Grytmysare smältpunkt?

Tänkte tota ihop en grytmysare av liggunderlag (och tejp förmodligen).

Finns det någon variant av cellplast som inte duger pga smältpunkten, eller är det bara att ta vad som helst?
 
Varför liggunderlag? Det finns ju många typer av isolering som tål värme mycket bättre, är det bara inpackat i något så slipper man också glasull i grytan.
 
KLAGER; sa:
Varför liggunderlag? Det finns ju många typer av isolering som tål värme mycket bättre, är det bara inpackat i något så slipper man också glasull i grytan.
För att det är billigt (om man inte köper det på naturkompaniet), lätt att hitta och lätt att tota ihop.

Men har du bättre förslag så lyssnar jag.
 
Bondfångeri?

Alufolie är utmärkt för att minska strålningsförluster i rymden.

Nere på jorden så är jag mera skeptisk.

Alufolie kan användas som fuktspärr och som effektiv mörkläggning, men vad beträffar strålningsförluster, så är det tveksamt om några sådana har betydelse när man betraktar icke genomskinliga material.

Jag skulle vilja se en relevant jämförande test innan jag går och handlar en sån här produkt.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-09 kl 12:01]
 
Re: Bondfångeri?

thureb; sa:
Alufolie är utmärkt för att minska strålningsförluster i rymden.

Nere på jorden så är jag mera skeptisk.

Alufolie kan användas som fuktspärr och som effektiv mörkläggning, men vad beträffar strålningsförluster, så är det tveksamt om några sådana har betydelse när man betraktar icke genomskinliga material.

Jag skulle vilja se en relevant jämförande test innan jag går och handlar en sån här produkt.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-09 kl 12:01]

Nån med tid över kan ju prova med en skiva "bubble wrap" och två skivor aluminiumfolie :)
 
Det är bara att titta på valfritt växthus så inser man att det inte är så farligt med strålningsförluster.

Värme är ju infraröd strålning och spektrat för infraröd strålning är ganska stort. Den värme som kommer från solen är tydligen kortvågig IR, men strålningen från varma föremål är för det mesta långvågig.

Det där utnyttjar man bland annat vid "solar cooking". Tunn transparent plastfilm släpper igenom kortvågig strålning men spärrar långvågig. Genom att låta solens strålar möta en svart yta bakom plastfilmen så "omvandlas" den kortvågiga strålningen till långvågig och stannar kvar innanför filmen.



Det sägs ju också att såna här "räddningsfiltar" (foliefiltar) fungerar precis lika bra som en svart sopsäck.


Och när det gäller frågan om smältpunkt så är det ju oftast så att grytan blir inte mycket varmare än innehållet. Jag har då inte haft några problem med varken liggunderlag eller bubbelplast.
[Ändrat av nermander 2007-05-09 kl 12:36]
 
Re: Bondfångeri?

thureb; sa:
Alufolie är utmärkt för att minska strålningsförluster i rymden.

Nere på jorden så är jag mera skeptisk.

Mm måste säga att tanken på att använda aluminium som isolering utanpå en aluminiumgryta är lite... skum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.