Pannlampa LUMONITE Compass 1250 Lumen

Moonlight-läget, när är det tänkt att man ska använda det
När man inte har behov av så mycket ljus.

Om man vill läsa en bok eller fippla med något på nära håll, när man inte vill synas så mycket, när man inte vill förstöra mörkerseendet så mycket, o.s.v.

Lumonite Compass räcker 25 dygn i det läget, så man behöver inte oroa sig över batteriförbrukningen direkt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag förstår. För egen del tycker jag inte alls att 5 lumen är för mycket för läsning och när jag läser till exempel en bok läser jag alltid utan glasögon. Det innebär att jag håller texten mycket nära ögonen och för egen del blir jag inte bländad. När jag däremot lagar mat i tältet eller gör någonting annat än läser och som kräver ljus tycker jag 5 lumen är för lite. Då är det 80 lumen som gäller för min del. Vid förflyttning så går jag upp ytterligare ett steg i ljusstyrka på lampan. Fast allt det där är ju högst individuellt.
Det är ju relativt såklart, och "bländad" är väl att ta i.

Om jag har varit ute i mörker en bra stund (fullt mörkerseende) och tänder lampan på 5 lumen mot något vitt på "bokavstånd" så blir det onödigt ljust. Tillräckligt för att förstöra mörkerseendet.

I det läget hade jag velat ha ett läge på 1 lumen.

Armytek Wizard, en pannlampa snarlik Lumonite Compass, har tre Moonlight-lägen. 6, 1,5 och 0,15 lumen.

Jag är helt nöjd med min som jag haft i ett par år nu. Den är använd till det mesta, gårdsarbete, promenader, cykellampa, eftersök försvunnen person, hjälmlampa vid skogsarbete, mek-lampa under bilen, extra backljus när jag har backat med släp och mycket mer.

Den har badat i olja ett antal gånger, den har blivit utsatt för smällar, förvarats i väskor fyllda med verktyg och rent allmänt misshandlats och hittills märks det inte av mer än att färgen är lite skavd på kanterna.

Jag köpte till ett extra batteri och laddkapsel så att man kan vara igång och arbeta kontinuerligt. Använder man näst högsta styrkan så kan man gå runt på två batterier, men är det ett krav att kunna ha högsta styrkan kontinuerligt så bör man nog ha fler.

För att sammanfatta: Ja, den är dyr, ja, den är så bra som alla säger och ja, den är helt klart värd pengarna om man har behov av en bra pannlampa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips