comfort" till -33. Har sovit gott i ner till -25 med den. Du kan ju jämföra vad t ex en Western Mountaineering i samma komfort kostar....
 
Varför skulle du inte våga beställa därifrån?

Enda anledningen vore att betalningen kan vara krånglig - jag gjorde ett misstag och fick betala ett par hundra i "sökningsavgift", och sedan göra om hela betalningen.

Men säckarna är bra, och Roman (minns jag rätt?) som man kontaktar är mycket trevlig och tillmötesgående.

Rekommenderar Robert's.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.