Kombinerad grytmysare och termos

Jag blev ombedd i en annan tråd att lägga upp en bild på min diy-multifunktions-termos. Den jag hade var en prototyp som blev för bra för att jag skulle göra om den. Men nu fick jag tummen ur och gjorde en ny där jag har finslipat detaljerna. Är riktigt nöjd faktiskt, så tyckte den kunde förtjäna en egen tråd.

Termos, eller inte termos, det är ju en fråga som har lett till både långa och vilda diskussioner här på Utsidan. Själv brukar jag ha med termos om vi är en grupp som går. Om alla delar på ett kök är det smidigt att kunna få varmt vatten när man vill utan att behöva slösa bränsle på flera uppkok eller anpassa varje kaffekopp till varandra.

Nalgeneflaska eller inte nalgeneflaska är en annan fråga.. De väger ju (och kostar) betydligt mer än pet. Den stora öppningen och att de tål kokande vatten gör dem smidiga att förbereda mat i. Jag litar på locket och kan därför använda den som värmekälla i sovsäcken, eller innanför tröjan. Den färgade plasten blir till en fin lampa om man lägger i en pannlampa i flaskan. Men är det värt 120kr och 120g extra i packningen? Samma här, kan vara värt det om man är en grupp tycker jag, annars tar jag en pet.

Men nu till saken, hur du får "termos", nalgeneflaska, litet sittskydd, grytmysare, 2 lock, 2 kastruller med totalvikt 550g
Har du redan flaska och kastruller samt lite cellplast och silvertejp kostar detta 0kr. Flaska + kastruller kostar annars 320kr.

Hur bra fungerar "termosen"?
Jag har inte orkat göra nån test än. Men minns från min prototyp som jag använde förra sommaren att vattnet var riktigt varmt, men inte hett, efter 4 timmar. Utetempen var kanske 14 grader. Det duger alltså till att få lagom ät/dricktemperatur till lunch.

20200624_141146.jpg

Som synes tar "termosen" lite mer plats än om den varit anpassad till enbart kastrullerna. Jämfört med min 1L termos uppskattar jag att den tar ungefär lika mkt plats, även om termosens smalare form är en aning lättare att få plats med.
Det svarta på "termosen" är resårband som håller ihop allt. Resårbandet är tejpat på undersidan av ena mysaren. Friktionen mellan cellplasten på insidan och mysarna håller dock ihop paketet rätt bra även utan resår om man får till storlekarna bra.

20200624_141329.jpg

Innuti mysaren med lock finns den stora kastrullen. Locket sitter fast bra av friktionen om man trycker ner det i mysaren men resårbandet kan användas vid behov. Nalgeneflaskans diameter är lite mindre än kastrullsetet. Därför har jag en extra bit cellplast runt flaskan. Locken till mysarna förvaras i botten på varje mysare, så nalgeneflaskan har alltså 2 lager 0,5mm cellplast runt sig. Extra biten med cellplast blir bra extra sitt/knä-underlag eller torr avläggnignsyta vid matlagningen.
Snodden på locket har en knut på baksidan. En bricka urklippt ur ett plastlock hindrar knuten från att dras igenom cellplasten och allt är täckt av en bit silvertejp med avrundade hörn för att det ska bli hållbart och "hygieniskt". Underlättar när man ska få upp locket från sin förvaringsplats i botten på mysaren, men det går även utan.

20200624_141850.jpg
Ett lock av en aluminiumform. Kan användas ifall man är rädd att cellplastlocken ska bli kladdiga av tomatsås eller nått. Förvaras i botten på en av mysarna. Jag nöjde mig med ett.

Nördfakta

Nalgeneflaska 1L
179g

Biltema kastrullset
0,5L + 0,9L
280g

Termoslösning utan flaska
2 stora mysare, 2 lock, 1 aluminiumlock, knäskydd
92g

Komplett termos med Nalgeneflaska
271g

Komplett paket med 2 kastruller, 2 mysare, 2 lock, 1 aluminiumlock, 1 sittunderlag, 1 nalgeneflaska
551g

Endast mysare
1 mysare 1 lock, 1 aluminiumlock: 46g

Yttermått, hela grejen
(Mysare + lock, allt gjort av 10mm cellplast)
Höjd 23cm
Diameter 13cm

Vill du får flaska, kastruller och mysare inkl allt plats i ett enda paket med dessa mått!! Det går bara om du struntar i sittunderlaget och har locken vid sidan av flaskan. Har du locken i botten på mysarna saknas nån cm för att få allt tätt ifall du har både kastruller och flaska innuti.

Som referens kan jag påpeka att min vanliga 1L termos väger 335g och min 0,5L termos väger 270g.

Allmäna tips vid tillverkningen
Detta är ett väldigt enkelt diy-projekt. Min prototyp som jag hafsade ihop utan större finess förra året fungerade så bra att jag inte orkade göra någon ny på hela året. Det behöver inte bli snyggt. Men nu när jag precis har gjort en uppdaterad version kan jag lika gärna skriva ner lite tips, ifall någon blir inspirerad att göra en egen. Jag tar exakt 0 ansvar för mina måttangivelser, prova själv! Vill mest visa vad man kan tänka på om man är detaljfreak :)

Jag hade 10mm cellplast hemma så jag använde det. Hela grejen är ju väldigt lätt men tar en del plats så jag hade absolut testat 5mm cellplast om jag haft det. Observera att måtten här gäller 10mm cellplast!

Sargarna på mysarna kan göras 11cm höga. Men jag gjorde den ena 10,5 och den andra 11,5. På det viset kan båda användas till både stora och lilla kastrullen. Men den på 11,5cm blir hög nog för att rymma stora kastrullen och även ett lock i cellplast, intryckt innanför sargen. På det viset blir det tätt, och locket sitter fast även vid blåst. Gör man båda 11cm hamnar locket lite ovanpå och resårbandet blir mer nödvändigt vid vind.

Dessa mått baseras på att botten på mysarna sätts på utsidan och inte trycks in. Jag tänkte att isoleringen blir lite bättre på det sättet. Rent matematiskt är nog måtten för små men trycker man ner kastrullen ordentligt formar sig botten och blir lite rund och så sitter det som ett smäck ändå.

Den stora kastrullen har en överkant som är lite bredare än underkanten. Tar man inte hänsyn till det krävs lite pill/två händer för att få ner kastrullen hela vägen i mysaren. Gör mysaren minst lika bred som överkanten på stora kastrullen. Eller gör som jag, linda sargen runt stora kastrullen och markera i botten och överkant. Klipp sedan sargen mellan markeringarna, dvs lite snett. Det gör att det blir så tight som möjligt men ändå passar. Observera att båda mysarna måste göras på samma sätt även om den ena ska vara till lilla kastrullen som inte har den breda överkanten. Annars passar ju mysarna inte ihop. Varje gång jag gjort detta har jag önskat att jag gjorde den ännu ett par millimeter bredare i överkant så kastrullen går ner lättare, men det är ju petitesser.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Edvin m Kombinerad kudde och sovsäckspåse Gör det själv 2
GustavOh Grytmysare smältpunkt? Gör det själv 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.